Hyper personalisatie is de sleutel voor het creëren van unieke klantervaringen die leiden tot groei, succes en engagement met je merk. Voor Heracles Almelo hebben we 100+ datapunten gekoppeld en fans een-op-een verrast met gepersonaliseerde berichten van hun favoriete spelers via Voice en WhatsApp. Een nog niet eerder vertoond voorbeeld van fan engagement in de Nederlandse voetbalwereld.
Als eerste voetbalclub in Nederland gebruikt Heracles kanalen als WhatsApp en Voice om een-op-een in contact te komen met fans. Middels een geautomatiseerde loyaliteitscampagne kwam fans, club en spelers van Heracles Almelo dichterbij elkaar dan ooit. De ultieme vorm van merkbeleving.
We hebben met de huidige technische infrastructuur alle databronnen aan elkaar gekoppeld en zo alle data gecentraliseerd. Met behulp van krachtige algoritmes en machine learning kunnen we op basis van de beschikbare data de klant intenties voorspellen en bouwen we 360 graden klantprofielen op binnen het CDP van Squeezely. Hierdoor zijn we in staat om automatisch gegenereerde relevante en persoonlijke content te bieden in elke fase van de customer journey.
Meer hieroverHet uitbreiden van de supportersschare is erg moeilijk vanwege de ligging (klein gebied) en concurrentie. Om toch de doelgroep structureel te vergroten is multichannel messaging in de vorm van Whatsapp via omnichannel partner Messagebird ingezet.
Het doel? Meer conversie bereiken dan een traditioneel kanaal als e-mail, de aanhang meer betrekken bij de club, de vaste supporters extra bedanken voor hun steun én om sneller te communiceren.
Seizoenkaarthouders ontvingen een automatisch telefoontje met een bericht van één van hun favoriete Heracles spelers. Hierin werden ze bedankt voor het verlengen van hun seizoenkaart. Ook kregen ze te horen dat ze een WhatsApp bericht zouden ontvangen, om door te sturen naar vrienden, familie of een mede Heraclied.
Als opvolging van het telefoontje volgt dus een WhatsApp bericht met een video, waarin een speler van Heracles aanmoedigt een seizoenskaart te verlengen. Ontvangers konden deze doorsturen naar vrienden, familie of mede Heraclieden om zo een nog grotere doelgroep te bereiken.
Omdat het ontvangen van geautomatiseerde oproepen en WhatsApp-berichten van een bedrijf relatief nieuw is in Nederland, heeft Heracles Almelo de nieuwe campagnes onder de aandacht van hun supporters gebracht via sociale mediakanalen, wat voor veel online buzz zorgde. Vooral het feit dat verschillende Heracles spelers hebben meegewerkt aan de campagne, zorgde voor enthousiasme waarbij mensen uitwisselden wie zij aan de lijn hebben gehad. Die combinatie van personalisatie en het 'contact met de spelersgroep' sloeg enorm aan.
De gekozen doelgroep, seizoenkaarthouders die al verlengd hadden, is het meest geneigd iets te delen op social media over die verlenging en heeft de meeste Heraclieden/mensen uit Almelo e.o. in het netwerk. Zo wordt de boodschap optimaal geladen in de juiste omgeving.
Juist in een sportief mindere periode hebben innovatieve kanalen, persoonlijke boodschappen en de juiste strategie flink bijgedragen aan een voller stadion en meer engagement met de club op weg naar de gewenste snelle promotie.
Het unieke gebruik van marketing automation en WhatsApp in samenwerking met MessageBird heeft duidelijk veel impact gemaakt en bewijst het belang van innovatie binnen de samenwerking met Heracles Almelo, die Marketing Coördinator Frank Merjenburgh zelf als 'uitstekend' beschrijft.
Dat vernieuwen het doel blijft, wordt onderstreept met o.a. nieuwe WhatsApp campagnes rondom de Heracles kidsclub, het doorgeven van seizoenkaarten en de verkoop van halve seizoenkaarten. De mogelijkheden van de inzet van marketing automation en kanalen als WhatsApp zijn enorm.
''7.400 seizoenkaarthouders halen is een record. Daar willen we voorbij, en misschien nog wel meer'' aldus Frank, die onverminderd ambitieus blijft.
Beste Fullservice Digital Agency '24