Challenge us
menu
Continu Professionals

De next step in recruitment marketing: de ultieme kandidatenreis dankzij dynamische budgetverdeling

Bekijk de case

De next step in recruitment marketing: de ultieme kandidatenreis dankzij dynamische budgetverdeling

Continu Professionals innoveert in de dynamische arbeidsmarkt door data-gedreven marketingstrategieën toe te passen. Met meer dan 1.500 vacatures streeft Continu naar betere kwaliteit en kwantiteit van sollicitaties. In deze case lees je hoe Continu door middel van een koppeling tussen het ATS Connexys en GA4 en met hulp van een dynamisch budget script een stijging in zowel sollicitaties als plaatsingen, maar een daling in de kosten per sollicitatie vanuit de campagnes heeft gerealiseerd.

Continu Professionals

Helpt om groeiambities te realiseren.

Continu Professionals is zo’n 30 jaar actief als intermediair in de bouw, techniek en woningcorporaties. Zowel starters als ervaren professionals verbinden zij aan werkgevers. Met zo’n 1500 vacatures, 12 vestigingen over heel Nederland en 200 adviseurs die dagelijks met de arbeidsmarkt bezig zijn, weten zij wat er speelt in de markt.

De uitdaging

Omarm de oriëntatiefase en ga van kwantitatieve naar kwalitatieve sollicitaties.

Continu stelde zich ten doel om het aantal sollicitaties met 20% te verhogen en de kwaliteit ervan te verbeteren. Veel sollicitaties leiden tot afwijzingen, wat kostbare tijd en lagere productiviteit oplevert. Het doel was om de juiste sollicitanten te werven door de hele journey te optimaliseren. Door te herkennen in welke fase van de journey iemand zit, kunnen we proactief de juiste informatie op het juiste kanaal geven. Dit helpt om potentiële sollicitanten beter te informeren en aan te trekken.

We ontdekten dat de oriëntatiefase vaak lang duurt, dus verlengden we de journey met content die verder gaat dan alleen vacatures. Deze strategie zorgt ervoor dat de doelgroep Continu in gedachten heeft wanneer ze klaar zijn om te solliciteren. Om dit te realiseren moesten we eerst de budgetgestuurde campagnes en de kwaliteit van sollicitaties aanpakken. We beoordeelden campagnes in silo’s en per kanaal, zonder inzicht in de kwaliteit van sollicitaties. We moesten de verschillende databronnen en inzichten verbinden. In deze case lees je hoe we deze uitdaging middels een driestapsmodel aangingen.

BlueConic

Geavanceerde doelgroepen creëren die targeting opties van kanalen overstijgen.

Een centrale rol in de gehele aanpak is Customer Data Platform Blueconic. Een kwaliteitsslag maken én relevantere content bieden klinkt makkelijk, maar wordt uitdagend door de beperkte tracking op browsers. Dit is door ons innovatief aangepakt met de implementatie van BlueConic, waarmee we 360 graden kandidaatprofielen hebben opgebouwd op basis van data en (zoek)gedrag uit verschillende externe bronnen en kanalen. Deze strategische zet stelt ons in staat om minder afhankelijk te worden van derde partijen en juist van onze eigen betrouwbare data gebruikmaken.

De doelgroepsegmenten zijn vervolgens ingezet om de targeting in de campagnekanalen verder te specificeren zonder rekening te moeten houden met de steeds verdere beperkingen die de kanalen zelf bieden. Hierdoor wisten we de content gepersonaliseerd in te zetten voor de juiste doelgroep op het juiste moment in hun journey.
Dit alles resulteert niet alleen in betere campagneresultaten, maar verhoogt ook onze onafhankelijkheid en aanpassingsvermogen in een dynamische markt.

Onze strategie

Drietrapsmodel.

In een markt met schaarste is een holistische en dynamische aanpak essentieel om topkandidaten aan te trekken en te binden. Om onze doelen te bereiken, hebben we een driestappenstrategie geïmplementeerd om waardevolle kandidaten te identificeren, hun behoeften te begrijpen en hen optimaal te bereiken:

Stap 1: Connexys connectie met GA4
We koppelden het ATS Connexys met GA4 om inzicht te krijgen in alle sollicitatiestappen en konden hierdoor campagnes efficiënter sturen en budgetten per kanaal optimaliseren.
Stap 2: Segmentatie en personalisatie
Door diepgaand onderzoek naar onze diverse doelgroep hebben we doelgroepsegmenten gecreëerd in BlueConic. Dit stelde ons in staat om gepersonaliseerde campagnes te voeren en kanaalspecifieke targeting te verbeteren.
Stap 3: Dynamische budgetverschuiving en kanaaloptimalisatie
We ontwikkelden een script om dynamisch en proactief in te spelen op markttrends. Dit zorgde voor efficiënte budgetverschuivingen tussen branding en zoekcampagnes, waardoor we de zichtbaarheid en merkvoorkeur in de oriënterende fase verhoogden en sollicitaties stimuleerden.

Deze strategie zorgt ervoor dat niet het budget, maar de kandidaat en zijn journey centraal staan.

Het resultaat

Indrukwekkende groei in sollicitaties.

De campagne heeft een indrukwekkende verschuiving teweeggebracht in hun recruitmentstrategie, waarbij de focus verschoven is van strikt budgetbeheer binnen het kanaal naar het sturen op kwaliteit van sollicitaties waarbij de kandidaat en journey centraal stonden. Deze aanpak heeft niet alleen geresulteerd in een substantiële toename in het aantal sollicitaties ten opzichte van het jaar ervoor (+31,85%) maar ook bijgedragen aan een nog grotere stijging in het aantal plaatsingen en dus de kwaliteit van de sollicitaties (+59,67%).

Dankzij een doelgerichte en efficiënte budgetallocatie, zagen we een verlaging van de kosten per sollicitatie met 7%. De betrokkenheid bij onze advertenties verbeterde significant, met een stijging van 22,89% en de kosten per acquisitie (CPA) daalden van €3,06 naar slechts €1,70.

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

-7%

Daling in cost per application

+60%

Stijging in plaatsingen

+22%

Stijging in ad engagement

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

Jeroen Koole, Marketing Manager bij Dijkman "De video die we voor de recruitment campagne gemaakt bleek een groot succes te zijn. Naast dat dit tot tientallen sollicitanten heeft geleid, herkennen veel klanten Jeroen uit de video op het moment dat hij bij de klant thuiskomt om de zonnepanelen te installeren" Mooiste samenwerking. Volledige pakket, hele nieuwe huisstijl, nieuwe nieuw logo, als bedrijf profesionelerer in de markt en nu ook als werkgever.

De impact

Verbeterd sollicitatieproces.

Door BlueConic te gebruiken, heeft Continu zijn data kunnen centraliseren en activeren, hoogwaardige 360-graden klantprofielen gecreëerd, en doelgerichte segmenten opgezet gebaseerd op interesse in vacatures. Deze segmenten zijn effectief gebruikt om advertenties programmatisch te targeten en de juiste kanalen te benutten, wat heeft geleid tot een optimale match tussen vacatures en kandidaten. Verder is door de integratie van offline data uit SalesForce met online profielen in Google Analytics het inzicht in het sollicitatieproces verbeterd, waardoor de customer journey geanalyseerd en geoptimaliseerd kon worden voor een nog groter succes.

Ga ook voor grip en zekerheid

Met Adwise Performance Strategy.

Meer informatie Neem contact op
Succesvolle wervingscampagne

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

'De samenwerking met Adwise heeft ons al veel gebracht. Eerder al een volledig nieuwe huisstijl, waardoor we nu als bedrijf professioneler in de markt staan. Deze recruitmentcampagne is nu ook een groot succes gebleken, waardoor we als werkgever ook een stuk aantrekkelijker zijn op de arbeidsmarkt. En dat zien we terug in de instroom van sollicitaties.'

Jeroen Koole Marketing Manager bij Dijkman
Succesvolle wervingscampagne Jeroen Koole Marketing Manager bij Dijkman

Titel van de blog

tekst

tekstteksttekstteksttekstteksttekst

Laat ook je (werkgevers)merk excelleren

Met Adwise Performance Strategy .

Meer informatie

Ook aan de slag met performance marketing?

Neem contact op.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24