Challenge us
menu
Azerty

Advertising strategie met slimme Product Scorecard levert 95% meer klanten op

Bekijk de case

Producten slimmer segmenteren

Azerty is dé toonaangevende one-stop-webshop voor IT-hardware, met een uitgebreid en actueel assortiment van meer dan 180.000 producten. In een uiterst competitieve markt, waar prijs en levertijd doorslaggevend zijn, staat Azerty dagelijks voor de uitdaging om marges te behouden en marktaandeel te vergroten. Halverwege 2024 zorgen toenemende concurrentie en veranderende consumentverwachtingen voor zoveel druk dat de IT-hardware specialist een nieuwe strategie nodig had om onderscheidend en winstgevend te blijven. Maar welke?

Die uitdaging hebben we aangepakt met een innovatieve, data-gedreven advertisingstrategie, volledig gericht op het combineren van interne en externe datapunten. Door slimme productsegmentatie, schaalbare technologie en cross-channel optimalisatie heeft Azerty niet alleen zijn winstgevendheid verbeterd, maar ook zijn concurrentiepositie verder versterkt.

Shampoo Bars

Heerlijk duurzaam.

Shampoo Bars is ontstaan uit de wens om plastic shampoo flessen te vervangen door duurzame alternatieven. Wat begon als een eenvoudig idee van twee milieubewuste ondernemers, is uitgegroeid tot een breed assortiment van producten die gemiddeld 80 wasbeurten meegaan, biologisch afbreekbaar en volledig plasticvrij zijn. Inmiddels is het assortiment uitgebreid van enkel haarproducten naar ook aftersun en zonnebrand, allemaal met dezelfde toewijding aan duurzaamheid. Met voortdurende innovatie en uitbreiding van hun milieuvriendelijke assortiment, heeft Shampoo Bars al honderdduizenden plastic flessen bespaard en blijft het bedrijf zich inzetten voor een schonere wereld.

De uitdaging

Concurrentie dwingt tot innovatie.

Azerty is een gevestigde naam als one-stop-webshop voor IT-hardware, met een assortiment van meer dan 180.000 producten. In een markt waar consumenten vrijwel altijd gaan voor de beste prijs-kwaliteitverhouding en levertijd een doorslaggevende factor is, was het cruciaal om winstgevendheid te waarborgen terwijl de concurrentie toenam.

Voorheen werd de productsegmentatie binnen Google Ads en Microsoft Ads voornamelijk gestuurd op marge. Hoewel dit al een verbetering was ten opzichte van sturen op productprestaties alleen, bood het geen optimale resultaten. Producten met hoge marges, maar met langere levertijden of minder competitieve prijzen, werden door de algoritmes even belangrijk gevonden als beter presterende producten.

De vraag waar Azerty mee zat, was helder: hoe creëren we - zonder het beschikbare budget te overschrijven - een strategie die niet alleen focust op marge, maar ook andere kritieke factoren meeneemt om winstgevendheid en marktaandeel te verbeteren? 

Vraagstuk en uitdaging

Toekomstbestendige marketing.

LoooX, een badkamermerk voor het midden- en hoog-segment dat haar producten in eigen huis ontwerpt, ontwikkelt en produceert, had behoefte aan een structurele aanpak voor haar (online) marketing activiteiten. Het bedrijf uit Deventer wilde de shift maken van ad hoc-inspanningen naar een georganiseerde benadering. Dé aanleiding om samen, na het websitetraject, verder op te trekken met Adwise.

Strategie in stappen

Focus en personalisatie.

1. Focus op waardevolle producten

Met Google BigQuery en Vertex AI identificeren we producten met de hoogste CLV. Campagnes richten we op deze producten om de conversieratio en gemiddelde orderwaarde te verhogen.

2. Herstructureren van Performance Max

Brede productcategorieën worden vervangen door een datagedreven structuur. Producten worden op waarde ingedeeld (high, mid-high, mid-low, low) met daarop afgestemde ROAS-doelen en budgetten. 

3. Slimme upsell & cross-sell

Via Market Basket Analyse stellen we vast welke producten vaak samen gekocht worden. Met die inzichten optimaliseren we aanbevelingen via dynamische advertenties en personalisatie-tools.

4. Gerichte klantsegmentatie

Met zogeheten 'RFM-segmentatie' verdelen we klanten in categorieën. Zo kregen 'loyalisten' en 'high-value klanten' persoonlijke campagnes te zien en via heractivatie kwamen ook nog eens 2.000(!) klanten terug.

5. Sturen op winst, niet omzet

Met een winstpixel via server-side tagging zijn we campagnes gaan sturen op POAS: winst dus. Met die inzichten wijzen we budgetten efficiënter toe en levert elke euro steeds meer op.

6. Uitbreiding kanaalbereik

Naast Google Ads zijn we ook Display Video 360 en Video Ads gaan inzetten om klanten te werven én te behouden. Daarvoor hebben we programmatic advertising en remarketing gebruikt.

6. Maximaal personaliseren

Een Customer Data Platform (CDP) laten we alle klantdata ontsluiten en verrijken om hyperpersoonlijke advertenties en boodschappen te versturen. De hele klantreis wordt daarmee een ervaring op maat.

De strategie

Innoveren rondom de Product Scorecard .

Om de uitdaging het hoofd te bieden, hebben we een geheel nieuwe strategie ontwikkeld die verder ging dan enkel margegestuurde campagnes. Deze aanpak combineerde interne en externe data om een gedetailleerd beeld te krijgen van productprestaties en klantvoorkeuren. De belangrijkste pijler binnen deze aanpak was de ontwikkeling en implementatie van de Product Scorecard (PSC).

1. Integratie van interne én externe data
We hebben verschillende datapunten samengevoegd om een completer beeld te creëren van de waarde van elk product. Voor de interne data hebben we onder andere gekeken naar:

  • Marges: een cruciale factor gezien de krappe marges in de IT-hardware markt.
  • Levertijden: consumenten geven de voorkeur aan producten die sneller geleverd kunnen worden.
  • Retourpercentages: producten die vaak geretourneerd worden, zijn kostbaar en minder interessant om te promoten.
  • Externe data, zoals prijsvergelijkingen op platforms zoals Tweakers, werd gecombineerd met interne metrics. Hierdoor konden we de competitieve positie van elk product in de markt beoordelen.

2. Productsegmentatie in vier duidelijke groepen
Met behulp van de PSC hebben we elk product gescoord op basis van meerdere factoren. Producten werden ingedeeld in vier categorieën: high, mid-high, mid-low en low-value buckets. Deze segmentatie stelde ons in staat om:

  • Campagnes met high-value producten een lager ROAS-target en hoger budget te geven.
  • Low-value producten met een hoger ROAS-target en lager budget te promoten, zodat we gericht konden investeren in de meest waardevolle producten.

3. Cross-channel optimalisatie en testfase
We hebben de prestaties van producten over meerdere kanalen gecentraliseerd, waaronder:

  • Google Ads (Performance Max) en Microsoft Ads (Shopping).
  • Marketplaces zoals Bol.com.
  • Prijsvergelijkers zoals Tweakers.
  • Organische en directe verkeersbronnen.

Om de impact van de nieuwe strategie te meten, hebben we een testfase opgezet waarin 50% van het budget werd toegewezen aan de oude margegestuurde campagnestructuur en de andere 50% aan de nieuwe strategie. Dit stelde ons in staat om significante verbeteringen in prestaties aan te tonen.

De strategie

Van marges naar multidata.

Om de uitdaging het hoofd te bieden, hebben we een geheel nieuwe strategie ontwikkeld die verder ging dan enkel margegestuurde campagnes. Deze aanpak combineerde interne en externe data om een gedetailleerd beeld te krijgen van productprestaties en klantvoorkeuren. De belangrijkste pijler binnen deze aanpak was de ontwikkeling en implementatie van de Product Scorecard (PSC).

1. Integratie van interne én externe data
We hebben verschillende datapunten samengevoegd om een completer beeld te creëren van de waarde van elk product. Voor de interne data hebben we onder andere gekeken naar:

  • Marges: een cruciale factor gezien de krappe marges in de IT-hardware markt.
  • Levertijden: consumenten geven de voorkeur aan producten die sneller geleverd kunnen worden.
  • Retourpercentages: producten die vaak geretourneerd worden, zijn kostbaar en minder interessant om te promoten.
  • Externe data, zoals prijsvergelijkingen op platforms zoals Tweakers, werd gecombineerd met interne metrics. Hierdoor konden we de competitieve positie van elk product in de markt beoordelen.

2. Productsegmentatie in vier duidelijke groepen
Met behulp van de PSC hebben we elk product gescoord op basis van meerdere factoren. Producten werden ingedeeld in vier categorieën: high, mid-high, mid-low en low-value buckets. Deze segmentatie stelde ons in staat om:

  • Campagnes met high-value producten een lager ROAS-target en hoger budget te geven.
  • Low-value producten met een hoger ROAS-target en lager budget te promoten, zodat we gericht konden investeren in de meest waardevolle producten.

3. Cross-channel optimalisatie en testfase
We hebben de prestaties van producten over meerdere kanalen gecentraliseerd, waaronder:

  • Google Ads (Performance Max) en Microsoft Ads (Shopping).
  • Marketplaces zoals Bol.com.
  • Prijsvergelijkers zoals Tweakers.
  • Organische en directe verkeersbronnen.

Om de impact van de nieuwe strategie te meten, hebben we een testfase opgezet waarin 50% van het budget werd toegewezen aan de oude margegestuurde campagnestructuur en de andere 50% aan de nieuwe strategie. Dit stelde ons in staat om significante verbeteringen in prestaties aan te tonen.

Implementatie

Naadloze integratie van technologie en data
Om de strategie uit te voeren, hebben we gebruikgemaakt van een combinatie van technologie, tools en methodologieën. Alle interne en externe data werd gecentraliseerd en verwerkt via Microsoft Azure en Channable, wat resulteerde in een overzichtelijke en schaalbare aanpak.

1. Realisatie van de Product Scorecard
We hebben een methodiek ontwikkeld waarbij alle interne en externe metrics werden samengebracht. Elk product kreeg een score op basis van cruciale factoren zoals marge, levertijd en prijsconcurrentie. Producten met een hogere score kregen prioriteit in de campagnestructuur.

2. Feed-based campagnestructuur
Met behulp van de Product Scorecard hebben we een vernieuwde structuur opgezet in Google Ads en Microsoft Ads. Producten werden automatisch ingedeeld in de juiste buckets en gekoppeld aan specifieke ROAS-targets en budgetten. Dit proces werd volledig geautomatiseerd via feed-integraties, waardoor het schaalbaar en efficiënt bleef.

3. Meting en optimalisatie van winstgevendheid
We hebben een aparte advertising pixel opgezet in Google Ads en Microsoft Ads om inzicht te krijgen in de POAS en winstgevendheid per product. Deze pixel werd via server-side tagging ingericht, wat niet alleen resulteerde in betere meetbaarheid, maar ook in een robuustere dataset om algoritmes te voeden.

Voor Elektramat hebben hier de volgende data aan samengebracht in dit model. 

1. Winstgevendheid per product
2. CLV-waarde per product;
3. Product performance;
4. Price Benchmark data

In een later stadium willen we hier nog meerdere factoren aan toegevoegd om zo tot de beste structuur te komen, denk hierbij aan retournering percentage per product, omzet vanuit organisch /-en direct verkeer. Een combinatie van de bovenstaande factoren leidt tot het actief aanbieden van de meest waardevolle producten. De product scorecard wordt dagelijks bijgewerkt. Zo is de data altijd actueel, daar waar o.a. performances en prijzen van dag tot dag verschillen.

De producten delen we op in vier groepen (high, mid-high, mid-low en low). Hierbij zal de high value campagne een lager ROAS-target meekrijgen en hoger budget, en de low-value campagne een hogere ROAS en lager budget. Door de inrichting van een aparte advertising pixel zijn we in staat om zicht te krijgen in de winstgevendheid en POAS. Dit is middels server-side tagging ingericht en tevens inzichtelijk in GA4. In een later stadium willen we de Profit pixel ook als primaire gaan gebruiken om Google Ads campagnes op te laten sturen. Zodat we betere kwalitatieve input richting het algoritme sturen.

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

95% groei in nieuwe klanten

+49% omzetgroei

+43% groei in winst

+35% verbetering in POAS (Profit on Ad Spend)

Azerty

Impact van resultaten

Grip en groei in competitieve markt.

De vernieuwde strategie heeft niet alleen de manier veranderd waarop Azerty campagnes voert, maar ook hoe er strategisch naar producten en bedrijfsvoering wordt gekeken. Door interne en externe data te combineren, heeft Azerty nu een helder beeld van welke producten daadwerkelijk winst opleveren, welke factoren bepalend zijn voor succes en hoe marketinginspanningen de meeste impact hebben. Dit stelt het bedrijf in staat om onderbouwde keuzes te maken, zonder afhankelijk te zijn van aannames of generieke markttrends.

Dat betekent dat Azerty in staat is om te groeien, zelfs in een markt waar marges onder druk staan en de concurrentie intens is. Stel je voor: terwijl consumenten steeds kritischer worden en prijzen en levertijden blijven fluctueren, weet je binnen je organisatie dat je marketingbudget optimaal wordt ingezet. Campagnes dragen direct bij aan winstgevendheid, en met je team werk je gericht aan langetermijnwaarde. Klanten blijven terugkomen, dankzij een aanbod dat precies aansluit op hun wensen en verwachtingen.

Of de markt nu competitiever wordt of andere uitdagingen biedt, Azerty heeft de tools en strategie om te blijven groeien en leidend te blijven. 

Doe de gratis SEA quickscan

Haal het maximale uit jouw advertising.

Vraag gratis aan

Meer weten over branding?

Spar vrijblijvend met ons.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24