Artificial Intelligence (AI) heeft de wereld in de afgelopen jaren ingrijpend beïnvloed, versneld en veranderd. Het heeft niet alleen onze manier van werken veranderd, maar ook onze visie op de toekomst. Ondanks de grenzeloze mogelijkheden blijft AI geen magische oplossing, maar eerder een tool waarbij strategie en gebruikers doorslaggevend zijn voor succesvolle toepassingen. In dit artikel lees je meer over het creëren van een visie op AI, het identificeren van kansen, en het effectief integreren van AI in je marketingstrategie.
Voor marketing- en salesbeslissers is het cruciaal om de impact van thema's als digitale transformatie, met AI als belangrijke peiler, te begrijpen en te omarmen. We bevinden ons nog maar aan het begin van de AI-revolutie in marketing, en in de komende jaren zullen er alleen maar nieuwe, opwindende veranderingen plaatsvinden.
Dagelijks zie je nieuwe AI-oplossingen op de markt verschijnen, van afbeeldings- en tekstgeneratie tot het creëren van boeiende video's. Deze tools zijn essentieel om klanten efficiënter en effectiever te benaderen en te bedienen. Ter voorbeeld: als leading digital agency testen en passen we allerhande mogelijkheden van AI binnen Adwise toe in alle domeinen van onze organisatie. Denk aan SEO, SEA, merkstrategie en klantenservice, maar ook contentcreatie en procesautomatisering. Van het genereren van Frequently Asked Questions (FAQ's) tot de ontwikkeling van dynamische chatbots die de interactie met klanten aanzienlijk verbetert. Dit illustreert dat AI niet alleen de algehele klantervaring verbetert, maar ook diverse aspecten van marketing optimaliseert.
Vergelijk AI met een waardevolle marketingsgereedschapskist, vol met tools die je kunt inzetten om marketingcampagnes te optimaliseren en de interactie met klanten te verbeteren. Maar het juiste gebruik van goed gereedschap vereist nog steeds goede mensen en een goede strategie.
Het is van belang om verder te kijken dan de huidige trends en voorspellingen. Wat als je een video zou opnemen voor jezelf, maar dan drie jaar in de toekomst. Stel jezelf de vraag: wat wil je echt bereiken? Waar wil je dan staan met je bedrijf en de individuele rollen? Richt je voorbij de hype rondom AI op visie en strategie. Succesvolle marketing begint hiermee, niet met technologie.
Een duidelijk doel en een goed uitgewerkte strategie zijn de sleutels tot succes. Dat begint bij het vormen van een duidelijke visie op AI die aansluit op de doelen van jouw organisatie. Neem dat als uitgangspunt voor je roadmap. Momenteel is het vooral belangrijk om kennis op te doen rondom AI en het ervaren van de mogelijkheden. Ontdek de impact op jouw industrie en bedrijfsprocessen en breng zo in kaart hoe Artitical Intelligence past in jouw langetermijnstrategie.
Ondanks dat AI het het marketinglandschap enorm verandert, blijft de kern van marketing onveranderd. Wouter van Mierlo, Adwise Marketing Strateeg, vertelt daar in onderstaand interview meer over. Laat je hier inspireren met zijn exlusieve kennissessie 'Voorbij de AI-hype' over AI in marketing.
Uit Adwise trainingsdata blijkt dat hoewel 56% van de bedrijven ervaring heeft met AI, medewerkers hun AI-vaardigheden gemiddeld met slechts een 4 op 10 beoordelen. Dit onderstreept dat er nog veel ruimte is voor verbetering in de AI-integratie en -ontwikkeling in het bedrijfsleven. Actief investeren in kennisontwikkeling is een belangrijke aanjager voor verdere integratie van AI in je organisatie. Als je nog niet bent begonnen met de integratie van AI in je organisatie, is het nu het juiste moment om dit op je roadmap voor 2024 te zetten.
Bij Adwise streven we niet alleen naar het volgen van de huidige ontwikkelingen die in alle rapporten staan; we zijn op zoek naar een beslissende voorsprong. Dit betekent dat we ons moeten richten op innovaties die nog moeten komen en op ideeën die de markt nog moet ontdekken. Ons belangrijkste advies voor eindbeslissers in welke organisatie dan ook, is dat AI geen magische oplossing is, maar een krachtig hulpmiddel. Zonder een solide marketingstrategie laat je veel potentie onbenut. Zorg daarom dat jouw marketingstrategie staat als een huis voordat je AI implementeert. Begrijp dat AI niet op zichzelf staat, maar naadloos moet worden geïntegreerd in jouw bredere strategie.
Als je nog niet begonnen bent met de integratie van AI in je bedrijf, is het nu hét moment om dit op de roadmap voor 2024 te zetten. AI zal alleen nog maar meer te benutten mogelijkheden geven en niet meegaan als organisatie is straks op een misschien wel onoverbrugbare achterstand staan.
Tijdens het recent door Adwise georganiseerde exlusieve event 'Next 3 Years in Digital', heeft Adwise marketingstrateeg en AI-expert Wouter van Mierlo een kennissessie gegeven over het vormen van een visie, het identificeren van kansen en het effectief starten met AI.
Bekijk de sessie terug via onderstaand formulier.
Beste Fullservice Digital Agency '24