Challenge us
menu
Shampoo Bars

600.000 plastic flessen minder dankzij focus op Customer Lifetime Value

Bekijk de case

Op weg naar een Plasticvrije Planeet

De meeste verzorgingsproducten bestaan voor 80% uit water en worden vaak verpakt en vervoerd in grote plastic flessen. Dat dit efficiënter en duurzamer kan, bewijst Shampoobars met haar assortiment 100% plasticvrije verzorgingsproducten. Goed voor huid, haar én de planeet. Om hier maximaal impact mee te maken, hebben we de krachten gebundeld en een strategie ontwikkeld die al ruim 600.000 plastic flessen heeft bespaard. Hoe? Dat lees je in deze case study.

Shampoo Bars

Heerlijk duurzaam.

Shampoo Bars is ontstaan uit de wens om plastic shampoo flessen te vervangen door duurzame alternatieven. Wat begon als een eenvoudig idee van twee milieubewuste ondernemers, is uitgegroeid tot een breed assortiment van producten die gemiddeld 80 wasbeurten meegaan, biologisch afbreekbaar en volledig plasticvrij zijn. Inmiddels is het assortiment uitgebreid van enkel haarproducten naar ook aftersun en zonnebrand, allemaal met dezelfde toewijding aan duurzaamheid. Met voortdurende innovatie en uitbreiding van hun milieuvriendelijke assortiment, heeft Shampoo Bars al honderdduizenden plastic flessen bespaard en blijft het bedrijf zich inzetten voor een schonere wereld.

Vraagstuk en uitdaging

Teruglopende markt.

De uitdaging voor Shampoo Bars begon medio 2021. Tot dat moment zagen ze een maandelijkse groei in bereik en het aantal websitebezoekers, vooral door een eerdere performance gedreven pull campagnes afgerekend op ROAS. Vanaf medio 2021 merkten ze echter dat de markt niet meer aantrok en zelfs terugliep. Daarnaast werd het verkeer steeds duurder vanwege oplopende cost-per-clicks, wat leidde tot een afname in zowel hun bereik als het aantal websitebezoekers. Naast het vergroten van het bereik en het aantrekken van meer bezoekers, zag Shampoo Bars bij hun huidige klanten potentieel om het aantal bestelde shampoo bars per jaar te verhogen. 

Vraagstuk en uitdaging

Toekomstbestendige marketing.

LoooX, een badkamermerk voor het midden- en hoog-segment dat haar producten in eigen huis ontwerpt, ontwikkelt en produceert, had behoefte aan een structurele aanpak voor haar (online) marketing activiteiten. Het bedrijf uit Deventer wilde de shift maken van ad hoc-inspanningen naar een georganiseerde benadering. Dé aanleiding om samen, na het websitetraject, verder op te trekken met Adwise.

Adwise en RØFF Socks

De strategie

Verschuiving naar lange termijn.

De strategie voor Shampoo Bars bestond uit een verschuiving van een focus op kanaal-ROAS naar een lange termijn CLV-benadering. Omdat een shampoobar gemiddeld 80 wasbeurten meegaat, is het product ideaal voor abonnementsvormen. Veel klanten doen herhaalaankopen, dus het is niet eerlijk om alleen op korte termijn opbrengsten te sturen, aangezien één klant misschien een initiële aankoop van €40 doet, maar daarna meerdere herhaalaankopen.

Met dit in gedachten was het doel van onze performance campagnes om de verwachte klantwaarde op lange termijn te verlengen en een lagere ROAS op korte termijn te accepteren. Om onze doelen te bereiken, pasten we CLV-data toe in zowel prospecting- als remarketingcampagnes.

Implementatie

Gegevensverzameling en segmentatie:
We hebben kanalen geïdentificeerd die passen bij de zes levenscycli van de klant en het gebruik van Customer Lifetime Value (CLV) data geoptimaliseerd. Voor de implementatie van onze strategie moesten we eerst voldoende First Party Data verzamelen. Klaviyo hielp ons bij het segmenteren van klantlijsten. Om meer data te verzamelen, lanceerden we een haarquiz waarmee bezoekers het juiste product voor hun haartype konden vinden, in ruil voor een e-mailadres en 10% korting. Deze aanpak hielp ons om de juiste producten aan de juiste doelgroep aan te bieden.

Merkbekendheid:
Na een daling in de zoekinteresse naar milieuvriendelijke shampoo, hebben we meer budget verschoven naar upper-funnel en prospecting campagnes. Om de merkbekendheid te vergroten, hebben we gepersonaliseerde YouTube campagnes uitgevoerd met User Generated Content, waarbij we onze first-party data gebruikten om de inhoud af te stemmen op de doelgroep.

Prospecting Performance Max & Zoekcampagnes:
De 'brand awareness' laag was gericht op het vergroten van de vraag naar milieuvriendelijke shampoo door nieuwe klanten aan te trekken met zoek- en performance max prospecting campagnes. Deze campagnes optimaliseerden uitsluitend voor ‘nieuwe klanten’ en waren gescheiden van de reguliere Google- en Microsoft-campagnes. Ze richtten zich op producten met een hoge verwachte levensduur en gebruikten klantmatchlijsten van klanten met een hoge CLV als targeting-signalen.

Bestaande klanten en CLV:
We hebben onze bestaande klanten gesegmenteerd op basis van hun verwachte CLV, van laag tot hoog, om onze marketingcampagnes te bepalen. Alle bestaande klanten werden opgenomen in marketingautomatiseringsstromen. Belangrijke doelgroepen werden getarget via reguliere shopping campagnes om zichtbaar te blijven wanneer ze zochten naar shampoo-gerelateerde producten.

Search (SEO & SEA)

Vindbaar wanneer gezocht wordt naar een badkamerproduct

DV360

Visueel zichtbaar op zeer specifieke in-market doelgroepen

Pinterest

Visueel vindbaar wanneer de doelgroep inspiratie opdoet

Facebook/Instagram

Visueel zichtbaar voor pixel gebaseerde doelgroepen

Retargeting

Via diverse kanalen relevante opvolging bieden aan eerder bezoek

Adwise en RØFF socks

Resultaten

Impact op het milieu.

Dankzij de implementatie van de genoemde strategieën, tactieken en kanalen hebben we een indrukwekkende groei van 15% in de Customer Lifetime Value (CLV) gerealiseerd, en hebben we de omzet met een opmerkelijke 59% zien toenemen! 

Afgezien van het feit dat dit een opmerkelijke omzetstijging betekent voor Shampoo Bars, zijn ze ook goed op weg om dit jaar maar liefst 600.000 plastic flessen te besparen. Dit toont niet alleen onze effectiviteit in het aantrekken en behouden van klanten, maar ook de impact van Shampoo Bars op het milieu.

Adwise en RØFF socks
Adwise en RØFF socks
Adwise en RØFF socks

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

+19%

Stijging in sessies (QoQ). Ook in het laagseizoen handhaaft LoooX de interesse

+10%

Meer dealerlocator interactie (QoQ). Bevestiging van intentie tot aankoop van producten

+30%

 Meer klikken naar dealers (QoQ). Dé plek waar consumenten LoooX kunnen aanschaffen

Reactie van Shampoo Bars

'Grotere fanbase'.

Dankzij een doordachte full-funnel multi-channel strategie gebaseerd op data zagen we onze fanbase groter worden en steeg het aantal herhaalaankopen. Een geweldige stap in onze reis naar een Plasticvrije Planeet.

Reactie van ShampooBars

'Grotere fanbase'.

Dankzij een doordachte full-funnel multi-channel strategie gebaseerd op data zagen we onze fanbase groter worden en steeg het aantal herhaalaankopen. Een geweldige stap in onze reis naar een Plasticvrije Planeet.

Mark & Lyan Oprichters Shampoo Bars
Mark & Lyan Oprichters Shampoo Bars

Ga ook voor grip en zekerheid

Met Adwise Performance Strategy.

Meer informatie Neem contact op

Meer weten over branding?

Spar vrijblijvend met ons.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24