Strategie
De kracht van machine learning binnen Smart Shopping.
Tegenwoordig kun je niet meer om Smart Shopping campagnes heen. Door middel van machine learning worden de campagnes volledig geautomatiseerd aangestuurd. Het campagnemanagement wordt vereenvoudigd. De conversiewaarde gaat omhoog en, naast de zichtbaarheid in het zoeknetwerk, wordt het bereik vergroot door vertoningen in het Google Display Netwerk, Youtube en Gmail. Voor de groeistrategie van Kees Smit zijn smart shopping campagnes een logische keuze in tegenstelling tot de standaard shopping-campagnes.
Smart Shopping heeft ook duidelijke nadelen. De search query en audience data zijn niet beschikbaar en de controle over de zichtbaarheid van de producten gaat grotendeels verloren.
Een aanbeveling van Google is om alle producten te targeten in een enkele campagne, om hieruit zoveel mogelijk data te genereren voor smart bidding. Alle producten worden hierdoor hetzelfde behandeld. Google geeft hierdoor low-value en high-value producten evenveel zichtbaarheid.
Een innovatieve oplossing voor dit probleem is de combinatie van de kracht van machine learning binnen Smart Shopping met controle over de zichtbaarheid van producten. Daarbij combineren we door middel van data modeling onze eigen unieke productdata met data van Google om de smart shopping campagnes aan te sturen.