Benieuwd welke revolutionaire kansen er voor jouw organisatie liggen?
Wij helpen je graag verder.
Net als vorig jaar, waren wij er dit jaar weer bij: UX Insight 2019. Op 4 april vond dit evenement plaats in de Fabrique in Utrecht. UX Insight in een jaarlijks evenement dat zich vooral richt op de onderzoeks-kant van UX en CRO. Dit jaar gaven sprekers van onder andere Zalando, Facebook AR, LinkedIn, Google en Spotify in kijkje in hun werkproces.
Tijdens de usertesten die wij uitvoeren in ons lab proberen wij altijd op gezichtsuitdrukking en lichaamstaal te letten. Maar hoe ga je om met deze non-verbale informatie? Dit jaar stond UX Insight in het teken van het omgaan met en het meten van emoties. In dit artikel geven wij je 4 belangrijke inzichten.
Als je wilt weten hoe je omgaat met informatie, moet je eerst besluiten hoe je informatie gaat verzamelen. Daarom ging de eerste sessie over usertesten waarbij specifiek werd ingezoomd op testen op een mobiel apparaat. Dit wordt steeds belangrijker. Inmiddels is tussen de 52% en 57% van al het verkeer afkomstig is van smartphones. Dit heeft een enorme impact op online vormgeving en daarmee ook het voorafgaande gebruikersonderzoek. Er zijn grofweg vier verschillende manieren om mobiel te usertesten. Wat de beste manier is hangt af van wat je precies wilt weten. Een greep uit de mogelijkheden (inclusief de voor- en nadelen):
Hierbij maak je gebruik van een app waarin je vooraf de vragen klaarzet, deze kan de testers vervolgens op een eigen (of door jou bepaald) moment beantwoorden.
Voordelen
Nadelen
Net als bij unmoderated remote testing maak je hierbij gebruik van een app of een chatservice zoals Google Hangouts. Je maakt een (online) afspraak met de respondent en neemt de test persoonlijk af, waarbij je je zelf de vragen stelt.
Voordelen
Nadelen
Hierbij test je in een UX-lab of bij de respondent op locatie. Je hebt een fysieke persoonlijke afspraak en helpt de respondent bij het maken van de test.
Voordelen
Nadelen
Hierbij test je in een UX-lab of bij de respondent op locatie. Je hebt een fysieke persoonlijke afspraak maar zit niet in dezelfde ruimte als de tester. Het liefst gebruik je hierbij een lab met “politieglas”, zodat je de lichaamstaal van de respondent kunt zien.
Voordelen
Nadelen
Alhoewel wij veel user testen, is het altijd fijn om inzicht te krijgen in de ervaringen van andere specialisten. Hierdoor raak je weer geïnspireerd om de andere mogelijkheden verder te onderzoeken.
Tijdens gebruikersonderzoek zijn emoties een belangrijk maar ook omvangrijk onderwerp. Uit onderzoek blijkt dat emoties van zeer grote invloed zijn op het geheugen en daarmee ook op de manier waarop je tijdens het onderzoek de antwoorden moet interpreteren.
In het kort bestaat het geheugen uit twee onderdelen, te weten:
Vooral het lange termijn geheugen wordt erg beïnvloed door emoties. Ongeveer 50% van een herinnering is emotie. Dit geeft aan hoe belangrijk het is dat je hier tijdens je onderzoek rekening mee houdt, maar ook hoe belangrijk het is dat je klanten je website positief ervaren.
Een positieve of negatieve emotie is niet alleen van belang voor het geheugen. Ook tijdens het bezoek is emotie een belangrijk onderwerp. Volgens de theory of mind maken mensen namelijk twee soorten afwegingen:
Rationele afwegingen zijn afwegingen die we heel bewust maken. Deze afwegingen duren relatief lang en kosten ons veel moeite. Iets wat je eigenlijk zo veel mogelijk wilt voorkomen.
Emotionele afwegingen worden gestuurd door natuurlijke emoties. Een bekend voorbeeld is het weg deinen bij angst. Dit gaat snel, onbewust en eenvoudig. Het is natuurlijk. Ook online worden er veel emotionele afwegingen gemaakt. Door je product, je website en emoties in lijn te brengen maak je de online ervaring voor je bezoeker zo prettig en eenvoudig mogelijk.
Een zeer belangrijk onderwerp was ook privacy. Natuurlijk kunnen we alles mooier, beter en makkelijker maken. Maar waar ligt de grens tussen helpen en ‘stalken’. Zalando gaf hierbij een goed voorbeeld. Zij hebben een systeem ontwikkeld waarmee ze aan de hand van gezichtsuitdrukkingen de vijf basis emoties kunnen herkennen. Op basis hiervan kunnen ze meten wat mensen van bepaalde producten vonden en andere producten die daarbij passen laten zien. Een techniek die vergelijkbaar is met de welbekende fitness-trackers. Deze houden continu data bij en weten en daarna zoveel over je dat ze aanbevelingen kunnen doen.
Zalando heeft deze techniek getest in een omgeving met proefpersonen. Hoewel de resultaten zeer positief waren heeft het team van Zalonda besloten de techniek niet uit te rollen. Ondanks het feit dat het op zichzelf onschuldige data is, besloten zij dat de emotie iets is dat van jou is en niet van iedereen. Een respectabel besluit.
Ben je benieuwd naar één van deze onderwerpen? Of ben je simpel weg geïnteresseerd in UX en CRO? Kom gerust een keer langs voor een kop koffie!
Wij helpen je graag verder.
Beste Fullservice Digital Agency '24