Challenge us
menu
Movares

Volledig opnieuw opgebouwd employer brand voor Movares

Kandidaten interesseren met eigenheid
Bekijk de case

Een nieuw eigen verhaal

De spanning op de arbeidsmarkt neemt ongekende vormen aan. Werkgevers moeten alles op alles zetten om talent te boeien en binden. Dat merkte ook advies- en ingenieursbureau Movares. Ze klopten bij ons aan met een vraagstuk over het sterker neerzetten van hun employer brand, het optimaliseren van de mediamix en het creëren van doeltreffende en beter converterende content en vacatures. Die uitdaging zijn we aangegaan. We hebben het werkgeversmerk van Movares opnieuw opgebouwd, vacaturecampagnes ontwikkeld en een aansluitende werkenbij website gebouwd. Het resultaat? Een eigen verhaal en gezicht, waarin medewerkers zich herkennen en waar ze trots op zijn. Hieronder lees en bekijk je de aanpak, uitvoering en resultaten van deze recruitmentstrategie.

Movares

Maak kennis met de opdrachtgever.

Movares is een advies- en ingenieursbureau uit Utrecht dat slimme adviezen en ontwerpen levert op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. Het bedrijf komt voort uit het ingenieursbureau van de NS, dat in 1995 juridisch op eigen benen kwam te staan. Inmiddels heeft het zich ontwikkeld van een nichespeler op het gebied van rail tot een advies- en ingenieursbureau met een veel bredere scope. Er werken nu zo’n duizend hoogopgeleide professionals die zich richten op de advisering en het maken van ontwerpen op het gebied van maatschappelijk relevante thema’s als betrouwbare infra, energietransitie, mobiliteit, circulaire bouw, klimaatadaptatie en digitale transformatie. Samen met opdrachtgevers als ProRail en Rijkswaterstaat zorgt Movares voor een leefbare, bereikbare en duurzame maatschappij.

Bezoek de website van Movares

Strategie en doelstellingen

Zichtbaarheid en kostenbesparing.

In elke fase zichtbaar zijn
Het See – Think – Do – Care model van Google was het uitgangspunt voor de recruitmentstrategie. In de See-fase weten potentiële kandidaten nog niet dat zij op zoek zijn naar een nieuwe baan (latente behoefte) en raken ze bekend met de naam Movares. In de Think-fase weten zij bij welke organisaties ze willen werken en/of in welke functie. In deze fase valt doorgaans met retargeting via verschillende kanalen veel winst te behalen. In de Do-fase willen zij gaan solliciteren en in de Care-fase willen zij er blijven werken. Om alle doelstellingen te behalen, is het van belang om aanwezig te zijn in alle fases van de 
customer journey. 

Inzetten op eigen werving 
Een belangrijk secundair doel van Movares is het inzetten op eigen werving en minder gebruik te maken van externe bureaus. Als mensen zelf de weg weten te vinden naar jouw organisatie bespaart dat veel kosten. Hier spelen employer branding en aansprekende campagnes een belangrijke rol in. Met de recruitmentstrategie van Movares willen we dus bewerkstelligen dat potentiële kandidaten bekend raken met de naam, de sfeer, cultuur en mogelijkheden van Movares als werkgever zodat dit bijdraagt aan meer directe sollicitaties.  

Movares

The war for talent

Winnende strategie voor Movares.

Wil je de strijd om talent winnen, dan moet je goed nadenken over het verhaal dat je wilt vertellen. Wie ben je als werkgever? Wat wil je uitstralen? En wat voor soort mensen wil je aantrekken? Voor het verhaal van Movares hebben we diverse sessies gehouden met de directie en verschillende medewerkers. We hebben ons tot in detail verdiept in wie Movares is, wat ze doen en wat belangrijk is voor hun medewerkers. Via zeven diepte-interviews kwamen we erachter wat hen drijft, waarom ze gekozen hebben voor Movares en wat de voordelen zijn van het werken daar.

Daarna zijn we vanaf scratch begonnen met het opzetten van het employer brand. Daarvoor werkten we onder andere met de why-how-what-cirkel van Simon Sinek en bepalen we het archetype. Jezelf consequent gedragen als een bepaald archetype maakt je organisatie herkenbaar en succesvoller. Vanuit dit archetype is een concept ontstaan dat goed aansluit bij Movares, zoals het richten op digitale revolutionairs, visievormers, toekomstversnellers, vooruitdenkers en impactmakers.

 

De nieuwe werkenbij website

Vol inspirerende verhalen.

De nadruk in de communicatie ligt op wat het betekent om voor Movares te werken. Dit draait voornamelijk om zingeving, innovatie, ondernemerschap en ontwikkeling. Als je dat allemaal bij elkaar neemt, kom je tot een heel mooi employer brand. Uit interviews bleek dat hun mensen vooral trots zijn dat ze impact kunnen maken. Dat hun bijdrage aan een leefbaar, bereikbaar en duurzaam Nederland letterlijk is terug te zien in bijvoorbeeld een brug, verkeersknooppunt of een snelweg.

De beelden die zijn ontwikkeld voor de website en de recruitmentcampagnes zijn van mensen die echt bij Movares werken. Zij staan op de voorgrond en op de achtergrond zie je (infrastructuur)projecten waaraan ze gewerkt hebben. De geportretteerden stralen een trots gevoel uit. De medewerkers hadden zelf veel inbreng tijdens een creatieve sessie samen met onze designers. Medewerkers die bij het project betrokken waren, moesten zelf een moodboard maken met plaatjes en teksten die volgens hen lieten zien waar Movares voor staat is en welke stijl daarbij hoort.

...werken bij Movares.

Dat trotse gevoel wilden we ook uitstralen op de Movares werkenbij website. Er is gewerkt met de tagline: ‘…. werken bij Movares’, waar het concept met betrekking tot de functiegroepen één voor één voorbij komt. De verhalen van verschillende medewerkers zijn op een aansprekende manier opgetekend. Het komt goed naar voren hoe medewerkers het werken bij Movares ervaren, waarom ze zich een impactmaker / digitale revolutionair / visievormer / toekomstversneller / vooruitdenker voelen en wat hun werk zo bijzonder maakt.

Bezoek de nieuwe werkenbij website

Krachtige beelden vol trots

Movares
Movares
Movares
Movares

Eerlijke boodschap

En stijl.

Het is belangrijk om met het employer brand naar buiten te treden met een eerlijke boodschap. Movares zit als bedrijf in een transitie. Er is een duidelijke stip op de horizon, maar er zijn ook vooral nieuwe collega's nodig die gaan helpen daar te komen. In de communicatie is het daarom goed zoeken naar de gewenste uitstraling die niet te ver afstaat van de realiteit. Het is belangrijk de juiste verwachtingen te blijven scheppen. Het gewenste imago mag nooit ver af staan van de realiteit.

We haakten in op het feit dat de medewerkers van Movares heel trots zijn op hun werk en tegelijkertijd weten waar ze het over hebben. Ze werken letterlijk mee aan de verduurzaming, betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. Ze hebben een visie voor ogen en je ziet het resultaat echt terug op straat. Dat zie en lees je terug op de website en in de campagnes. Er is ook niet weggebleven bij de serieusheid. De opleidingslat ligt hoog om bij Movares te werken en dat hoeft niet onder stoelen of banken gestoken te worden.

Projecten Movares
Spoorprojecten Movares
Movares
Energie-infraprojecten Movares
Projecten Movares
Renovatieprojecten Movares
Movares
Infraprojecten Movares

Volledige recruitmentstrategie

met aansprekende campagnes.

Toen het verhaal stond als een huis hebben we een volledige recruitmentstrategie ontwikkeld. We hebben campagnes ontwikkeld voor Facebook, Instagram, Indeed, LinkedIn en Google waar we het nieuw geschoten beeldmateriaal voor gebruikten. We hebben gerekend tot de cost per acquisition en cost per hire. In de campagnes staan medewerkers centraal. Niet alleen in beeld, maar ook met hun verhaal, inclusief een aansprekende quote. Op die manier triggeren we de doelgroep: kijk eens even wat we allemaal doen. Het vergt een lange adem om goede kandidaten die al een baan hebben bij jou te komen laten werken. We moeten dus een latente behoefte aanspreken en een intrinsieke motivatie aanboren om over te willen stappen.

USPs Movares
Ondernemerschap bij Movares
USP Movares
Wordt mede-eigenaar
USP Movares
Bij Movares ben je flexibel
USP Movares
Ontwikkel je verder bij Movares

En nu?

Het employer brand uitbouwen .

Wij willen onszelf voortdurend verbeteren. Samen met Movares optimaliseren we continu de inmiddels lopende campagnes. We hebben de hele funnel inzichtelijk via een realtime dashboard en zo wordt de business case steeds meer rond gemaakt. Nu zijn we bezig om de USP’s van Movares nog beter naar voren te laten komen en we willen de projecten nog centraler zetten. Er komt ook een corporate video en een fotoshoot aan voor employer branding en er worden nog meer verhalen ontwikkeld. Daarnaast staat er een volledig beursconcept in de steigers, die zowel online als offline aansluit bij het gehele employer brand. 

“We zijn het meest trots op de volledigheid van de recruitmentstrategie die echt van A tot Z is opgebouwd. Samen met Movares hebben we door goed na te denken over het verhaal, de uitstraling en de boodschap een volledig nieuwe propositie ontwikkeld.'' - Merle Baake, performane manager Adwise 
Evelien Knippers Adwise

Ook aan de slag met je employer brand?

Evelien, account director e-recruitment, helpt je graag.

Neem contact op
Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24