Digital Commerce aan het begin van een nieuwe fase
Voice, Augmented Reality en Body Data.
Digital commerce heeft de retailwereld behoorlijk opgeschud de afgelopen jaren. De grote webshops maken een stormachtige groei door, terwijl traditionele winkelketens het aantal klanten eerder zien dalen. Met de opkomst van Voice, Augmented Reality en Body Data staat Digital Commerce aan het begin van een nieuwe fase. De kaarten worden opnieuw geschud.
De digitale assistenten van Google, Apple en Amazon veroveren de wereld. Commerce wordt een conversatie met je digitale assistent. Terwijl je ‘s ochtends de agenda en het weer doorneemt, herinnert je assistent je aan een verjaardag of dat de pindakaas bijna op is. Het uitzoeken van een cadeau en het doen van boodschappen worden automatisch onderdeel van het gesprek, waarbij de assistent een heel bepalende stem heeft.
Voice Search Optimization van het productaanbod én het creëren van een sterke merkvoorkeur worden essentieel om te overleven.
Tegelijk wordt de ervaring van online winkelen slimmer. We hebben allemaal steeds meer data van ons eigen lichaam. Bijvoorbeeld een 3D scan van je voeten. Het bestellen van op maat gemaakte, perfect passende schoenen wordt daarmee een fluitje van een cent. Via Augmented Reality kun je de schoenen al virtueel aan je eigen voet passen voor de 3D printers aan het werk gaan. Dezelfde techniek maakt zelfs het in elkaar zetten van lastigste IKEA kastje haalbaar voor twee linker handen.