Challenge us
menu
Continu Professionals

20% meer sollicitaties door hyperlokale automatisering en lokalisatie

Bekijk de case

Award-winning lokalisering

Op de banenmarkt is er al jarenlang sprake van schaarste. Er is veel aanbod maar het werkloosheidscijfer ligt erg laag. Daar komt bij dat mensen steeds minder ver willen rijden voor een potentiële nieuwe baan. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks die uitdagende omstandigheden vacatures blijft vullen? Continu Professionals vond de oplossing in een hyperlokale full-funnel marketing strategie is gegaan.

In deze case, die goud won bij de Dutch Search Awards, ontdek je hoe Continu de ROAS wist te verhogen met 30% ondanks stijgende CPCs.

Continu Professionals

Helpt om groeiambities te realiseren.

Al ruim dertig jaar is Continu Professionals een toonaangevende intermediair in de sectoren bouw, techniek en woningcorporaties. Het bedrijf koppelt zowel beginnende als ervaren professionals aan passende werkgevers. Met ongeveer 1500 openstaande vacatures, twaalf vestigingen verspreid over Nederland en 200 adviseurs die dagelijks de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt volgen, heeft Continu Professionals een diepgaand begrip van de dynamieken binnen de markt.

De uitdaging

Vacaturevariatie en kritische kandidaten.

Op een arbeidsmarkt waarin kandidaten steeds kritischer zijn op de reisafstand naar hun werk, had Continu moeite om vacatures effectief te blijven vullen. Met langere reistijden steeds vaker als dealbreaker, groeide de noodzaak voor een lokale aanpak. Tegelijkertijd zorgde de grote variatie in vacatureomschrijvingen voor verwarring. Als elk bedrijf andere functieomschrijvingen aanlevert, wordt het maken van goede advertenties lastig en tijdrovend. Juist in de competitieve arbeidsmarkt waar snelheid en precisie doorslaggevend zijn, kun je je dat niet veroorloven.

Hoe zorg je dus dat je potentiële kandidaten overtuigt met advertenties in de buurt en voorkom je tegelijkertijd de wildgroei aan vacatureomschrijvingen? Die uitdaging hebben we opgelost met een hyperlokale advertentiestrategie. 

De strategie

Hyperlokale aanpak.

Op zoek dus naar een effectieve manier om vacatures te vullen in een arbeidsmarkt gekenmerkt door schaarste en afnemende reisbereidheid. Allereerst de doelgroep. Die bestaat voor Continu uit praktisch alle werkenden en werkzoekenden in Nederland. Inclusief degenen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel openstaan voor nieuwe kansen. Dit vereiste een strategie die zowel de aandacht van actief zoekenden kon trekken als de interesse van latent werkzoekenden kon wekken.

Om dit te bereiken, hebben we een full-funnel marketingstrategie ontwikkeld. Gericht op hyperlokalisatie en automatisering. Door vacatures specifiek te richten op regio's waaruit de meeste interesse verwacht werd, speelden we in op de lage reisbereidheid. Dit betekende dat elke campagne moest worden afgestemd op lokale kenmerken en behoeften, wat een veel hogere relevantie en aantrekkingskracht van de advertenties garandeerde.

Zo'n gelaagde benadering zorgt ervoor dat de campagnes van Continu Professionals niet alleen zichtbaar waren op het juiste moment en op de juiste plaats, maar ook dat ze resoneren met de specifieke wensen en behoeften van hun diverse doelgroep. 

De strategie

In stappen.

Classificatie van vacatures

De feed voor SA360 voorbereiden met specifieke velden voor advertentiegroepen, zoekwoorden, koppen en URL's, geoptimaliseerd voor zoekvolume.

Performance based allocatie

Bepalen van benodigde sollicitanten per vacature voor gerichte budgetverdeling en campagne-inrichting.

Locatie-targeting

Vacatures richten op regio’s waar kandidaten willen werken, met automatische aanpassingen voor lokale relevantie.

On-page optimalisatie

Landingspagina's aanpassen aan gebruikerslocatie voor een gepersonaliseerde ervaring.

Full-funnel aanpak

Campagnes door de gehele funnel personaliseren, van bewustwording tot conversie, met budgetoptimalisatie.

Implementatie

Stapsgewijs naar een gepersonaliseerde kandidatenreis.

Dan de implementatie. Volledig gericht op slim gebruik van data en technologie. Door kunstmatige intelligentie in te zetten voor het genereren van relevante zoekwoorden en deze te koppelen aan geografische data, konden we heel gericht adverteren. We zorgden ervoor dat vacatures precies bij de juiste mensen onder de aandacht kwamen, in de gebieden waar ze openstonden voor werk. Daarnaast hebben we acht specifieke locatiegroepen binnen Nederland gedefinieerd, gebaseerd op reisbereidheid en bevolkingsdichtheid, waardoor we advertenties nog beter konden targeten.

Met een real-time update van gegevens uit Continu's Applicant Tracking System (ATS) en Google Analytics 4 (GA4), stemmen we continu af hoeveel sollicitaties nodig waren per vacature. Daarmee optimaliseren we de advertentie-uitgaven. 

Tenslotte verbeterden we ook de on-page ervaring door landingspagina's te personaliseren op basis van de locatie van de bezoeker. Op basis van locatiegegevens stermmen we de inhoud op de pagina's af op de specifieke regio van de gebruiker, waardoor relevantere vacatures en content getoond werden. Dit alles werd ondersteunden we met een full-funnel aanpak, waarbij we elke stap in de kandidatenreis personaliseerden om maximale betrokkenheid en conversie te bereiken.

De implementatie

In stappen.

Classificatie van vacatures

Gebruik van AI om zoekwoorden te creëren die matchen met wat mensen lokaal zoeken, en deze toevoegen aan de campagne instellingen.

Locatietargeting

Acht regio's in Nederland definiëren en vacatures specifiek binnen een 40km straal van steden tonen, afgestemd op waar mensen bereid zijn te reizen.

 

 

Performance based

Voortdurend bijhouden hoeveel reacties er nodig zijn per vacature en de advertenties hierop aanpassen om zo kosten te besparen en effectiviteit te verhogen.

On-page optimalisatie

De webpagina waarop de vacature staat aanpassen aan de locatie van de bezoeker, zodat deze alleen relevante informatie ziet.

Full-funnel aanpak

Op maat gemaakte advertenties tonen die niet alleen aansluiten op de functie, maar ook op de regio van de kandidaat, door de hele marketingfunnel heen.

Resultaten

Meer sollicitaties, lagere kosten.

Continu heeft niet alleen meer waardevolle leads gegenereerd, maar ook de efficiëntie van hun adviseurs verbeterd door minder tijd te verspillen aan ongeschikte kandidaten. Door minder tijd kwijt te zijn aan leads van lage kwaliteit, kunnen hun adviseurs zich focussen op de beste kandidaten, wat leidt tot betere plaatsingen en een sterkere concurrentiepositie in een markt waar snelheid en kwaliteit cruciaal zijn. Dankzij het verhogen van de kwaliteit van leads zijn adviseurs gemiddeld 10% minder tijd kwijt aan het verwerken van sollicitanten. Dit levert op jaarbasis 130 uur winst op wat ingezet kan worden op de sollicitanten van hogere kwaliteit.

Al met al zorgt deze case voor direct lagere kosten per plaatsing, een hogere kwaliteit van ingehuurde professionals en een verhoogde winstgevendheid.

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

+20%

Meer sollicitaties met hetzelfde mediabudget.

+49%

Stijging in conversiepercentage

+10%

Stijging in plaatsingsratio

+30%

Verbetering blended ROAS

+37%

Stijging in conversieratio ondanks hogere CPC's

-10%

Tijdsbesparing bij verwerking van sollicitanten

De impact

Verbeterd sollicitatieproces.

Deze case heeft Continu echt een voorsprong gegeven door het combineren van hyperlokalisatie en slimme automatisering. We hebben vacatures niet alleen beter zichtbaar gemaakt, maar ook relevanter voor werkzoekenden in specifieke regio's, wat leidde tot 20% meer sollicitaties en een 10% hogere plaatsingsratio. Omdat we via locatietargeting precies wisten waar mensen wilden werken, konden we campagnes super gericht en lokaal inzetten.

Dit resulteerde in betere kandidaten, sneller ingevulde vacatures en minder tijdverspilling aan ongeschikte leads. De 49% stijging in conversie van bezoeker naar sollicitant laat zien hoe sterk de lokalisatie heeft bijgedragen aan effectiviteit.

Dankzij maatwerk AI-scripts en extreem gedetailleerde kandidaatprofielen op basis van data, speelt Continu nu dus maximaal in op lokale behoeftes. Terwijl concurrenten worstelen met stijgende CPC's, verhoogde Continu de ROAS juist met 30%. Dat is echt overtuigend impact maken in de krappe arbeidsmarkt.

Ga ook voor grip en zekerheid

Met Adwise Performance Strategy.

Meer informatie Neem contact op

Ook aan de slag met performance marketing?

Neem contact op.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24