Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Hoe zit het met de laatste SEO ontwikkelingen in de markt? We hebben de laatste updates en trends weer voor jullie verzameld in deze SEO Roundup van oktober.
In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
Toen de Google Penguin 4.0 update uitbracht, zei Google dat die update ging over het minder waard worden van links, niet over het degraderen van links. Dat wil zeggen dat Google de spammy en slechte links gewoon zou negeren en dat je website niet vanwege die links een drop zou veroorzaken. Nou blijkt dus dat de Penguin update wel degelijk een algehele drop kan veroorzaken voor jouw site.
Dit gaat een beetje in tegen alle berichtgeving van Google sinds het verschijnen van de Penguin 4.0 update. John Mueller van Google werd in onderstaande video gevraagd (op 37:06) “Is de penguin penalty überhaupt nog relevant of worden minder relevante/spammy/toxische backlinks tegenwoordig meer of minder genegeerd door het ranking algoritme?”
Hierop antwoordde John dat Google in de meeste gevallen de links gewoon zal negeren, maar dat in sommige gevallen, waar er een duidelijk patroon is van spammy en manipulatieve links door de site, Penguin kan besluiten om de hele site gewoon te wantrouwen.
John gaf het volgende aan toen hij die vraag beantwoordde: "Ik zou zeggen dat het een mix van beide is". Dat wil zeggen, Google Penguin kan zowel links negeren als sites degraderen, als dat nodig is. John zei "als onze systemen herkennen dat ze deze links niet over een hele website kunnen isoleren en negeren". John voegde eraan toe dat als Google daar een "heel sterk patroon" ziet, de Google "algoritmes" het "vertrouwen met deze website" kunnen verliezen en je daar een "daling van de zichtbaarheid" kunt zien.
Google wijzigt vanaf november 2021 het handhavingsbeleid rond unieke product-ID's voor Google Merchant Center van onmiddellijke afkeuring naar beperkte prestatiemogelijkheden voor gratis vermeldingen. "Producten die dergelijke kenmerken missen, blijven in aanmerking komen voor weergave, maar hun prestaties kunnen beperkt zijn", aldus Google. In plaats van te worden verwijderd uit Google Search, kunnen producten dus nog steeds worden weergegeven, maar de prestaties zijn beperkt.
Wat zijn unieke product-ID's (UPI's)
Google heeft aangegeven dat een uniek product-ID, ook wel UPI's genoemd, wordt beschouwd als producten die Global Trade Item Numbers (GTIN's), Manufacturer Part Numbers (MPN's) en merknamen bevatten in de productfeed die je indient bij Google Merchant Center.
Vorige handhaving
In september gaf Google aan dat als een productvermelding deze vereiste kenmerken miste, het product onmiddellijk werd afgekeurd en niet langer werd weergegeven in gratis vermeldingen. Google gaf aan: "Om de handhaving van UPI's in programma's te verenigen, met name de handhaving voor meerdere verschillende producten die hetzelfde GTIN gebruiken, breiden we deze handhaving uit en passen we deze toe op producten die worden vermeld in gratis vermeldingen." Google zei toen ook: "vanaf 15 september 2021 zal de volgende handhaving van toepassing zijn op producten die worden weergegeven in gratis vermeldingen."
Waarom dit belangrijk kan zijn
Als je gebruikmaakt van het gratis Google Merchant Center en je geen UPI's gebruikt voor jouw producten in die feeds, heb je mogelijk eerder gezien dat die producten werden afgewezen en afgekeurd. In plaats daarvan zullen die productvermeldingen nu waarschijnlijk nog steeds worden weergegeven, maar hun prestaties in Google Search kunnen zoals eerder aangegeven beperkt zijn.
Onderzoek van SEO-tool Moz naar Core Web Vitals en diens impact op rankings in Google hebben opvallende inzichten opgeleverd.
Core Web Vitals* bestaan uit drie meetpunten. Wanneer je al deze punten doorstaat, doorstaat de webpagina de Core Web Vitals in zijn geheel. Na de Page Experience update was de verwachting dat het behalen van alle drie de punten een positieve invloed zouden hebben op de rankings.
Maar dit onderzoek van Moz toont aan dat webpagina’s in Google vooral minder goed presteren als ze geen van de Core Web Vitals doorstaan. En dus niet zozeer beter presteren als ze alle Core Web Vitals doorstaan. In onderstaande grafiek zie je dit geïllustreerd.
Dat betekent natuurlijk niet dat het geen doel kan of moet zijn om alle drie de CWV te behalen. Het behalen van deze punten verbetert de gebruikerservaring immers aanzienlijk. Maar het zegt wel iets over het voordeel wat dit je geeft in de organische zoekresultaten van Google.
*Wat zijn Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn drie belangrijke meetpunten van Google om de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van webpagina’s aan te duiden:
Op 14 oktober heeft Google de oneindige scroll mogelijkheid gelanceerd voor de mobiele zoekresultaten voor de meeste Engelse zoekopdrachten in de VS. Hierdoor is het niet meer mogelijk om via de ‘meer resultaten’ knop naar een volgende pagina te gaan, aangezien je nu automatisch door scrollt naar de dieperliggende pagina’s.
Google onderbouwt het als volgt: “Hoewel je vaak in de eerste paar resultaten kunt vinden wat je zoekt, wil je soms doorgaan met de zoektocht”. Dankzij deze update kunnen zoekmachine gebruikers dit nu naadloos doen, door veel verschillende resultaten bladeren zonder dat ze op de knop "Meer weergeven" moeten klikken.
Het is geen verrassing dat Google met deze nieuwe functie komt, aangezien ze hiermee al een geruime tijd aan het testen zijn. Ook de ‘meer resultaten knop’ die in 2018 werd gelanceerd was al een stap in de goede richting voor de continue scroll methode.
Door de continuous scroll functie kan voor de bezoeker de bewustwording van de posities afnemen. Dit kan zoekmachine gebruikers aansporen om verder te kijken dan de eerste paar resultaten en kan dus van invloed zijn op de klikfrequenties in het organische verkeer.
Onlangs verscheen op Twitter een interessante poll. Een Australische SEO-marketeer legde bij zijn collega’s de vraag neer welk onderdeel van SEO het meest lastig is. Het antwoord was behoorlijk eenduidig. Ruim 58% van de stemmers gaf aan dat het vergaren van backlinks als meest lastige onderdeel te zien. Bijna 25% heeft het meeste moeite met technische SEO, gevolgd door copywriting (9%) en local SEO (8%).
Hoewel de technische kennis omtrent SEO misschien uitdagender is, evenals copywriting, lopen veel SEO-marketeers aan tegen het feit dat het vergaren van kwalitatieve backlinks meer tijd vergt en het rendement van een mailing nog wel eens te wensen over laat.
Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24