Om het doel 'altijd op het juiste moment online aanwezig zijn bij relevante klanten' te halen, hebben we de propositie van SPAR en de customer journey van klanten als uitgangspunt genomen. Op basis daarvan zijn we tot een digitale strategie gekomen die focust op de lokale herkenbaarheid van SPAR en die stuurt op het activeren van consumenten om naar SPAR te gaan. Zowel online als offline in hun lokale winkel.
Hyperlokaal
De lokale ondernemers van SPAR onderscheiden zich van grote prijsvechters in de markt door service en kwaliteit. Dit wilden we gebruiken als speerpunt om consumenten naar winkels van lokale ondernemers te trekken. Het bleek dat hoe dichterbij iemand bij een winkel woont, hoe groter de bereidheid was om naar een winkel te gaan. Hier wilden we op inspelen door te targeten rondom een winkel, maar ook door bodaanpassingen te doen wanneer mensen echt dicht bij de winkel zijn. Hiermee wilden we zowel winkelbezoek als conversieratio laten stijgen en de effectiviteit van advertenties vergroten.
Onderzoek wijst uit dat de CTR van een banner met gepersonaliseerde elementen tot wel 65% stijgt ten opzichte van een niet gepersonaliseerde banner. User tests bij Adwise bevestigen dat gepersonaliseerde ads beter werken. Elementen als foto’s of namen worden herkend, wat zorgt voor meer engagement.
Full Funnel
Met de customer journey als uitgangspunt wilden we alle touchpoints van de klantreis inrichten op lokale herkenbaarheid en personalisatie. Hierbij spelen we steeds in op het onderscheidende vermogen van SPAR’s lokale ondernemers, waarmee we klanten in elke fase een gevoel van herkenbaarheid en persoonlijke benadering willen geven. Door alle touchpoints naadloos op elkaar aan te laten sluiten, begeleiden we klanten van begin tot einde in hun persoonlijke reis naar een aankoop; online of offline.
Omnichannel
We hebben als kanalen gekozen voor Snapchat, Google Search Ads, een gepersonaliseerde website, display retargeting en Waze. Met Snapchat wilden we via gesponsorde stories inspiratie bieden in de voorfase en een echte beleving maken van het winkelbezoek. Aan mensen die actief zoeken op boodschappen toonden we gelokaliseerde Google Search Ads. In aansluiting daarop hebben we de website gepersonaliseerd zodat bezoekers een gepersonaliseerde ervaring krijgen tijdens de hele customer journey. Deze klanten retargeten we vervolgens via display met gelokaliseerde banners. Een lokale aanpak dus met synergie tussen meerdere kanalen. Met ads in navigatie app Waze benaderen we tenslotte actief winkel zoekende gebruikers. Met ruim 1 miljoen Nederlandse gebruikers biedt Waze een mooi platform om mensen te activeren SPAR locaties langs bijvoorbeeld snelwegen te bezoeken.