Meer weten over zoekintenties?
Wij helpen je graag!
Een zoekintentie, oftewel Search intent, is de reden achter een zoekopdracht die mensen uitvoeren in zoekmachines. Bij elke zoekopdracht staat een behoefte of een probleem centraal. De afgelopen tijd zijn er veel Google Updates geweest waarin zoekintentie centraal stond. Daarom wordt het steeds belangrijker om zo content te creëren op de juiste pagina’s die aansluit bij de intentie van de zoeker. De grote vraag is; hoe achterhaal je die intentie?
Wanneer iemand gebruik maakt van de zoekmachine is er sprake van een zoekintentie bij die persoon. Deze intentie vloeit voort uit een behoefte. Op basis van deze behoefte formuleren mensen de zoekterm. Zo gebruiken mensen de zoekmachine bijvoorbeeld om het bezoekadres van een winkel te achterhalen of om te weten te komen wat de term ‘zoekintentie’ inhoudt. Als we kijken naar de intenties, zien we dat de behoefte aan content van elkaar verschilt. We onderscheiden de volgende zoekintenties:
Om je site zo goed mogelijk in te richten op basis van het zoekgedrag van je doelgroep, is het een vereiste om eerst de zoekintentie te achterhalen. Er drie methoden waarmee de zoekintentie kan worden achterhaald.
Het optimaliseren van je content op basis van zoekintenties draagt niet alleen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je site, maar ook aan je posities in de zoekresultaten. Hieronder lees je per zoekintentie hoe je je content kunt optimaliseren voor je bezoekers èn de zoekmachine.
Met behulp van informatieve zoekintentie wil een gebruiker meer informatie krijgen over een bepaald onderwerp of dienst. Zoekopdrachten zijn vaak vrij simpele vragen en zijn snel te herkennen aan signaalwoorden zoals: wat, welke, hoe, wie en wanneer.
Wanneer de zoeker gebruik maakt van termen met een informatieve zoekintentie, bevindt hij of zij zich nog helemaal voorin de koopfunnel. Zij hebben dan net een probleem/behoefte ontdekt en gaan met behulp van de zoekmachine beslissingen maken. Bij deze fase sluit daarom ook alleen content aan die inspeelt op probleem of de behoefte van de zoeker en (verschillende) oplossingen uiteenzet. Een blog of kennisbank is hier het geschiktste middel voor binnen een website, aangezien er per bericht in deze secties erg specifieke onderwerpen kunnen worden aangestipt.
Voorbeeld van een Informatieve zoekintentie
Featured Snippets
Bij een informatieve zoekopdracht in vraagvorm verschijnt er regelmatig een featured snippet. Een featured snippet is een zoekresultaat in Google waarin een antwoord, of een ander resultaat op jouw zoekopdracht, direct wordt vertoond in de zoekresultaten. De positie van een featured snippet wordt ook wel positie 0 genoemd, aangezien het boven alle (betaalde en niet betaalde) zoekresultaten staat.
Voorbeeld van een featured snippet
Bij een commerciële zoekintentie zitten mensen al een stap verder in de koopfunnel. De zoeker is er namelijk al uit dat zij de behoefte hebben aan een product (of dienst) alleen zijn ze nog aan het oriënteren welk specifiek type of welke uitvoering. Dit is tevens te zien in het zoekgedrag.
Mensen zoeken tijdens de commerciële zoekintentie fase al op het zelfstandig naamwoord wat het product of de dienst omschrijft. Wat hier opvalt in vergelijking met de vorige, informationele fase is dat er direct Google Shopping advertenties worden getoond in deze resultaten. Dat komt omdat deze zoekers al op productniveau aan het oriënteren zijn. Een categoriepagina of diensten overzichtspagina is een goede landingspagina voor termen met deze zoekintentie, aangezien de zoekers nog in de vergelijkende fase zitten van een productgroep.
Voorbeeld commerciële zoekintentie
Zoekmachine gebruikers in de transactionele zoekintentie fase weten al specifiek welk product of welke dienst ze willen vinden. Zij hebben zich namelijk al volledig georiënteerd in de voorgaande fases.
In deze fase zoeken mensen erg duidelijk op een product in combinatie met woorden als kopen, te koop, bestellen of aanschaffen. Tevens is het mogelijk dat een zoeker gericht zoekt op een bepaalde uitvoering van het product of de dienst. Denk bijvoorbeeld aan product i.c.m. lengte, hoogte of inhoud. Aangezien de behoefte van de zoeker al zo specifiek is, is de beste content een product-detailpagina.
Voorbeeld transactionele zoekintentie
Een gebruiker met een lokale zoekintentie is op zoek naar een bedrijf in de buurt die kan helpen bij zijn of haar behoefte. Het kan zijn dat de gebruiker al bekend is met het bedrijf en op de bedrijfsnaam zoekt of dat de gebruiker een zoekterm combinatie maakt van een product of dienst samen met een plaatsnaam, denk bijvoorbeeld aan ‘computer Almelo’.
Een lokale zoekintentie kan ook een veel breder zoekwoord zijn zoals alleen het woord ‘computer’. Zo wordt er zelf door Google gekeken waar de gebruiker zich bevindt en hier worden de zoekopdrachten op aangepast.
Zoekopdrachten met een lokale zoekintentie geven altijd als eerst bedrijven/diensten weer die in de buurt van de locatie van de gebruiker is, ook wel local pack genoemd.
Soort content: Landingspagina’s
Voorbeeld lokale zoekintentie
Het achterhalen van de Zoekintentie is een belangrijk onderdeel van SEO. Door de zoekintentie op de juiste wijze in je website te integreren, sluit de content beter aan bij de behoefte van de zoeker. Dit zorgt ervoor dat je de juiste content en pagina's laat zien per zoekfase. Als je je content baseert op de zoekintenties, optimaliseer je niet alleen je online vindbaarheid. Het conversieratio wordt namelijk ook geoptimaliseerd, omdat je aanbod beter aansluit bij de behoefte en vraag.
Wij helpen je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24