Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Marijn, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Oktober bracht op het gebied van SEO tal van updates met zich mee. De experts van Adwise delen in deze roundup de meest boeiende veranderingen van afgelopen maand.
Google Bard, de conversatie-AI-tool van Google, kan nu in realtime reageren op jouw vragen. Je kunt het uitschakelen en Bard vertellen alleen te reageren nadat het antwoord volledig is, maar nu schrijft Bard standaard het antwoord in realtime.
Google heeft standaard realtime reacties ingeschakeld, zodat je Bard het antwoord kunt zien typen, terwijl de tool de reactie bedenkt. Google gaf in een statement aan: "je hoeft niet te wachten tot het volledige antwoord verschijnt."
Google voegde toe: "Bard is hier om je creatieve proces te versnellen. Nu kun je beginnen met het lezen van reacties terwijl ze nog worden gegenereerd, zodat je in de creatieve flow kunt blijven en sneller kunt itereren over je ideeën." Je kunt toegang krijgen tot de instelling voor realtime of niet-realtime reacties in het instellingen gedeelte rechtsboven, onder het tandwielpictogram.
Hieronder demonstreren we een screenshot van deze functie:
Google is gestopt met het tonen van inspringende resultaten in de zoeklijsten van Google. Google toonde historisch gezien een ingesprongen zoekresultaat onder het hoofdresultaat wanneer het van dezelfde domeinnaam was, maar de afgelopen weken is Google gestopt met het inspringen van die resultaten.
Danny Sullivan, de Search Liaison van Google, maakte het kenbaar in een statement: "We zijn enkele weken geleden gestopt met het tonen van 'ingesprongen resultaten'." Google stopte met het inspringen van de resultaten, want volgens hen was het "vooral met continu scrollen het niet zo nuttig als in het verleden," schreef Sullivan.
Google is al sinds ten minste 2009 af en toe zoekresultaten aan het inspringen.
Hier is een screenshot van de oude inspringende resultaten van een paar maanden geleden:
Nu zie ik ze gewoon vermeld, zonder inspringen en niet in een specifieke volgorde:
Google geeft echter wel aan dat zijn "diversiteitssysteem nog steeds werkt om over het algemeen slechts twee resultaten van dezelfde site in de topresultaten te tonen." Google heeft dus niet veranderd hoe vaak Google Zoeken dezelfde domeinnaam kan tonen voor een enkele zoekopdracht op dezelfde zoekresultatenpagina. Google zal gewoon het resultaat niet meer inspringen. Deze verandering zou niet moeten beïnvloeden hoe vaak jouw inhoud wordt weergegeven in Google Zoeken, het zal alleen invloed hebben op de weergave van de tweede vermelding als die verschijnt in de zoekresultaten.
Of dit een positieve of negatieve invloed zal hebben op jouw klikfrequentie moet nog worden bepaald.
Volgens Google zal deze update in de komende weken worden gelanceerd en wordt de 'dekking in veel talen en spamtypes' verbeterd.
Het doel van deze Spam Update is het aanpakken van verschillende soorten spam die zijn gemeld in de talen in de talen Turks, Vietnamees, Indonesisch, Hindi, Chinees en andere talen. Google heeft aangegeven dat de update zich met name richt op het verminderen van zichtbare spam in zoekresultaten, vooral op het gebied van cloaking, gehackte, automatisch gegenereerde en gekopieerde spam.
Het kan enkele weken duren voordat deze update volledig is geïmplementeerd. Het advies voor webmasters en SEO-professionals is om de komende weken je website rankings goed in de gaten te houden, vooral wanneer je websites niet hoofdzakelijk in het Engels geschreven zijn. Updates in het Google-algoritme kunnen invloed hebben op je zoekresultaten, dus het is belangrijk om eventuele veranderingen te volgen en je SEO-strategie hierop aan te passen.
Google heeft nieuwe markeringen en gestructureerde gegevensondersteuning toegevoegd voor voertuigen, bedoeld voor autodealers om te helpen meer zichtbaarheid te krijgen voor hun aanbiedingen. ‘Deze nieuwe markeringen en gestructureerde gegevensondersteuning op Google stellen autodealers in staat om hun te koop aangeboden voorraad op Google Zoeken en andere Google-platforms te tonen’, zo kondigde Google aan.
Google's documentatie voor gestructureerde gegevens heeft een nieuwe sectie toegevoegd met betrekking tot voertuigaanbiedingen (auto's). Google biedt autodealers twee manieren aan om hun inventaris toe te voegen. De eerste manier is via gestructureerde gegevensmarkeringen op de websites en de tweede manier is via gegevensfeeds uploaden naar het partnerportaal voor voertuigaanbiedingen.
Google geeft aan dat het rijke resultaat voor voertuigaanbiedingen momenteel alleen beschikbaar is in het Engels en in de Verenigde Staten en Amerikaanse gebieden voor zowel mobiele als desktop interfaces.
Daarnaast heeft Google ook een nieuw resultatenrapport in Search Console gelanceerd om markeringproblemen te controleren. Dit rapport toont geldige en ongeldige items voor pagina's met gestructureerde gegevens voor je voertuig aanbieding markering.
Google heeft ook de Rich Results Test bijgewerkt om gestructureerde gegevens voor voertuigaanbiedingen te ondersteunen. Je kunt de URL van een pagina of een codefragment naar de tool verzenden. Met behulp van de tool kun je direct bevestigen of je markering geldig is of niet, zonder te hoeven wachten op updates van rijke resultatenpagina’s.
Als je een autodealer hebt of als je klanten hebt die autodealers zijn en meer zichtbaarheid in Google Zoeken willen, heb je nu nieuwe markeringen en gestructureerde gegevens die je kunt gebruiken om meer aandacht te krijgen voor je auto's.
Met de nieuwe experimentele zoekinterface kan Google Search Generative Experience afbeeldingen genereren, vergelijkbaar met andere AI-generatietools. Bovendien kan Google SGE ook geschreven concepten aanbieden, zodat je reacties kunt zien en aanpassen.
Google heeft ook aangekondigd dat het "de mogelijkheid introduceert om afbeeldingen te maken met onze generatieve AI-aangedreven zoekervaring (SGE)." Je kunt Google SGE vragen om "een afbeelding te tekenen van" iets en het zal je vier voorbeelden bieden, vergelijkbaar met andere AI-afbeeldingsgeneratietools. Je kunt op een afbeelding klikken en die afbeelding verder bewerken of downloaden. Google test dit ook rechtstreeks in Google Afbeeldingen. Als je bent ingeschreven voor SGE en Google Afbeeldingen gebruikt, kun je deze optie ook daar zien. "Deze functie is bedoeld om te verschijnen wanneer je op zoek bent naar inspiratie, zoals 'minimalistische Halloween-tafeldecoraties' of 'enge hondenhok-ideeën'", schreef Google.
Afbeeldingsgeneratie in SGE is momenteel beschikbaar in het Engels in de Verenigde Staten, voor mensen die zich hebben aangemeld voor het SGE-experiment en 18 jaar of ouder zijn, legde Google uit.
Google SGE kan nu ook conceptreacties schrijven. Google zei: "Soms, wanneer je een project of onderwerp aan het onderzoeken bent in Search, ben je op zoek naar schrijfideeën en inspiratie onderweg. Om te helpen bij deze langlopende zoekopdrachten introduceren we geschreven concepten in SGE. Je kunt het concept korter maken of de toon wijzigen om meer informeel te zijn."
Google blijft SGE verbeteren en voegt meer AI-functies toe, net zoals andere zoekmachines en AI-bedrijven dat doen. Het is opwindend om te zien hoe de functies blijven groeien en uitbreiden.
Wist je dat een zoekopdracht via Google Lens een AI-gegenereerd antwoord kan triggeren in de Search Generative Experience? Ik denk dat het logisch is, Google Lens is over het algemeen gewoon een zoekopdracht aan het triggeren en als je in de SGE beta zit, waarom zou het dan geen SGE reactie laten zien?
Marijn, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24