Challenge us
menu

AI in customer care: 24/7 ongeëvenaarde klantervaring

Bekijk de case

AI in customer care

In de B2C markt hebben klantenservice afdelingen vaak te maken met een grote hoeveelheid supportvragen. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers van keukenapparatuur. Er gaat doorgaans veel tijd zitten in het beantwoorden van deze vragen. Tijdens onze AI Hackathon bedachten we een koppeling tussen een chatbot en een AI tool om het gebruik van supportpagina’s te vereenvoudigen. Hierdoor wordt het voor consumenten mogelijk om via WhatsApp snel en gemakkelijk antwoord te krijgen op hun vragen.

De uitdaging

Optimaliseren van klantenservice.

De websitebezoekers van supportpagina's hebben over het algemeen vaak een lage betrokkenheid. Klanten willen zo snel mogelijk een oplossing en dit leidt tot frustraties, omdat complexe problemen niet opgelost kunnen worden in korte tijd. Klanten moeten vaak meerdere handleidingen raadplegen, wat tijdrovend is en de klanttevredenheid negatief beïnvloedt. Het doel is om gebruikers snel en gemakkelijk antwoorden te bieden zonder diep in handleidingen te hoeven zoeken of de klantenservice in te schakelen.

De aanpak

Slimme support dankzij chatbot en AI-tool.

Om het gebruik van support pagina's te vereenvoudigen, hebben we een innovatieve aanpak bedacht: een koppeling tussen een chatbot en een AI-tool die tekst uit afbeeldingen kan halen. We kozen voor het platform Messagebird om klanten een interactieve en intuïtieve manier te bieden om vragen te stellen.

De chatbot fungeert als de eerste interactie tussen de klant en het ondersteuningssysteem. Klanten kunnen hun vragen stellen alsof ze met een echte klantenservicemedewerker praten. De chatbot is geïntegreerd met de Vision API, die tekst in afbeeldingen detecteert en omzet naar doorzoekbare tekst. Hierdoor kunnen klanten eenvoudig antwoorden vinden door een foto van bijvoorbeeld een apparaatlabel, productidentificatie of een foutmelding te maken. De chatbot stuurt de afbeelding automatisch naar de Vision API, die de relevante tekst analyseert en de klant een bericht terugstuurt met links naar supportartikelen of oplossingen die bij hun vraag passen.

De resultaten

Next-level klantenservice.

Deze case maakt het voor consumenten mogelijk om op een snelle en moeiteloze manier antwoorden op hun vragen te krijgen via WhatsApp. Bij een foutmelding op apparaat stuurt de chatbot direct relevante informatie, wat het zoeken naar oplossingen vereenvoudigt. Ook is een groot voordeel van de chatbot de vermindering van werklast voor de klantenservice, waardoor reactietijden verbeteren. Dankzij de geïntegreerde AI-tool kunnen klanten zelf antwoorden vinden, waardoor klantenservicemedewerkers zich op complexere problemen kunnen richten. De beschikbaarheid op elk moment resulteert in hogere klanttevredenheid en betere klantenbinding. De chatbot biedt nog meer mogelijkheden, zoals gepersonaliseerde ondersteuning en waardevolle inzichten via gegevensanalyse. Deze verbeteringen tillen de algehele klantenservice-ervaring naar een ongeëvenaard hoog niveau. 

Klaar voor digitale transformatie?

Plan je AI discovery sessie.

Zet jouw eerste stap naar een AI-gedreven toekomst met een Adwise AI Discovery sessie. Ontdek alle mogelijkheden van AI voor jouw organisatie, laat je meenemen langs relevante use cases voor jouw branche en laat je inspireren met concrete voorbeelden die direct impact maken voor jouw organisatie. We helpen je met het creëeren van een duidelijke visie op AI, een innovatie track voor direct resultaat in je organisatie en een roadmap die naadloos aansluit bij jouw bedrijfsstrategie.

Vraag AI discovery sessie aan

AI Discovery Sessie

Meld je aan.

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24