Challenge us
menu

Afmetingen social media en advertentie banners 2025

Alle formaten op een rij.

Afmetingen social media en advertentie banners 2025

Alle formaten op een rij.

Op deze pagina vind je een overzicht van de bannerformaten voor alle belangrijke (social media) platformen in 2025. Van afmetingen voor je Linkedin- en Meta content tot de formaten van je display banners, performance max campagnes en Microsoft Ads.

Scroll direct door naar afmetingen voor:

Social Media (Paid Social)

Digital Advertising (SEA)

Display Advertising (Programmatic)



Op deze pagina vind je een overzicht van de bannerformaten voor alle belangrijke (social media) platformen in 2025. Van afmetingen voor je Linkedin- en Meta content tot de formaten van je display banners, performance max campagnes en Microsoft Ads.

Ga direct door naar de afmetingen waar je naar op zoek bent: 


SEA

Performance Max assets

Veld type Vereisten Aantal
Kop 30 karakters, ten minste 1 met 15 of minder 3-5
Lange kop 90 karakters 1-5
Beschrijving 90 karakters, ten minste 1 met 60 of minder 2-5
Bedrijfsnaam 25 karakters 1
Landscape afbeelding (1:91) 1200x628 aanbevolen, 600x316 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20
Vierkante afbeelding (1:1) 1200x1200 aanbevolen, 300x300 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20
Vierkante afbeelding (2) (1:1) 300x300 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20
Portrait afbeelding (4:5) 960 x 1200 aanbevolen; 480 x 600 min 0-20
Vierkant Logo (1:1) 1200 x 1200 aanbevolen; 128 x 128 min; 5120KB max bestandsgrootte 1-5
Landscape logo (4:1) 1200 x 300 aanbevolen; 512 x 128 min; 5120KB bestandsgroote 0-5
Youtube video horizontaal (16:9verticaal (9:16) of vierkant (1:1), >=10 seconden in lengte (15 en 30 sec aangeraden) 0-5 (wel aanbevolen om te doen, anders maakt Google er automatisch 1 aan)
HTML 5 320x480 of 480x320 Niet verplicht

 

 Smart Shopping Assets

Veld type Vereisten Aantal
Korte kop 25 karakters 1
Lange kop 90 karakters 1
Beschrijving 90 karakters 1
Bedrijfsnaam 25 karakters 1
Landscape afbeelding Liggend (1,91:1): 1200 × 628 (min. vereist: 600 × 314, max. bestandsgrootte: 10240 KB) 1-20
Vierkant logo Zie Merchant Centre 1
Landscape logo  Zie Merchant Centre 0-5
Youtube video horizontaal, verticaal, or vierkant, >=30 seconden in lengte Niet verplicht
HTML 5 320x480 of 480x320 Niet verplicht
























Microsoft Multimedia Ads

Veld type Vereisten Aantal
Korte kop 30 karakters 15
Lange kop 90 karakters 5
Ad text 90 karakters 5
Afbeeldingen Ratio: 1.91:1, 1:1, 1:2 and 4:1 16











Microsoft Audience Network

Veld type Vereisten Aantal
Korte kop 30 karakters 15
Lange kop 90 karakters 5
Ad text 90 karakters 5
Bedrijfsnaam 25 karakters 1
Afbeelding 1.91:1 (Recommended: 1200x628 or higher Minimum: 703x368 )  
Afbeelding 1.78:1 (Recommended: 1200x674 or higher Minimum: 624x350)  
Afbeelding 1.72:1 (Recommended: 1200x698 or higher Minimum: 300x174)  
Afbeelding 1.69:1 (Recommended: 1200x710 or higher Minimum: 622x368)  
Afbeelding 1.55:1 (Recommended: 1200x774 or higher Minimum: 300x194)  
Afbeelding 1.5:1 (Recommended: 1200x800 or higher Minimum: 300x200)  
Afbeelding 1.33:1 (Recommended: 1200x902 or higher Minimum: 100x75)  
Afbeelding 1:1 (Recommended: 1200x1200 or higher Minimum: 300)  
Afbeelding 0.93:1 (Recommended: 1116x1200 or higher Minimum: 311x3)  

 

 Display Advertising (normaal)

Veld type Vereisten Aantal
Korte kop 40 karakters 5
Beschrijving 90 karakters 5
Liggende afbeelding 1200 x 628 (min. 600 x 314) Max. 5MB grootte 3 - 6 (max 20)
Staande afbeelding 960 x 1200 (min. 300 x 300) Max. 5MB grootte 3 - 6 (max 20)
Vierkante afbeelding 1200 x 1200 3 - 6 (max 20)
Logo 1200 x 1200 (min. 128 x 128) Max. 5MB grootte 1
Max. totaalaantal afbeeldingen: 20
Max. totaalaantal logo's: 5 (transparante achtergrond is aanbevolen)



















Display Advertising (carrouseladvertentie)

Veld type Vereisten Aantal
Korte kop 40 karakters 5
Beschrijving 90 karakters 5
Kaartafbeelding 1:1,91 (1200 x 628) of 1:1 (1200 x 1200) 1-3
Logo 1200 x 1200 (min. 128 x 128) Max. 5MB grootte 1
Max. totaalaantal afbeeldingen: 10
Max. totaalaantal logo's: 5 (transparante achtergrond is aanbevolen)
LET OP: Alle kaarten moeten dezelfde beelverhouding hebben


Google Ads beeldextensies
Onderstaand vind je de formaten van beeldextensies. Let goed op de volgende regels waar je je aan moet houden:
- Geen tekst of grafische overlay.
- Gebruik niet teveel witruimte
- Geen collage
- Geen wazige of onduidelijke afbeeldingen
- Geen vervormde afbeelding
- Slecht bijgesneden afbeelding
- Verboden content (sexueel suggestief)

Veld type Vereisten Grootte Waar?
Vierkant (1:1) 1200 x 1200 (min. 300 x 300) 5120 KB Google.com, Zoeken en Youtube
Liggend (1,91:1) 1200 x 628 (min. 600 x 314) 5120 KB Youtube








(Smart) display campaign (RDA)

Veld type Vereisten Aantal
Korte kop  30 karakters 5
Lange kop 90 karakters 1
Beschrijving 90 karakters 5
Bedrijfsnaam 25 karakters 1
Liggende afbeelding 1200 x 628 Max 15
Staande afbeelding 1200 x 1200 Max 15
Logo liggend 1200 x 300 1
Logo vierkant 1200 x 1200 1
Optioneel: In-stream video's die kunnen worden overgeslagen (staande en liggende video's) 15 - 30 sec 1 - 3
























(Smart) display campaign (Statisch)

Onderstaande formaten gelden zowel voor animerende HTML banners als statische banners. Let wel op, bij gebruik van HTML5 banners dient het account aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- Account bestaat minimaal 90 dagen
- Account heeft meer dan 9.000 dollar lifetime spend
- Account heeft een goede geschiedenis m.b.t. policy compliance

Mocht je geen HTML banner toe kunnen voegen, dan kun je via dit formulier toegang aanvragen. Hiervoor dien je minstens 1.000 dollar lifetime spend te hebben. Een alternatief voor HTML banners zijn AMP banners. Hier zitten verder geen vereisten aan.

Veld type (meestgebruikt) Vereisten Bestandgrootte
Vierkant 250 x 250 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Klein vierkant 200 x 200 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Banner 468 x 60 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Leaderboard 728 x 90 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Inline rechthoek 300 x 250 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Groot rechthoek 336 x 280 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Skyscraper 120 x 600 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Wide skyscraper 160 x 600 150 KB (GIF, JPG, PNG)

 

Veld type (overige) Vereisten Bestandgrootte
Verticale rechthoek 240 x 400 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Triple widescreen 250 x 360 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Netboard 580 x 400 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Half-page ad 300 x 600 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Banner 468 x 60 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Top banner 930 x 180 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Large leaderbord 970 x 90 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Billboard 970 x 250 150 KB (GIF, JPG, PNG)
Panorama 980 x 120  
Mobile banner 300 x 50 (320 x 50)  
Large mobile banner 320 x 100  

 

Social Advertising

LinkedIn campagnes

Veld type (meestgebruikt) Vereisten Bestandgrootte Benchmarks
Single image vierkant 1080x1080 5 mb (JPG, PNG)
  • CTR: 0,38%

  • Engagementrate: 0,69%

Single image staand 1080x1920 5 mb (JPG, PNG)
  • CTR: 0,38%

  • Engagementrate: 0,69%

Single image liggend 1200x628 5 mb (JPG, PNG)
  • CTR: 0,38%

  • Engagementrate: 0,69%

Carrousel advertentie 1080x1080 5 mb (JPG, PNG)
  • CTR: 0,65%

  • Engagementrate: 0,55%

Video advertentie vierkant

3 seconden tot 30 minuten (de meest succesvolle video’s zijn korter dan 15 seconden)

1080x1080 px

75 kb - 200 MB (MP4)
  • CTR: 0,48%

  • View through rate: 36%

  • CPC: $12,60

  • CPV: $0,17

Video advertentie liggend

3 seconden tot 30 minuten (de meest succesvolle video’s zijn korter dan 15 seconden)
1920x1080 px

75 kb - 200 MB (MP4)
  • CTR: 0,48%

  • View through rate: 36%

  • CPC: $12,60

  • CPV: $0,17

Video advertentie verticaal

3 seconden tot 30 minuten (de meest succesvolle video’s zijn korter dan 15 seconden)
1080x1920 px

75 kb - 200 MB (MP4)
  • CTR: 0,48%

  • View through rate: 36%

  • CPC: $12,60

  • CPV: $0,17

Video tumbnail (aanbevolen) zelfde formaat als video 2 mb (JPG, PNG)  
Advertentietekst Onder de 140 karakters 1 tekst per visual  
Advertentie kop Onder de 70 karakters 1 tekst per visual  

Best practices creative
- Maak gebruik van felle (opvallende) kleuren in de afbeeldingen
- Maak gebruik van ‘verrassende photos’. Vermijd stockfoto’s zoveel mogelijk en zorg ervoor dat je afbeelding opvalt en niet verdwijnt in een zee van gelijkheid
- Werk met afbeeldingen met ‘autentieke mensen’. Hierdoor wordt de afbeelding minder als ‘advertentie’ ervaren
- Zorg voor consistentie in je uitingen om de merkherkenning te versterken
- Maak gebruik van verschillende adsfomatten (video, afbeelding, carrousel)
- Video advertenties zorgen voor de meeste engagement
- Maak gebruik van 4 tot 5 advertenties tegelijk
- Maak zowel gebruik van video, afbeelding en carrousel ads

Best practices ad copy
- Maak de tekst duidelijk, specifiek, kort (to the point) en meeslepend
- Maak gebruik van hashtags in de advertentie tekst
- Spreek direct de lezer aan door ‘jij’ te gebruiken in de tekst
- Plaats de url van de landingspagina ook in de copy
- Benoem pijnpunten waar jij de oplossing voor hebt
- Negatieve framing: Het beperken van verlies kan geloofwaardiger zijn dan het vergroten van de winst

Best practices video ads
- Laat de belangrijkste boodschap in de eerste 5 seconden zien. Begin met een cliffhanger
- De meest succesvolle video’s zijn onder de 15 seconden
- Maak gebruik van ondertiteling

Facebook/Instagram

Type plaatsing Formaat Bestandstype Bestandgrootte Duur
Single Image 1080x1080 JPG of PNG Max 30MB  
Single Image 1080x1920 JPG of PNG Max 30MB  
Video 1080x1080 MP4, MOV of GIF Max 4GB Tussen de 10 en 25 sec
Video 1080x1920 MP4, MOV of GIF Max 4GB Tussen de 10 en 25 sec
Carrousel ads

1080x1080

JPG of PNG Max 30MB  
Carrousel ads

1080x1920

JPG of PNG Max 30MB  
Carrousel ads

1080x1080

MP4, MOV of GIF Max 4GB Tussen de 10 en 25 sec
Carrousel Ads 1080x1920 MP4, MOV of GIF  Max 4GB Tussen de 10 en 25 sec
Collection Ads 1080x1080 JPG of PNG  Max 30MB  
Collection Ads 1080x1920 JPG of PNG  Max 30MB  
Collection Ads 1080x1080 MP4, MOV of GIF  Max 4GB Tussen de 10 en 25 sec
Collection Ads 1080x1920 MP4, MOV of GIF  Max 4GB Tussen de 10 en 25 sec


Best practises copy
Single image ads, video ads, carrousel & collection ads
Primaire tekst: 150 karakters
Kop: 40 karakters
Carrousel kop: 45 karakters
Description: 30 karakters
Carrousel Description: 20 karakters

Meer tekens is toegestaan, maar dan wordt het afgebroken. Best practises is om binnen de 150 karakters te blijven zodat de doelgroep niet op ‘meer weergeven’ hoeft te klikken.

Best practises designs
- Geen stockfoto’s maar ‘echte’ fotografie
- Duidelijke CTA
- Gebruik een video tussen de 5 en 15 seconden. Brandmovies mogen wel langer duren
- Maak gebruik van opvallende (afstekende) kleuren t.o.v. tijdlijn

Best practices video ads
Simpele vlogs
- Laat de belangrijkste boodschap in de eerste 5 seconden zien. Begin met een cliffhanger
- De meest succesvolle video’s zijn onder de 15 seconden
- Maak gebruik van ondertiteling
 -Flitsend branding beeld (voorbeeld OLVG brandmovies)

Pinterest

Type plaatsing Formaat Bestandstype Bestandgrootte
Single Image 1000x1500 JPG of PNG Max 20MB
Video 1000x1500 MP4 Max 2GB
Carrousel Image ads 1080x1080 of 1000x1500 JPG of PNG Max 32MB

Best practises
- Zet sfeerfoto’s in. Hoe echter hoe beter. Focus op inspiratie
- Zorg wel dat het accent van de foto op het product/service ligt
- Geen opgemaakte designs, zet het product zoveel mogelijk centraal binnen de pin
- Breng het logo in beeld, niet te groot/opvallend
- Breng context aan in de pin. Dit kan door middel van tekst

Snapchat

Type plaatsing Formaat Bestandstype Bestandgrootte
Single Image 1080x1920 JPG of PNG Max 20MB
Single Video 1080x1920 MP4 Max 2GB
Colllection Ads header 1080x1920 JPG of PNG Max 32MB
Colllection Ads carrousel  1080x1080 JPG of PNG Max 32MB

Best practices creative
- Maak gebruik van felle (opvallende) kleuren in de afbeeldingen
- Maak gebruik van ‘verrassende photos’. Vermijd stockfoto’s zoveel mogelijk en zorg ervoor dat je afbeelding opvalt en niet verdwijnt in een zee van gelijkheid
- Werk met afbeeldingen met ‘autentieke mensen’. Hierdoor wordt de afbeelding minder als ‘advertentie’ ervaren
- Zorg voor consistentie in je uitingen om de merkherkenning te versterken
- Maak gebruik van verschillende adsfomatten (video, afbeelding, carrousel)
- Video advertenties zorgen voor de meeste engagement
- Maak gebruik van 4 tot 5 advertenties tegelijk
- Maak zowel gebruik van video, afbeelding en carrousel ads

TikTok

Type plaatsing Formaat Bestandstype Bestandgrootte Duur
Single Video 1080x1920 MP4, MOV, MPEG, AVI <500MB 5-60 seconden
Single Image 1200x628 JPG, JPEG, PNG <100MB  
Carrousel ads 1080x1080 JPG, PNG <500KB  
Colllection Ads carrousel  640x640 JPG of PNG Max 32MB  

Best practise
- Onder de 15 seconden
- Zorg dat ondertiteling en tekst binnen het kader past. Gebruik de TikTok overlay om dit te voorkomen
- De video moet (achtergrond)muziek hebben
- Upload in zo’n hoog mogelijke resolutie. Vermijd troebele beelden en gecomprimeerde video’s
- Stem de video op de doelgroep af m.b.t. taal
- Video moet in lijn zijn met je merk. ‘Serieuze merken’ moeten serieuze advertenties maken. Trendy merken trendy ads, etc
- Bij producten: Laat zien hoe mensen de producten gebruiken binnen de video
- Houd de inhoud kort. Less is more
- Maak verschillende video’s om vanaf het begin te ab-testen

Best practises copy
App or brandname
- 1 - 40 karakters
- Geen emojis in merknaam
- Interpunctie en spaties gelden ook als een karakter

Ad Despription
- 1 - 100 karakters
- Geen emojis in tekst
- Geen hashtags in tekst

Aanbeveling: Zorg dat de context van de advertentie in de video zit en niet in de tekst. In de video kan overigens wel tekst worden toegevoegd.

Display Advertising (DV360)

HTML5 display campagnes

De meest voorkomende banner formaten:

Type plaatsing Formaat Bestandstype Bestandgrootte Default/Fallback image
Wide skyscraper 160x600 .HTML (aangeleverd in ZIP bestand) max. 5MB Ja → .jpg, .jpeg, .gif
Rectangle 300x250 .HTML (aangeleverd in ZIP bestand) max. 5MB  Ja → .jpg, .jpeg, .gif
Mobile leader ad 320x50 .HTML (aangeleverd in ZIP bestand) max. 5MB  Ja → .jpg, .jpeg, .gif
Half page ad 300x600 .HTML (aangeleverd in ZIP bestand) max. 5MB  Ja → .jpg, .jpeg, .gif
Billboard 970x250 .HTML (aangeleverd in ZIP bestand) max. 5MB  Ja → .jpg, .jpeg, .gif
Leaderboard 728x90 .HTML (aangeleverd in ZIP bestand) max. 5MB  Ja → .jpg, .jpeg, .gif
Meer informatie : Google guidelines for HTMTL5


Lengte en bestandsgrootte
- De banner mag maximaal 10 sec duren en moet daarna drie keer herhaald worden tot een totaal van 30 seconden
- Default / fallback images hebben een maximale bestandsgrootte van max. 40 kb
- Bestandsgrootte per bannerformaat zo klein mogelijk houden

*Let op: De banners dienen geschikt en geëxporteerd te worden voor Display & Video 360 (DV360).
Dit betekent dat de banners voorzien moeten zijn van een kliklaag!

Toepassing / inzet advertentieformaten
Inzet banner formaten
- Prospecting: Grote banners die aandacht trekken; 970x250 / 300x600 / 1800x1000 (APTO)
- Retargeting: Kleinere banners gericht op lagere kosten, betere CPC; 300x250 / 320x50 / 160x600 / 729x90

Aandachtspunten banners
- Logo altijd in beeld houden gedurende de banner
- Lettertypes groot genoeg, moeten altijd leesbaar zijn
- Houdt de banners consistent, ook in het gebruik van effecten
- Stijl van de banners gelijk aan creatives uit andere kanalen
- Animaties niet te langzaam of powerpoint achtig gebruiken, deze zijn snel saai
- Producten en/of dienst duidelijk en prominent in beeld laten komen
- CTA button toevoegen en een duidelijke afstekende/opvallende kleur geven
- CTA button laten bewegen, zodat hier de aandacht naar getrokken wordt
- Houd rekening met contrasterende kleuren

Rich Media - (APTO, SwipeCube etc.)
APTO - Automatic Page Take Over
De APTO (Automatic Page Take Over) is het takeover formaat dat programmatic ingekocht kan worden op de 1800x1000 positie.
Het bestaat uit twee skin elementen (links en rechts), welke ook wel wallpaper worden genoemd, en header formaat in de vorm van full-width header, billboard of leaderboard.

Het grote voordeel van een APTO creatie is dat deze op alle websites kan draaien.
Een nadeel van een APTO is dat je niet alle beschikbare advertentie posities op een webpagina kunt combineren. Je zult altijd samen met andere adverteerders in beeld zijn.

Verplichte specificaties Optie 1: Header + Skins Optie 2: Billboard + Skins Optie 3: Skins + IAB Banner(s) Optie 4: Skins only
Preview format Skins header Skins Billboard Skins IAB Banners Skins Only
HTML Elementen 3 3 3+ 2
Display positie Leaderboard Leaderboard/auto Leaderboard / etc. Auto / Leaderboard
Afmetingen

AUTOx250 px

AUTO = connecting skins

970x250 px any IAB size 640x1500 px (beide) 
Max. bestandsgrootte 300KB max 300KB max 300KB 300KB max (beide)
Extra informatie: Weborama APTO Specificaties + Download Format
Meer omgeving: Weborama Previewer




















Swipecube
Een Swipe Cube of 3D Cube is een advertentie aan elke zijde een afbeelding. Deze wordt op mobile devices ingezet. De afbeeldingen worden zodanig geplaatst dat er een 3D effect ontstaat. De kubus is draaibaar door te swipen waardoor de afbeeldingen om de beurt zichtbaar worden.

Verplichte specificaties Swiper 320x250 Swiper 320x240
Formaat 320x250 px 320x240 px
Bestandsgrootte 3 3
Afbeeldingsgrootte 200KB max Gebruik afbeeldingen die 2x zo groot zijn als de ad; 640x480 px
Aantal slides

 

Gebruik altijd een EVEN aantal slides (Dupliceer bij 3 slides je aantal tot 6) 
Gebruik altijd een EVEN aantal slides (Dupliceer bij 3 slides je aantal tot 6) 
Exit URL's Elke slide heeft een eigen exit URL Elke slide heeft een eigen exit URL
Effecten

 

Gebruik altijd een EVEN aantal slides (Dupliceer bij 3 slides je aantal tot 6) 
Gebruik altijd een EVEN aantal slides (Dupliceer bij 3 slides je aantal tot 6) 
Extra informatie + download format Weborama Swiper 320x250 specificaties Weborama Swiper 320x240 specificaties
Meer omgeving: Weborama Previewer
























Easy Rich Media Tool
Met de Easy Rich Media tool kunnen op een laagdrempelige manier zonder kennis van code (wel met Photoshop) alsnog high impact formaten kunnen worden opgemaakt.


DOOH (Digital Out Of Home) banners

Specificaties Video Afbeelding
Bestandstype .mp4 .jpeg / .png / .gif
Maximale bestandsgrootte 5MB 5MB
Lengte 6 of 10 seconden Nvt.
Animatie

Full motion / Limited motion

Nvt.
Bannerformaten Verschilt per campagne en hangt af van de gekozen schermen. Elke campagne heeft een eigen specificatielijst met schermen en formaten. 


Opmerkingen
- Limited Motion = Beeldmateriaal dat niet teveel mag afleiden i.v.m. bijvoorbeeld weggebruikers. Vaak alleen de tekst wisselen en eenmalig de achtergrond
- Beide video lengtes dienen aangeleverd te worden. (Een 6 sec. kan verlengt worden tot 10 sec. d.m.v. laatste frame.)

Aandachtspunten design
- Afzender en boodschap duidelijk zichtbaar
- Logo altijd in beeld houden gedurende de banner
- Beperk het aantal elementen
 -Pas animatie toe in teken van merk / boodschap
- Zorg voor voldoende contrast
- Lettertypes groot genoeg, banners moeten op grote afstand ook leesbaar zijn
- Stijl van de banners gelijk aan creatives uit andere kanalen

Social Advertising

LinkedIn Campagnes

Veld type Vereisten Bestandgrootte Duur
Single image vierkant 1080x1080 5 MB (JPG, PNG)  
Single image liggend 1920x1080
1200x628
5 MB (JPG, PNG)  
Carrousel 1080x1080 5 MB (JPG, PNG)  
Video vierkant 1080x1080 75 kB - 200 MB (MP4) Advies: Max. 20 seconden
Video liggend 1920x1080
1220x628
75 kB - 200 MB (MP4)  Advies: Max. 20 seconden
Advertentietekst Onder de 140 karakters    
Advertentie kop Onder de 70 karakters    

 
Best practices creative:
- Maak gebruik van felle (opvallende) kleuren in de afbeeldingen
- Maak gebruik van ‘verrassende photos’. Vermijd stockfoto’s zoveel mogelijk en zorg ervoor dat je afbeelding opvalt en niet verdwijnt in een zee van gelijkheid.
- Werk met afbeeldingen met ‘autentieke mensen’. Hierdoor wordt de afbeelding minder als ‘advertentie’ ervaren.
- Zorg voor consistentie in je uitingen om de merkherkenning te versterken
- Maak gebruik van verschillende adsfomatten (video, afbeelding, carrousel).
- Video advertenties zorgen voor de meeste engagement
- Maak gebruik van 4 tot 5 advertenties tegelijk
- Maak zowel gebruik van video, afbeelding en carrousel ads.
- Laat de belangrijkste boodschap in de eerste 5 seconden zien. Begin met een cliffhanger.
- De meest succesvolle video’s zijn onder de 15 seconden
- Maak gebruik van ondertiteling

Best practices copy:
- Maak de tekst duidelijk, specifiek, kort (to the point) en meeslepend.
- Maak gebruik van hashtags in de advertentie tekst
- Spreek direct de lezer aan door ‘jij’ te gebruiken in de tekst
- Plaats de url van de landingspagina ook in de copy
- Benoem pijnpunten waar jij de oplossing voor hebt
- Negatieve framing: Het beperken van verlies kan geloofwaardiger zijn dan het vergroten van de winst.

Meta Campagnes


Veld type Vereisten Bestandgrootte Duur
Single Image 1080x1080
1080x1350
1080x1920
1920x1080
Max. 30 MB (JPG, PNG)  
Video 1080x1080
1080x1350
1080x1920
1920x1080
Max. 4 GB (MP4, MOV of GIF) Tussen de 5 en 25 sec
Carrousel single image 1080x1080
1080x1350
1080x1920
Max. 30 MB (JPG, PNG)  
Carrousel video 1080x1080
1080x1350
1080x1920
Max. 4 MB (MP4, MOV of GIF) Tussen de 5 en 25 seconden
Collection Ad single image 1080x1080
1080x1350
1080x1920
Max. 30 MB (JPG, PNG)  
Collection Ad video 1080x1080
1080x1350
1080x1920
Max. 4 MB (MP4, MOV of GIF) Tussen de 5 en 25 seconden

 
Best practices creatives
- Geen stockfoto’s maar ‘echte’ fotografie
- Duidelijke CTA
- Gebruik een video tussen de 5 en 15 seconden. Brandmovies mogen wel langer duren.
- Maak gebruik van opvallende (afstekende) kleuren t.o.v. tijdlijn.
- Simpele vlogs
- Laat de belangrijkste boodschap in de eerste 5 seconden zien. Begin met een cliffhanger.
- De meest succesvolle video’s zijn onder de 15 seconden
- Maak gebruik van ondertiteling
- Flitsend branding beeld

Best practices copy
Single image ads, video ads, carrousel & collection ads:
- Primaire tekst: 150 karakters
- Kop: 40 karakters
- Carrousel kop: 45 karakters
- Description: 30 karakters
- Carrousel Description: 20 karakters

Meer tekens is toegestaan, maar dan wordt het afgebroken. Best practices is om binnen de 150 karakters te blijven zodat de doelgroep niet op ‘meer weergeven’ hoeft te klikken.

Pinterest Campagnes

Veld type Vereisten Bestandgrootte Duur
Single image 1000x1500 Max. 20 MB (JPG, PNG)  
Video 1000x1500 Max. 2 GB (MP4) Tussen de 5 en 25 seconden
Carrousel image ads 1080x1080
1000x1500
Max. 32 MB (JPG, PNG)  

 

Best practices creatives
- Zet sfeerfoto's in. Hoe echter hoe beter. Focus op inspiratie
- Zorg dat het accent van de foto op je product/de service ligt
- Geen opgemaakt designs. Zet je product centraal binnen de pin.
- Breng je logo niet te groot/opvallend in beeld
- Breng context aan in je pin. Dit kan door middel van tekst.

Snapchat campagnes

Veld type Vereisten Bestandgrootte Duur
Single image 1080x1920 Max. 20 MB (JPG, PNG)  
Single video 1080x1920 Max. 2 GB (MP4) Tussen de 5 en 25 seconden
Colllection ads header 1080x1920 Max. 32 MB (JPG, PNG)  
Colllection ads carrousel  1080x1080 Max. 32 MB (JPG, PNG)  

 
Best practices creatives:
- Maak gebruik van felle (opvallende) kleuren in de afbeeldingen
- Maak gebruik van ‘verrassende photos’. Vermijd stockfoto’s zoveel mogelijk en zorg ervoor dat je afbeelding opvalt en niet verdwijnt in een zee van gelijkheid.
- Werk met afbeeldingen met ‘autentieke mensen’. Hierdoor wordt de afbeelding minder als ‘advertentie’ ervaren.
- Zorg voor consistentie in je uitingen om de merkherkenning te versterken
- Maak gebruik van verschillende adsfomatten (video, afbeelding, carrousel).
- Video advertenties zorgen voor de meeste engagement
- Maak gebruik van 4 tot 5 advertenties tegelijk
- Maak zowel gebruik van video, afbeelding en carrousel ads.

TikTok campagnes

Veld type Vereisten Bestandstype Duur
Single image 1080x1920 Max. 20 MB (JPG, PNG)  
Video 1080x1920 Max. 2 GB (MP4) Tussen de 5 en 25 seconden 
Collection ads header 1080x1920 Max. 32 MB (JPG, PNG)  
Colllection ads carrousel  1080x1080 Max. 32 MB (JPG, PNG)  

 
Best practices creatives:
- Onder de 15 seconden
- Zorg dat ondertiteling en tekst binnen het kader past. Gebruik de TikTok overlay om dit te voorkomen.
- De video moet (achtergrond)muziek hebben
- Upload in zo’n hoog mogelijke resolutie. Vermijd troebele beelden en gecomprimeerde video’s
- Stem de video op de doelgroep af m.b.t. taal.
- Video moet in lijn zijn met je merk. ‘Serieuze merken’ moeten serieuze advertenties maken. Trendy merken trendy ads, etc.
- Bij producten: Laat zien hoe mensen de producten gebruiken binnen de video.
- Houd de inhoud kort. Less is more.
- Maak verschillende video’s om vanaf het begin te a/b-testen.

Best practices copy:
App or brandname
- 1 - 40 karakters
- Geen emojis in merknaam
- Interpunctie en spaties gelden ook als een karakter

Ad description
- 1 - 100 karakters
- Geen emojis in tekst
- Geen hashtags in tekst

Zorg dat de context van de advertentie in de video zit en niet in de tekst. In de video kan overigens wel tekst worden toegevoegd.

Digital Advertising (SEA)

 Performance Max

Veld type Vereisten Aantal
Kop 30 karakters, ten minste 1 met 15 of minder 3-15
Lange kop 90 karakters 1-5
Beschrijving 90 karakters (1x 60 karakters) 3-5
Bedrijfsnaam 25 karakters 1
Landscape afbeelding (1:91) 1200x628 aanbevolen, 600x316 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20
Vierkante afbeelding (1:1) 1200x1200 aanbevolen, 300x300 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20
Portrait afbeelding (4:5) 960 x 1200 aanbevolen; 480 x 600 min 0-20
Vierkant Logo (1:1) 1200 x 1200 aanbevolen; 128 x 128 min; 5120KB max bestandsgrootte 1-5
Landscape logo (4:1) 1200 x 300 aanbevolen; 512 x 128 min; 5120KB bestandsgroote 0-5
YT - Horizontal Horizontal 16:9; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4) 0-5
YT - Vertical Vertical 9:16; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4) 0-5
YT - Square Square 1:1; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4) 1-5

 

Demand Gen - Beeldadvertentie

Veld type Vereisten Aantal
Kop 40 karakters 1-5
Beschrijving 90 karakters 1-5
Liggende afbeelding (1:91) 1200x628 aanbevolen, 600x316 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20 verdeeld over alle typen
Vierkante afbeelding (1:1) 1200x1200 aanbevolen, 300x300 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-20 verdeeld over alle typen
Staande afbeelding (4:5) 960 x 1200 aanbevolen; 480 x 600 min 1-20 verdeeld over alle typen
Verticale afbeelding (9:16) 1080 x 1920 aanbevolen; 600 x 1067 min 1-20 verdeeld over alle typen

 

Demand Gen - Videoadvertentie

Veld type Vereisten Aantal
Kop 40 karakters 1-5
Lange kop 90 karakters 1-5
Beschrijving 90 karakters 1-5
YT - Horizontal Horizontal 16:9; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4); best practice 15 seconden 0-5 verdeeld over alle typen
YT - Vertical Vertical 9:16; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4); best practice 15 seconden  0-5 verdeeld over alle typen
YT - Square Square 1:1; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4); best practice 15 seconden  0-5 verdeeld over alle typen

 

Demand Gen - Carrouseladvertentie

Veld type Vereisten Aantal
Kaartgegevens:
Liggende afbeelding (1:91) 1200x628 aanbevolen, 600x316 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 0-1
Vierkante afbeelding (1:1) 1200x1200 aanbevolen, 300x300 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 0-1
Staande afbeelding (4:5) 960 x 1200 aanbevolen; 480 x 600 min 0-1
Kop 40 karakters 1
 
Tekst:
Kop 40 karakters 1
Lange kop 90 karakters 1
Bedrijfsnaam 25 karakters 1

 

 Video

Veld type Vereisten Aantal
Call-to-action 10 karakters 1
Kop 30 karakters 1
Lange kop 90 karakters 1
Beschrijving 90 karakters 1
     
YT - Horizontaal Horizontal 16:9; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4) 0-5 verdeeld over alle typen (best practice: 1x 6 sec, 1x 10 sec of langer)
YT - Verticaal Vertical 9:16; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4) 0-5 verdeeld over alle typen (best practice: 6 sec of langer)
YT - Vierkant Square 1:1; min 10 seconden; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4) 0-5 verdeeld over alle typen

 

Display advertising (carrouseladvertentie)

Veld type Vereisten Aantal
Bedrijfsnaam 25 karakters 1
Liggende afbeelding (1:91) 1200x628 aanbevolen, 600x316 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-15 verdeeld over alle typen
Vierkante afbeelding (1:1) 1200x1200 aanbevolen, 300x300 minimaal, 5120kB max bestandsgrootte 1-15 verdeeld over alle typen
Staande afbeelding (4:5) 960 x 1200 aanbevolen; 480 x 600 min 1-15 verdeeld over alle typen
Liggend logo (4:1) 1200 x 300 aanbevolen; 512 x 128 min 0-5
Vierkant logo (1:1) 1200 x 1200 aanbevolen; 128 x 12 min 0-5
YT - Horizontal Horizontal 16:9; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4); best practice 30 seconden 0-5 verdeeld over alle typen
YT - Vertical Vertical 9:16; .MPG (MPEG-2 of MPEG-4); best practice 30 seconden 0-5 verdeeld over alle typen

 

HTML5 Banners

Veld type Vereisten Aantal
Banner 300×600 (halfpage ad) 0-5 verdeeld over alle typen
Banner 300×250 (rectangle) 0-5 verdeeld over alle typen
Banner 320×240 (mobile rectangle) 0-5 verdeeld over alle typen
Banner 336×280 (large rectangle) 0-5 verdeeld over alle typen
Banner 970×250 (billboard)  0-5 verdeeld over alle typen
Banner 728×90 (leaderboard)  0-5 verdeeld over alle typen
Banner 120x600 (Skyscraper)  0-5 verdeeld over alle typen
Banner 160x600 (wide Skyscraper)  0-5 verdeeld over alle typen

 

 

Performance Max

Veld type Vereisten Aantal
Afbeelding Required: 1.91:1 (Recommended dimensions: 1200 x 628) 1-20
Afbeelding Required: 1:1 (Recommended dimensions: 1200 x 1200) 1-20
Afbeelding 1:2 (Recommended dimensions: 600 x 1200) 1-20
Afbeelding 4:1 (Recommended dimensions: 1200 x 300) 1-20
Afbeelding 1.5:1 (Recommended dimensions: 1200 x 800) 1-20
Afbeelding 1.33:1 (Recommended dimensions: 1200 x 900) 1-20
Afbeelding 1.78:1 (Recommended dimensions: 1200 x 674) 1-20
Logo You can add up to 5 logos. Your logos can use both 4:1 and 1:1 aspect ratios. 1-5

 

Video & Premium streaming

https://learn.microsoft.com/en-us/xandr/monetize/video-creative-guidelines-and-specifications

 

 

Display Advertising

HTML5 display campagnes

De meest voorkomende banner formaten:

Veld type Vereisten Bestandstype Bestandgrootte Default
Wide skyscraper 160x600 HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Rectangle 300x250 HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Half page ad 300x600 HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Billboard 970x250 HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Leaderboard 728x90 HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Medium Rectangle  320x240  HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Large Rectangle  336x280 HTML, aangeleverd in
ZIP bestand
Max. 5MB  Statische default banners in losse ZIP (jpg, jpeg)
Meer informatie : Google guidelines for HTMTL5

 
Best practices
- De banner mag maximaal 10 sec duren en moet daarna drie keer herhaald worden tot een totaal van 30 seconden.
- Default / fallback images hebben een maximale bestandsgrootte van max. 40 kb
- Bestandsgrootte per bannerformaat zo klein mogelijk houden.

*Let op: De banners dienen geschikt en geëxporteerd te worden voor Display & Video 360 (DV360).
Dit betekent dat de banners voorzien moeten zijn van een kliklaag!

- Logo altijd in beeld houden gedurende de banner.
- Lettertypes groot genoeg, moeten altijd leesbaar zijn.
- Houdt de banners consistent, ook in het gebruik van effecten.
- Stijl van de banners gelijk aan creatives uit andere kanalen.
- Zorg dat de belangrijkste boodschap direct (max. 2 seconden) aandacht krijgt of zorg dat je voldoende aandacht trekt met de banners zodat iemand langer blijft kijken.
- Animaties niet te langzaam of powerpoint achtig gebruiken, deze zijn snel saai. Lekker vlot.
- Producten en/of dienst duidelijk en prominent in beeld laten komen.
- CTA button toevoegen en een duidelijke afstekende/opvallende kleur geven. Let ook hier op de leesbaarheid. Gebruik een korte tekst.
- CTA button laten bewegen, zodat hier de aandacht naar getrokken wordt.
- Houd rekening met contrasterende kleuren

Inzet bannerformaten
- Prospecting: Grote banners die aandacht trekken; 970x250 / 300x600 / 1800x1000 (APTO)
- Retargeting: Kleinere banners gericht op lagere kosten, betere CPC; 300x250 / 320x240 / 336x280 / 160x600 / 729x90"

APTO: Automatic Page Take Over

De APTO (Automatic Page Take Over) is het takeover formaat dat programmatic ingekocht kan worden op de 1800x1000 positie.
Het bestaat uit twee skin elementen (links en rechts), welke ook wel wallpaper worden genoemd, en header formaat in de vorm van full-width header, billboard of leaderboard.

Het grote voordeel van een APTO creatie is dat deze op alle websites kan draaien.
Een nadeel van een APTO is dat je niet alle beschikbare advertentie posities op een webpagina kunt combineren. Je zult altijd samen met andere adverteerders in beeld zijn.

Verplichte specificaties Optie 1: Header + Skins Optie 2: Billboard + Skins Optie 3: Skins + IAB Optie 4: Skins only
Preview format Skins header Skins billboard Skins IAB Skins only
HTML Elementen 3 3 3+ 2
Display positie Leaderboard Leaderboard/auto Leaderboard / etc. Auto / Leaderboard
Afmetingen

AUTOx250 px
AUTO = connecting skins

970x250 px any IAB size 640x1500 px 
Max. bestandsgrootte Max. 300 KB Max. 300 KB Max. 300 KB Max. 300 KB
Extra informatie: Specs APTO
Webshowcase

 

Swipecube

Een Swipe Cube of 3D Cube is een advertentie aan elke zijde een afbeelding. Deze wordt op mobile devices ingezet. De afbeeldingen worden zodanig geplaatst dat er een 3D effect ontstaat. De kubus is draaibaar door te swipen waardoor de afbeeldingen om de beurt zichtbaar worden.

Verplichte specificaties Swiper 320x250 Swiper 320x240
Formaat 320x250 320x240
Bestandsgrootte 3 3
Afbeeldingsgrootte Max. 200 KB Gebruik afbeeldingen die 2x zo groot zijn als de ad: 640x480
Aantal slides

Gebruik altijd een EVEN aantal slides (Dupliceer bij 3 slides je aantal tot 6)

Gebruik altijd een EVEN aantal slides (Dupliceer bij 3 slides je aantal tot 6)
Exit URL's Elke slide heeft een eigen exit URL Elke slide heeft een eigen exit URL
Weboshowcase

 
Easy Rich Media Tool
Met de Easy Rich Media tool kunnen op een laagdrempelige manier zonder kennis van code (wel met Photoshop) alsnog high impact formaten kunnen worden opgemaakt.

DOOH: Digital Out Of Home

Digital Out-of-Home (DOOH) is een krachtige tool om brede zichtbaarheid te genereren op drukbezochte locaties, wat ideaal is voor merkbekendheid en impactvolle campagnes. Dankzij dynamische contentmogelijkheden kun je real-time inspelen op context, zoals het weer, tijdstip of locatie, wat de relevantie en effectiviteit verhoogt. Daarnaast versterkt DOOH de omnichannel-strategie door offline en online naadloos te combineren, en biedt het meetbare resultaten door geavanceerde technologieën zoals audience targeting. Kortom, DOOH biedt een innovatieve manier om je doelgroep te bereiken met maximale impact.

DOOH schermen Formaat
Bus/tram 9:16
Winkelcentra 9:16
Trein-/metrostations 9:16 (excl. groot formaat schermen)
Buiten bebouwde kom 9:16 / 16:9
Binnen bebouwde kom 9:16 / 16:9

 

 

YouTube in DV360

Type video Beschrijving  Duur Formaat
Skippable ad Advertentie kan overgeslagen worden 10 seconden - 60 seconden  1920x1080
Non-skippable ad Advertentie kan niet overgeslagen worden 5 seconden - 15 seconden  1920x1080
In-feed video ad Advertentie in zoekresultaten, suggesties of overige pagina's 10 seconden - 60 seconden  1080x1920
Bumper ad Korte en eenvoudige advertentie max. 6 seconden  1920x1080
Shorts ad Advertentie in YouTube Shorts  5 seconden - 15 seconden 1080x1920

 
Aandachtspunten
- Alle advertenties moeten in YouTube geupload worden om ze in DV360 te kunnen adverteren.
- De link van de YouTube video is nodig om de advertentie in DV360 te kunnen plaatsen.

 

Digital Radio

Naast display-inventory biedt DV360 ook de mogelijkheid om audio-advertenties in te kopen. Dit gebeurt via een speciaal opgestelde deal, die eenvoudig in een campagne te targeten is. Het unieke aan audio-advertenties is dat je mensen kunt bereiken op momenten dat ze niet actief verbonden zijn met of naar hun device kijken. Een waardevolle aanvulling op je offline bereik!

Binnen Digital Radio zijn er verschillende vormen:
Audio advertenties: 
- Pre-rolls 
- Mid-rolls 
- Post-rolls 

Visual Compenion Banners
Deze worden getoond in de app of op het platform terwijl de audioreclame speelt. Hierbij kun je denken aan o.a. de volgende formaten:

Type plaatsing Formaat
 Medium Rectangle 300x250
 Leaderbord 728x90
 Mobile banner 320x50

Heb je vragen of wil je meer weten?

Wij helpen je graag verder.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24