Het Verzet Kraakt is een groots, Twents community project naar aanleiding van de grootste bankroof aller tijden. Gepleegd tijdens de Tweede Wereld oorlog in november 1944, door het Nederlandse verzet. Het project bestaat uit: exposities, theaterproductie en een film. Het project is een eerbetoon aan de mannen en vrouwen uit het verzet die een bijdrage leverden aan deze verzetsdaad. Een verhaal vol moed en drama. Over gewone mensen, in bijzondere tijden.
In deze aanloopfase hebben we de video-teaser + een doorlopende Facebook carrousel regionaal gepromoot. In deze video en carrousel werd het publiek nieuwsgierig gemaakt naar het verhaal achter ‘De grootste bankroof aller tijden’ en geprikkeld er meer over te weten te komen. Videoportretten & achtergrondverhalen van nabestaanden hebben we organisch gepubliceerd op Facebook en YouTube om steeds meer duiding en context aan het verhaal vanuit verschillende invalshoeken te geven. Deze fase werd ondersteund door de lokale offline uitingen in kranten, op RTV en billboards op prominente plekken.
In deze fase publiceerden we gefaseerd portretvideo’s, waarin betrokken medewerkers en ensemble leden zich voorstelden aan het publiek. Door deze personen in Facebook taggen, ontstand er een groot organisch bereik. Daarnaast deelden we de wekelijkse voorgang van de opbouw van het terrein en "achter de schermen" materiaal voor lokaal geïnteresseerden. Samenwerkingen en win-acties met regionale mediapartners en sponsors, ondersteunden de on- en offline integratie. Adwise ontwikkelde sponsorpakketjes als handleiding voor meer dan 60 partners & sponsors, zodat zij de voorgestelde content 1-op-1 op hun social mediakanalen en nieuwsbrieven unieke content konden publiceren, bijvoorbeeld: “Bolletje steunt Het Verzet Kraakt”. Daarnaast op Facebook de e-maillijst met partners, sponsoren en vrijwilligers gebruikt om als Custom Audiences te bereiken met gesponsorde posts
Door het publiceren van video’s van waarin betrokken professionele acteurs zichzelf voorstellen krijgt het project meer gewicht. Het promoten van een groot Pr-evenement met live video’s en verslag op Facebook, Twitter en Instagram heeft bijgedragen aan nog meer bereik. Het evenement betrof de rit van het bijzondere decorstuk ‘De Blauwe Engel’; een historische dieseltrein welke - speciaal voor het theaterspektakel - de tocht maakte van het Spoorwegmuseum in Utrecht naar Almelo. Door een winactie voor publiek en de verscheidene prominenten aan boord, werd er over de rit, de trein en voorstelling massaal gepubliceerd. Daarnaast heeft het doorplaatsen en taggen van content met inzet van hashtags #hetverzetkraakt en #BlauweEngel vanuit samenwerkingen met verschillende mediapartners voor bijgedragen aan het regio overstijgende imago.
Sturen op schaarste in kaartverkoop; niet uitverkochte voorstellingen in Facebook Events extra promoten. Extra kaarten in verkoop vermelden (wegens succes). Op website & sociale media vanaf <3000 kaarten aftellen naar het nulpunt waarbij er een wachtlijst ontstond voor uitverkochte voorstellingen.
Hyperlocal: speciale banners voor publiek rondom de theatervoorstelling en de locaties van de betrokken gemeentes (1km) voor de laatste overtuigende stap richting het aankoopproces.
Door community management; dagelijks modereren en enthousiasmeren van fans en bezoekers. Actief taggen van partners, sponsors, acteurs & vrijwilligers voor meer organische interactie en betrokkenheid. Publiceren video’s van betrokken vrijwilligers en foto’s van de voortang op locatie en tijdens de repetities. Tijdens de voorstellingen meer actuele relevante informatie verschaffen, zoals; weersvoorspellingen (i.v.m. buitenprogramma), bereikbaarheid en programma informatie. Evenementen op Facebook in aanloop naar elke voorstelling aanjagen met video content en interactiemogelijkheden als inchecken op locaties en delen met selfie-foto-effect.
Kaartverkoop: binnen 7 weken het doel van 20.000 kaarten bereikt.
Totaal verkocht: 27.713 kaarten over 25 voorstellingen.
Online bereik & betrokkenheid van 01-07-’17 tot 23-09-’17 (Facebook):
Deze case is genomineerd voor de Dutch Search Awards 2017 in de categorie: Beste social advertising campagne. In de volgende animatie is de case geanimeerd weergegeven:
Beste Fullservice Digital Agency '24