Setting the tone
Een eigen stemgeluid.
Vanuit de visie van onze opdrachtgever ontwikkelden ze een platform dat het proces van vastgoed reparatieonderhoud eenvoudiger, transparanter en gebruiksvriendelijker maakt. Onze focus lag op de User eXperience om de communicatieflows van alle doelgroepen optimaal in te richten. Zo ontstond de behoefte voor een duidelijke positionering en stemgeluid (de zogeheten 'tone of voice'). De tone of voice is het stemgeluid van een merk, zorgvuldig afgestemd op de doelgroepen en de verwachte uitingen. Voor Ziezodan betekende dit een interessante afweging, want de meldingsomgeving voor huurders, moest ook aansluiten bij een groep laaggeletterde gebruikers. Om deze tone of voice te bepalen zijn we dus eerst naar het gebruikersperspectief gaan kijken. Welke teksten krijgt iemand te zien en hoe formuleren we deze zo ondubbelzinnig mogelijk. Vrij snel werd duidelijk dat de toon laagdrempelig en behulpzaam moest worden. Daarnaast werd de noodzaak voor visuele navigatie en orientatie een belangrijke briefing naar onze UX designers en de ontwikkelaars van het platform.