
Tien jaar onderdeel zijn van onze agency is een bijzonder jubileum om te vieren. Recentelijk verwelkomden we onze manager operations Jeroen als nieuwste lid van de ‘Club van 10’. Een prachtige mijlpaal, waar we met een uitgebreid interview samen bij stilstaan. Hoe blikt hij terug op 10 jaar Adwise? Wat is de sleutel voor zo’n lang dienstverband? En wat waren onvergetelijke hoogtepunten? Tijd om het Jeroen te vragen.
Jeroen, wil je jezelf allereerst even voorstellen?
“Nou ik ben dus Jeroen Roozendaal, 40 jaar en woonachtig in Lochem met mijn vrouw en drie kinderen. Als Manager Operations bij Adwise zorg ik ervoor dat alles op rolletjes loopt en dat ons schip de juiste koers vaart.”
10 jaar Adwise, wat betekent die mijlpaal voor jou?
''Ja, het is ontzettend mooi dat je al tien jaar bij één werkgever zit. Het is vooral een bevestiging dat ik destijds een goede stap heb gemaakt om naar Adwise te komen. Ik werk hier nog altijd met veel plezier en energie.''
Hoe kwam het 10 jaar geleden tot een overstap naar Adwise?
''Nou dat was wel spannend, want ik werkte toen al een aantal jaren bij een klant van Adwise. Ik wilde heel graag dicht bij de digitale wereld werken en ik zag door de samenwerking hoe dat bij Adwise ging. Maar ja, zo'n overstap is dan natuurlijk wel spannend voor beide kanten. Gelukkig heb ik er heel open over gesproken met mijn toenmalige werkgever en Adwise en uiteindelijk de overstap gemaakt en bij Adwise gestart als Digital Marketeer.''
Van Digital Marketeer toen naar Manager Operations nu, hoe is die ontwikkeling gegaan?
''Als Digital Marketeer hielp ik klanten met hun uitdagingen op het gebied van marketingcommunicatie en natuurlijk de vertaling naar digitaal. Superleuk. Ik heb bij veel bedrijven binnengekeken en veel gedaan. Daarbij mocht ik ook in de groei van Adwise zelf meegroeien, in lijn met mijn eigen ambities. Dat betekende dat ik op een gegeven moment de rol van Teamlead kreeg. Een derde van de organisatie kwam daarbij onder mijn verantwoordelijkheid. Dan kom je meer in de managementprocessen en krijg je te maken met alles wat erbij komt kijken om een organisatie of een deel ervan te besturen. Zo ben ik uiteindelijk doorgegroeid naar Manager Operations.''
Je hebt al een hele reis achter de rug bij Adwise. Springt er een herinnering uit?
''Nou over reizen gesproken haha, dat was de zeilreis die we met elkaar maakten toen Adwise tien jaar bestond. Toen gingen we naar Terschelling. Ik ben niet iemand van de grote feesten, maar ik vond die combinatie van veel plezier met elkaar en toch actief bezig zijn heel mooi. Je leert wat over hoe je zo'n grote platbodem bestuurt, hoe het zeilen werkt en dat met prachtig weer in een heel mooi stukje natuur.''
Even terug naar je huidige rol. Wat doe je nu precies als Manager Operations?
"Thuis leg ik altijd uit dat ik als Manager Operations eigenlijk een soort hoofdpiet ben. Ik moet zorgen dat het schip de goede kant op vaart. Dat betekent dat ik veel bezig ben met de cijfermatige kant: hoe doen we het ten opzichte van de doelen die we stellen? Hoe doen de verschillende teams het? Hoe zorgen we samen dat we realistische doelen stellen? Zo kijk ik ook naar hoe we bij Adwise processen steeds kunnen verbeteren.''
En alsof dat niet genoeg is, host je ook nog onze podcasts. Hoe is dat zo gekomen?
''Ik had wat radio-ervaring toen ik bij Adwise kwam. Ik merkte dat wij tijdens de lunch gewoon heel leuke gesprekken hadden, over het vakgebied dat volop in ontwikkeling was. Gaat Amazon Bol.com verslaan? Wat gebeurt er op social media? Gaat Instagram het redden of niet? Bij al dat soort ontwikkelingen dacht ik: als we hier nou een microfoon bij zouden zetten, is het volgens mij super interessant om naar te luisteren. En dat hebben we gedaan.''
Je hebt dus een erg drukke baan. Hoe zorg je daarin dat voor een goede balans met je privé?
''Dat is wel een persoonlijke struggle geweest. Als je afgestudeerd bent, dan heb je eigenlijk helemaal niet geleerd hoe je moet werken, want je wordt redelijk door onderwijsinstellingen begeleid in wanneer je wat moet doen en hoeveel tijd dat kost. Als je aan het werk komt, komt er veel op je af. Daar heb ik verschillende ervaringen mee gehad. Tot het boek ‘Grip’ van Rick Pastoor uitkwam. Dat gaat over grip op je werkweek. Het was een heel mooi handvat, makkelijk uitgelegd, en ik kon daar mijn eigen ervaringen aan koppelen om mensen te helpen.''
Je helpt anderen dus ook met hun time management, wat geeft je daarin energie?
''Het is heel leuk om mensen te mogen helpen met de ontwikkeling van hun carrière. Uitdagingen waar ze voor staan bij het werken bij een bureau of het werken met klanten, en ook om mee te denken over processen. Ik wandel graag met mensen, ook om dit soort gesprekken op gang te brengen. Dus doen ze het juiste werk? Is iedereen met de juiste werkzaamheden bezig waar ze gelukkig van worden? Wat kan slimmer? Wat kan anders? Juist ook op het gebied van grip op de werkweek in een wereld vol afleiding, spoedjes en prioriteiten van andere mensen. Dat geeft me veel voldoening.''
Welke tips geef je mensen dan zoal mee?
"Wat ik vooral veel mensen meegeef is: kijk vooruit. Probeer dingen die belangrijk zijn alvast vast te leggen in je agenda en de ruimte daarvoor vrij te houden. Je ziet dat er altijd heel veel mogelijk is als je verder vooruit plant. Anders kom je in de waan van de dag vaak niet aan de belangrijkste taken toe. Uiteindelijk krijg je dan dus niet gedaan wat je wilt doen. Of het nu over persoonlijke ontwikkeling gaat, over klantwerk of dingen uitzoeken, zorg dat je er bewust tijd voor vrijmaakt.''
Aan welk advies had jezelf veel gehad 10 jaar geleden?
''In mijn jonge jaren merkte ik dat het moeilijk was om grenzen aan te geven, en dat ik soms over mijn eigen grenzen heen ging. Dat heeft ook gevolgen voor je privé. Dus ik had mezelf willen adviseren iets meer bewustzijn te zijn van grenzen. Ik denk wel dat grenzen aangeven altijd op een constructieve manier moet. Je kunt best nee zeggen, maar kom ook altijd met een oplossing over hoe het wel zou kunnen. Anderzijds denk ik als jonge professional, die nu in een tijd vol afleidingen leeft, dat het belangrijk is om je focus te behouden. Je kunt inderdaad helemaal bij de dag leven en alles over je heen laten komen, maar ik denk dat het belangrijk is om heel sterk te weten wat je zelf wilt en hoe je ervoor zorgt dat wat je wilt daadwerkelijk lukt.''
Wat maakt je terugkijken op 10 jaar Adwise het meest trots?
''Ja, eigenlijk vind ik de podcast een succes. Dat we het al zolang doen, zoveel afleveringen en zo constant, daar ben ik echt trots op. Het is nu een heilig onderdeel van onze agenda’s. Daarnaast ben ik supertrots dat ik al tien jaar mag bijdragen aan deze organisatie. Dat ik mocht meegroeien naar een plek met een beetje invloed en impact heb op de dingen die we doen voor onze mensen en voor onze klanten. Dat is het allerbelangrijkste.''
Wat houdt je na 10 jaar nog steeds gemotiveerd?
''Ik denk dat er twee belangrijke dingen zijn in mijn werk. We zitten in een vakgebied dat snel verandert. We zijn continu in beweging door alles wat er om ons heen gebeurt. Dat maakt het inhoudelijk uitdagend. Verder zijn er de groei en de ambities die we hier hebben, waardoor ik me nog steeds heel erg op mijn plek voel. Ik voel dat ik nog veel te leren heb, maar ook veel kan bijdragen. We hebben natuurlijk veel groeifasen doorgemaakt, en in iedere fase zijn er weer knelpunten. Nu, met 140 mensen, zijn er weer allerlei nieuwe uitdagingen die bij mij op mijn bordje komen in deze rol.''
Wat gaat de komende jaren jouw rol uitdagend houden?
''Voor de komende jaren hebben we natuurlijk echt uitdagingen met het veranderende vakgebied en de komst van AI. Je ziet dat de rol van marketeer verandert, zowel bij ons als bij klanten. Dat vind ik een interessant vraagstuk: hoe gaan we als bureau anticiperen en meebewegen met deze veranderingen? Daarnaast is het een uitdaging om te bepalen wat de verdienmodellen van de toekomst zijn. Hoe blijf je van toegevoegde waarde? Waarschijnlijk zullen we ons opnieuw moeten gaan uitvinden.''
Jeroen en Daan bij de 100ste Pulse-aflevering
Wie vormt een grote inspiratiebron voor je?
''Ik heb in mijn carrière veel te danken aan Stephen Covey, vooral aan ‘De zeven eigenschappen van persoonlijk leiderschap’. Hij is inmiddels overleden, maar hij was een mooie podcast gast geweest. Zijn kinderen zijn nog steeds actief met zijn visie en verhaal, dus ik misschien dat ik ooit een van hen kan interviewen over zijn principes en hoe Stephen te werk ging.''
Zijn er nog mensen die je in het bijzonder wil bedanken voor de afgelopen 10 jaar?
''Ik ben vooral dankbaar voor het vertrouwen dat ik van de directie heb gekregen in de afgelopen tien jaar. Verder Niels (Account Director) die heeft geholpen de brug te slaan voor mijn overstap naar Adwise, Jip (COO Adwise) die ik beloofd heb lang bij Adwise te blijven haha en Daan natuurlijk ook voor de podcast. Dat zijn de mensen die ik ook al 10 jaar ken en die dichtbij me staan.''
Bekijk hier het volledige interview met Jeroen
Beste Fullservice Digital Agency '24