Challenge us
menu

SEO Roundup september 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO Roundup september 2022

De maand september zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Google lanceert nieuw HTTPS-rapport in Google Search Console

Google heeft een nieuw HTTPS-rapport toegevoegd binnen Google Search Console dat niet alleen laat zien welke pagina's worden weergegeven onder HTTPS, maar ook waarom de pagina's die niet onder HTTPS worden weergegeven, problemen hebben. "Een van de veelvoorkomende verzoeken die we van u hebben gehoord, was om meer informatie te verstrekken over de HTTPS-status van de site en om het gemakkelijker te maken te begrijpen welke pagina's niet via HTTPS worden weergegeven en waarom niet", aldus Google.

Dit is hoe het rapport er uit ziet
In onderstaande screenshot wordt van het HTTPS-rapport dat het aantal niet-HTTPS-URL's en het aantal HTTPS-URL's toont, met de niet-HTTPS-URL's in rood en het aantal HTTPS-URL's in groen weergegeven.

Google laat ook het probleem zien waarom pagina's niet via HTTPS worden weergegeven, inclusief maar niet beperkt tot deze fouten:

  • HTTP gemarkeerd met canonieke tag
  • HTTPS heeft ongeldig certificaat
  • Sitemap verwijst naar HTTP
  • HTTPS heeft omleiding
  • HTTPS-URL is gerobotiseerd
  • HTTPS niet geëvalueerd
  • Andere problemen

Beschikbaarheid melden
Google heeft dit rapport vanaf 14 september 2022 beschikbaar gemaakt voor veel sites, maar heeft aangegeven dat het de komende maanden nog steeds wordt uitgerold. Google zei ook dat dit nieuwe rapport alleen beschikbaar is voor domeinproperty's en HTTPS URL-prefixproperty's.

Pagina-ervaring
HTTPS maakt deel uit van het algemene algoritme voor het rangschikken van pagina-ervaringen, dat een zeer licht signaal is dat wordt gebruikt voor het rangschikken van websites. Google zei: "Ter herinnering, pagina-ervaring is een reeks signalen die meten hoe gebruikers de ervaring van interactie met een webpagina ervaren die verder gaat dan de pure informatieve waarde, zowel op mobiele als desktop-apparaten. Het bevat Core Web Vitals, een reeks statistieken die de gebruikerservaring in de echte wereld meten voor laadprestaties, interactiviteit en visuele stabiliteit van de pagina, samen met signalen voor mobielvriendelijkheid, opdringerige interstitials en HTTPS. De HTTPS-component zorgt voor de veiligheid en beveiliging van gebruikers op het web.”

Bron

 

Uitrol van update van Google-productrecensies van september 2022 voltooid

Google's productreviews-update van september 2022 is nu volledig uitgerold. Google zei dat deze update alleen van toepassing was op Engelstalige productrecensies. Het duurde zes dagen om te voltooien, beginnend op 20 september en eindigend op 26 september.

Dit markeert het einde van een vlaag van Google-algoritme-updates die begon met de nuttige inhoudsupdate (25 augustus tot 9 september), werd voortgezet met de kernupdate van september 2022 (en 12 tot 26 september) en eindigde met de vijfde versie van de productrecensies die zijn bijgewerkt.

Over updates van productreviews van Google
Deze algoritme-updates zijn bedoeld om productrecensies van hoge kwaliteit te belonen (in de vorm van inzichtelijke analyse en origineel onderzoek). Google heeft aangegeven dat het dit soort productrecensies zal promoten in de ranglijst van zoekresultaten. Kortom, als je getroffen bent, betekent dit dat je waarschijnlijk meer moeite moet doen om de inhoud van de productrecensies te verbeteren. Zoek uit hoe je het uniek kunt maken, zodat het zich onderscheidt van de concurrentie.

Bron

 

YouTube experimenteert met nieuwe functies voor Analytics

YouTube is aan het experimenteren met drie nieuwe functies voor hun Analytics tabblad. De nieuwe functies ‘kijkers interesse’, ‘kijkers activiteiten’ en ‘persoonlijke inzichten’ zijn bedoeld om video publishers te helpen om inzichten te identificeren die van belang zijn voor hun publiek.

De functionaliteit ‘kijkers interesse’ is bedoeld om contentmakers te helpen bij het identificeren van top-, stijgende of recente video's binnen een onderwerp. Zo kunnen ze inspelen op actuele trending onderwerpen en video's.

Het item ‘Kijkers activiteit’ geeft weer welk type inhoud het publiek bekijkt. Dit kan worden gebruikt om de belangstelling voor verwante soorten inhoud te peilen.

De persoonlijke inzichten worden aangepast aan het kanaal van de maker en geeft inzicht in de unieke interesses van het publiek of de opgeslagen video's. De bewaarfunctie, die aanvankelijk alleen beschikbaar was op desktop maar nu ook in de mobiele app zit, gebruikt dit als een signaal van interesses.

Met bovenstaande toevoegingen blijft YouTube haar Analytics platform updaten om de publishers te voorzien van zoveel mogelijk inzichten in de behoeften van de kijkers.

Bron

 

Google zal URL's met veel trefwoorden niet straffen

John Mueller van Google zei dat Google Search "niet wordt bestraft voor URL's die met veel trefwoorden zijn gevuld". Hij zei dat het vullen van zoekwoorden in je URL's "in principe geen positief of negatief effect heeft voor zoekmachines."

John zei dit op Twitter en hij voegde er ook aan toe dat het "een goede praktijk is om je zoekwoorden in de URL te vermelden, maar het effect is minimaal." Maar zei dat focussen op keywords in de URL "vaak de verkeerde prioritering" is van je SEO inspanningen.

Hier is de tweet waar John Mueller dit in uitlegt:

 

Bron

 

Linkbuilding blijkt nog steeds het lastigste SEO-aspect

Evenals een jaar geleden blijkt uit onderzoek onder SEO-experts op Twitter dat linkbuilding het lastigste onderdeel van SEO is. Bijna 700 experts in zoekmachine-optimalisatie gaven in dit onderzoek hun mening. Zij konden naast link-acquisitie kiezen uit technische SEO, contentcreatie en local SEO.  Ruim 55% van de ondervraagden gaf aan het meeste moeite te hebben met het opbouwen van een goed linkprofiel. Een kwart van de experts heeft het meeste moeite met het technische aspect, gevolgd door contentcreatie (11%) en local SEO (9%)

Bron

 

Het aantal woorden is geen teken van dunne of nutteloze inhoud

John Mueller zei op Twitter dat het aantal woorden geen teken of factor is voor wat Google beschouwt als dunne inhoud of niet-helpende inhoud.

John schreef: "Woordtelling is geen teken dat een pagina dunne inhoud heeft." John zei eenvoudigweg: "gebruik het aantal woorden niet" om te bepalen of uw inhoud dun of nuttig is". "U kunt een gekwalificeerde oproep doen over wat nuttig is voor gebruikers, en wat niet nuttig is," voegde John eraan toe.

Hier is de tweet waarin hij reageerde op een uitspraak van een SEO die iets anders beweerde:

In 2019 zei John dat het aantal woorden geen rankingfactor is en in 2018 zei John dat het aantal woorden geen indicatie is voor kwaliteit. Google zal je niet bestraffen voor korte artikelen en Google zei dat korte artikelen goed kunnen scoren.

Google heeft onlangs zelfs de verwijzing naar het aantal woorden in het Search Console-document verwijderd.

Maak u dus geen zorgen over het aantal woorden, en voeg geen onzin toe om het aantal woorden te vergroten. Zeg wat je moet zeggen, respecteer de tijd van je lezer

Bron

 

Nieuwe veranderingen in Google Zoeken aangekondigd op het Search-on Event 2022

Vorige week (28 september) was het Search-on Event 2022 van onze grote vriend Google. Het event stond in het teken van ‘Nieuwe Manieren van Zoeken’. De zoekreus deed verschillende aankondigingen over nieuwe updates voor Google Zoeken. De belangrijkste hoogtepunten lees je hieronder: 

Zoeken ‘outside the box’
Hoe gebruikers (lees: mensen) zoeken beperkt zich allang niet meer tot een tekstbox. Er komen steeds meer manieren hoe gebruikers zoeken naar de juiste antwoorden of oplossingen voor hun vragen en problemen. Google wil meer zoekresultaten geven die beter aansluiten op hoe onze gedachten werken. Dat houdt in dat je tekst, afbeeldingen, video’s, geluiden en spraak moet combineren in de zoekresultaten. Dit heet multidimensioneel zoeken, of zoals Google het zelf noemt: Multi Search. Je kunt dus zoeken zonder ook maar een letter te typen. Dankzij spraak en afbeeldingen. Het idee hiervan is om Google Zoeken meer natuurlijk en instinctief te maken.

Met Multi Search kun je dus ook andersom zoeken. Dankzij Google Lens. Dit betekent dat je producten, straten en gebouwen kun fotograferen/scannen. Google Zoeken geeft je vervolgens het juiste zoekresultaat op het web. Hoe dit werkt in de praktijk kun je op de afbeelding hieronder zien, of bekijk deze video van Google zelf.

Bron

Shortcuts voor de Google App
Om Multi Search te ondersteunen heeft Google al updates gedaan in de Google app in IOS. Deze werkt sinds vorige week en kun je nu al proberen. Voor Android moet je helaas nog even wachten, daar komt de update wat later. Met deze updates kun je nu direct zoeken via screenshots in je galerij of tekst vertalen via afbeeldingen. Op de foto hieronder zie je hoe dat eruit ziet: 

Bron

Meer afbeeldingen in de zoekresultaten
Ook voegt Google meer afbeeldingen toe aan de SERP (Search Engine Result Page). Zo wordt de SERP meer een soort feed in plaats van een lijst met websites. Ook kun je meer ontdekken terwijl je scrollt. In combinatie met meer persoonlijke resultaten, die beter aansluiten op jouw behoeftes en voorkeuren. Kortom: de ervaring van de gebruiker wordt flink verbeterd. 

Wat betekent dit voor SEO? 
Heel veel moois! Als Google Zoeken verbetert, dan zal het aantal zoekopdrachten ook toenemen. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om goede SEO proof afbeeldingen te plaatsen op je website, aangezien deze een belangrijkere rol krijgen in de SERP. Ook moet je je content beter afstemmen op spraakgestuurde zoekopdrachten. Er ligt dus veel moois klaar, mits je maar goed inspeelt op de updates. 

BronBronBron

 

Bob Olthoff, SEO Marketeer

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Bob, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24