Hulp nodig bij een Data vraagstuk?
Challenge us.
Ik ben Wouter, Head of Data & Analytics, en ik help je graag!
Overal om ons heen proberen organisaties zich te onderscheiden met content. Logisch, want het potentiële miljoenbereik kan ieder merk explosief laten groeien. Steeds veranderende trends, nieuwe generaties met andere behoeftes en toenemende concurrentie maken succesvolle contentmarketing echter steeds uitdagender. In deze tweedelige blogserie 'Succes met contentmarketing' nemen we je mee in de voordelen en strategische keuzes van succesvolle contentmarketing in B2B en B2C. In dit deel: het creëren van de juiste contentmarketingstrategie voor jouw merk.
Als je deel 1 van deze miniblogserie hebt gelezen, weet je inmiddels wat het belang is van contentmarketing en welke voordelen de strategische inzet ervan jouw merk oplevert. De keuze voor strategische contentmarketing betekent afstappen van briefings richting je marketing- en/of contentteam die niet verder gaan dan 'Post jij nog even wat op Facebook vandaag?'. Met goede contentmarketing schiet je niet langer met hagel, maar maak je bewust keuzes op basis van een uitgedachte strategie. En dat begint bij je merk zelf.
Met contentmarketing maak je de doorvertaling van alles waar jouw merk voor staat. Je merkidentiteit, je merkwaarden etcetera. Het is dus belangrijk dat je merk sterk gepositioneerd is. Als je zelf namelijk niet weet wat je merk authentiek maakt, hoe ga je je doelgroep daar dan van overtuigen? Zorg dus voor je begint met contentmarketing dat je merk sterk staat.
Benieuwd hoe goed jouw merk ervoor staat? Vraag hier een brand scan aan.
Voor we verdergaan met de onderdelen van een goede contentstrategie, is het goed om eerst het onderscheid te belichten tussen contentmarketing voor B2C en B2B. Hier zitten namelijk een aantal fundamentele verschillen tussen, die impact hebben op de manier waarop je je contentstrategie inricht:
Contentmarketing voor B2C
In een business-to-consumer markt richt je je content veelal op individuele consumenten. In deze sector worden aankoopbeslissingen sneller genomen, zijn er minder mensen betrokken en spelen emoties en impulsen een grotere rol in de koopkeuze. Met contentmarketing in B2C richt je je dan ook op het trekken van aandacht en het snel converteren van belangstelling naar aankoop. Hiervoor moet je weten welke persoonlijke interesses, behoeftes, pijnpunten en emoties je doelgroep heeft.
De content in B2C-markten is veelal gericht op entertainment, inspiratie en emotionele betrokkenheid. Denk aan korte video's, blogposts, social media content, infographics en interactieve quizzen. De toon is vaak informeel, direct en bedoeld om een emotionele reactie op te roepen. Vaak wordt gekozen voor een toegenkalijke stijl die zich richt op storytelling en visuele aantrekkingskracht.
Contentmarketing voor B2B
Als je met je merk actief bent in een business-to-business markt, bestaat je doelgroep vaak uit organisaties, bedrijven of professionals. De aankoopcyclus is hier vaak langer en complexer en meerdere stakeholders zijn betrokken bij het nemen van besluiten. De nadruk van contentmarketing in B2B ligt dan ook op het oplossen van specifieke zakelijke uitdagingen, efficiëntieverbetering of het behalen van professionele doelen. Van bewustwording tot overweging en besluitvorming; in elke fase van de aankoopcycles speelt je content een belangrijke rol.
Content voor B2B-doelgroepen is meestal informatief en gericht op langetermijnrelaties. De inhoud is vaak gedetailleerd en educatief, zoals whitepapers, case studies, gedetailleerde blogposts, webinars en technische gidsen. Deze content helpt bij het opbouwen van vertrouwen en autoriteit in de industrie. De toon van je content is professioneel, informatief en vaak formeel met een stijl die gericht is op het leveren van waarde en het ondersteunen van je klant in het maken van geïnformeerde beslissingen.
Zoals je eerder hebt gelezen, stap je bij goede contentmarketing af van ad hoc beslissingen en het in het wildeweg uploaden van allerlei content. Om met jouw merk tot de juiste uitvoer van contentmarketing te komen, heb je een strategisch plan nodig. Daarin onderscheiden we bij Adwise een aantal stappen: je kanalenplan, onderzoek en inzichten, je strategische contentplan, je contentkalender en contentproductie- en optimalisatie.
1. Je kanalenplan
Als je geen performance strategie hebt (waarbij Adwise middelen en kanalen standaard onderdeel van zijn), start content management vanuit een kanalenplan. Hier bepaal je waar je doelgroep zich bevindt en hoe je deze het beste bereikt. Je bepaalt de ideale mix van offline en online en paid en organisch. Hierin neem je de budgetverdeling per kanaal mee, verdeeld over de tijd.
Een goed kanalenplan komt voort uit gedegen doelgroeponderzoek en een overzicht van je marktingfunnel. Daarmee kom je tot een mix van de beste platformen om je doelgroep(en) te bereiken en de beste boodschappen om met je content per fase te laden. Zo ben je altijd op de juiste plek aanwezig met de juiste messaging.
2. Onderzoek en inzichten
Nu je weet wie je doelgroepen zijn en welke kanalen je moet inzetten, ga je bepalen welke soorten content je gaan helpen om (organisch) te groeien. Daar heb je data voor nodig. Die data haal je op met zoekterm-, social media-, community- en marketing automation analyses. Daardoor kom je erachter waar je doelgroep naar zoekt, welke soorten content goed werken per platform, hoe je merk beoordeeld wordt en wat je kunt automatiseren.
Heb je al deze inzichten in beeld? Dan kun je verder met je contentstrategie en de creatie van je content!
3. Strategisch contentplan
Je contentplan is je houvast voor het effectief verspreiden van relevantie informatie onder je doelgroepen. Je zorgt ervoor dat je content op verschillende kanalen, zoals je website, sociale media en e-mailnieuwsbrieven consistent wordt gedeeld. Dat levert je bereik en zichtbaarheid op, maar ook merkactivatie. Een goed contentplan creëert namelijk merkambassadeurs die bewust kiezen voor jouw merk.
Bij Adwise helpen we je hiermee via een vragenlijst en een interactieve workshop. Daaruit komen onder meer concrete doelstellingen, thema's, formats, content items en een uitgewerkt 3H-model. Daarmee heb je de volledige basis staan voor alle content vanuit je organisatie.
4. Je contentkalender
Veel contentmakers worstelen met het bijhouden van hun contentideeën, deadlines en publicatiedata. Met een gestructureerde contentkalender voorkom je inconsistentie, gemiste kansen en bovendien stress. In je contentkelander zet je een gedetailleerd overzicht van alle content die je gedurende een bepaalde periode op je kanalen gaat publiceren. Van titel en onderwerp tot contenttype en publicatiedatum: je contentkalender brengt al je formats en strategische keuzes samen.
Staat je contentkalender goed? Dan is het tijd om te gaan creëren.
5. Contentproductie en -optimalisatie
Het laden van je merk is een dagelijkse bezigheid. Je merk moet continu zichtbaar zijn bij je doelgroep en de prestaties van je content moet je steeds evaluaren om te optimaliseren. Met een continue contentstroom genereer je ook bezoekers, leads en omzet als je je betaalde advertenties (tijdelijk) stopzet.
Strategische contentmarketing vraagt naast goede content dus ook tijd, aandacht en afstemming. Zeker als je binnen je organisatie moet werken met beperkte middelen, is het uitbesteden hiervan een goed alternatief. Zo ben je toch verzekerd van continuïteit en goede content die aansluit bij jouw merk en contentdoelstellingen.
Eén ding is zeker: met de juiste aanpak van contentmarketing vermarkt je zelfs de meest specifieke producten of diensten in de meest niche markten. Onze contentexperts hebben recentelijk twee Expert Talks Contentmarketing B2C en B2B gehost, waarin ze aan de hand van best practices de belangrijkste facetten van een effectieve contentmarketingstrategie laten zien.
Heb je de Expert Talks gemist? Bekijk ze onderaan deze pagina terug of klik hier.
Contentmarketing is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. In een aantal seconden bepaalt jouw doelgroep of de content waar jij zo intensief mee bezig bent geweest hun aandacht waard is. In een tijdperk waarin alles draait om personalisatie, raakt écht goede content de juiste snaar bij je doelgroep met adembenemende storytelling.
Bij Adwise geloven we in de toegevoegde waarde van een AI-gedreven aanpak en de inzet van data, data en nog eens data. Graag helpen we jouw merk en organisatie groeien met goede contentmarketing. Hoe we dat doen? Ontdek hieronder meer via Adwise Content & Design of ga met Adwise Brand & Experience voor maximale impact met je merk.
Beste Fullservice Digital Agency '24