Gegevensverzameling en segmentatie:
We hebben kanalen geïdentificeerd die passen bij de zes levenscycli van de klant en het gebruik van Customer Lifetime Value (CLV) data geoptimaliseerd. Voor de implementatie van onze strategie moesten we eerst voldoende First Party Data verzamelen. Klaviyo hielp ons bij het segmenteren van klantlijsten. Om meer data te verzamelen, lanceerden we een haarquiz waarmee bezoekers het juiste product voor hun haartype konden vinden, in ruil voor een e-mailadres en 10% korting. Deze aanpak hielp ons om de juiste producten aan de juiste doelgroep aan te bieden.
Merkbekendheid:
Na een daling in de zoekinteresse naar milieuvriendelijke shampoo, hebben we meer budget verschoven naar upper-funnel en prospecting campagnes. Om de merkbekendheid te vergroten, hebben we gepersonaliseerde YouTube campagnes uitgevoerd met User Generated Content, waarbij we onze first-party data gebruikten om de inhoud af te stemmen op de doelgroep.
Prospecting Performance Max & Zoekcampagnes:
De 'brand awareness' laag was gericht op het vergroten van de vraag naar milieuvriendelijke shampoo door nieuwe klanten aan te trekken met zoek- en performance max prospecting campagnes. Deze campagnes optimaliseerden uitsluitend voor ‘nieuwe klanten’ en waren gescheiden van de reguliere Google- en Microsoft-campagnes. Ze richtten zich op producten met een hoge verwachte levensduur en gebruikten klantmatchlijsten van klanten met een hoge CLV als targeting-signalen.
Bestaande klanten en CLV:
We hebben onze bestaande klanten gesegmenteerd op basis van hun verwachte CLV, van laag tot hoog, om onze marketingcampagnes te bepalen. Alle bestaande klanten werden opgenomen in marketingautomatiseringsstromen. Belangrijke doelgroepen werden getarget via reguliere shopping campagnes om zichtbaar te blijven wanneer ze zochten naar shampoo-gerelateerde producten.