Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.
Oktober 2019 is alweer voorbij en dat betekent dat het tijd is voor SEO round-up nummer 9 van 2019!
Google is op 25 oktober begonnen met het uitrollen van de BERT update voor Engelstalige zoekopdrachten. Met deze update zegt Google long-tail zoekopdrachten beter te kunnen begrijpen en daarom betere antwoorden te geven. Deze update is zowel gericht op de reguliere zoekresultaten als featured snippets.
Wat is BERT precies?
BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. En is een nieuwe techniek in Natural Language Processing. Simpel gezegd zorgt BERT ervoor dat Google de context van woorden beter kan begrijpen, door alle woorden in een zoekopdracht in relatie tot elkaar te zien. Zonder BERT gebeurt dit woord voor woord en ook letterlijk in die volgorde.
Leuk die technische details, maar wat doet BERT in de praktijk?
Dat illustreert Google zelf aan de hand van een aantal voorbeelden. Neem bijvoorbeeld de Engelstalige zoekopdracht “2019 brazil traveler to usa need a visa.” In deze zoekopdracht hangt de betekenis van het woordje “to” volledig samen met de andere woorden in de zin. Het gaat er bij deze zoekopdracht om dat iemand uit Brazilië naar de VS wil reizen, en niet andersom. Voor BERT konden de algoritmes van Google niet goed omgaan met de nuanceverschillen van het woordje “to”. Met als gevolg dat Google zoekresultaten liet zien over Amerikanen die naar Brazilië willen reizen.
Zie dit voorbeeld hieronder:
Met de enorme adoptie van voice assistants als Google Home en Amazon Alexa, moest Google wel verbeteren in het begrijpen van context van woorden in hun zinsverband. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat Google Home niet in staat is om een (goed) antwoord te geven? Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat computers, zonder hulp, niet goed in staat zijn om context te begrijpen. BERT is wat ons betreft een essentiële en broodnodige update die ervoor moet zorgen dat de antwoorden van Google Assistant op conversational zoekopdrachten verbeteren. Ten slotte is het goed om te weten dat BERT vooralsnog niet toegepast is op Nederlandstalige content. Zodra dit het geval is, hoor je dat natuurlijk van ons.
Bekijk hier de volledige aankondiging van Google
Meer informatie over BERT
De Change of adress tool is nu ook beschikbaar in de nieuwe versie van Search Console. Hiermee kun je bij Google aangeven dat je website(s) zijn gemigreerd naar een ander domein. Met behulp van deze tool kan Google sneller de verandering in URL detecteren. In de oude versie van Search Console was deze functie tevens beschikbaar, maar die versie is sinds september niet meer beschikbaar. Je kunt de Change of adress tool vinden onder het item ‘settings’ in Google Search Console.
Op dit moment is Google aan het testen met een nieuw rapport over de website snelheid in Google Search Console. Snelheid is natuurlijk een belangrijke factor voor je positie in de zoekmachine. In onze SEO Roundup van mei heb je al kunnen lezen dat deze nieuwe functionaliteit werd bekend gemaakt tijdens Google I/O. Inmiddels is Google aan het testen met een aantal accounts die toegang hebben tot deze feature en deze informatie delen we graag met jullie. Het rapport is op dit moment in de testversie beschikbaar onder de tab ‘Enhancements’ oftewel optimalisaties. (zie onderstaande afbeelding).
Wat kunnen we allemaal lezen in dit rapport? Op dit moment worden de trage, matige en snelle URL’s getoond, onderverdeeld in mobiel en desktop, zoals ook op bovenstaande foto te zien is. Daarnaast is het mogelijk om in te zoomen op de trage URL’s en tips te bekijken om dit te optimaliseren. Ditzelfde geldt voor de matige en snelle URL’s (zie onderstaande afbeelding). De informatie over de snelle URL’s is tevens belangrijk, aangezien je zo kunt zien wat er wel goed gaat bij deze URL’s en dit kun je weer toepassen op de slechter presterende URL’s.
Een aantal weken geleden zagen we dat Google aan het testen was om verschillende ‘key moments’ van video's te tonen in de resultaten. Waarschijnlijk gaan ze het nu bij meer video’s toepassen in plaats van alleen een test groep.
Door deze toepassing kun je meteen de relevante content vinden in een video waar jij op zoek naar bent. Perfect voor lange video’s waar meerdere onderwerpen aan bod komen, bijvoorbeeld een podcast. Het biedt ook de mogelijkheid om snel te kijken wat er allemaal wordt besproken in een video en of het dus interessant is.
Voor nu is het alleen nog maar toepasbaar voor Engelse video’s op YouTube. Google zoekt uit door middel van een formulier of er interesse is voor deze toepassing bij videomakers buiten YouTube.
Om er voor te zorgen dat de ‘key moments’ uit je video worden getoond in Google moet je gebruik maken van zogeheten ‘time stands’ in de beschrijving van je YouTube video.
Om ‘key moments’ uit je video die niet op YouTube staat te laten tonen in Google zou je gebruik moeten maken van ‘video schema’. Voor nu is dit nog niet mogelijk maar wellicht in de toekomst.
Bron
Google heeft aangekondigd dat het (eind dit jaar) volledig zal stoppen met het indexeren van Flash-content. Dit betekent dat Google niet langer inhoud in Flash SWF-bestanden verwerkt. Dit geldt voor websites die volledig in Flash zijn ontworpen en voor Flash elementen op een pagina.
In 2008 begon Google met het crawlen van Flash-bestanden. Google werd geleidelijk beter in het indexeren van SWF-bestanden, de inhoud in Flash-bestanden werd echter nooit heel goed geïndexeerd.
De impact zal wellicht niet heel groot zijn omdat Apple destijds Flash al niet meer ondersteunde op de iphone toestellen. Daarna volgden veel browsers hetzelfde voorbeeld.
Sites die nog wel gebruik maken van Flash wordt geadviseerd om alternatieven te zoeken zoals HTML5 of nieuwe Javascript oplossingen.
Een aantal weken geleden heeft Moz een gratis ‘domein analyse tool’ online gezet. Met deze tool zijn een aantal interessante SEO metrics in kaart te brengen. Denk hierbij aan algemene scores en statistieken maar ook bijvoorbeeld ‘top linking domains’ en ‘top ranking keywords’. Uiteraard bevat de tool niet alle inzichten die een betaalde versie oplevert maar voor een gratis tool zeker het bekijken en proberen waard.
Google heeft een nieuwe plugin gelanceerd voor WordPress, genaamd Site Kit plugin. De nieuwe plugin geeft WordPress gebruikers de mogelijkheid om verschillende services van Google in te stellen en deze te configureren in hun WordPress dashboard. Hierdoor kunnen gebruikers statistieken van Google Search Console, Google Analytics, PageSpeed Insights en AdSense allemaal op één plek inzien.
Het hoofd dashboard (afbeelding) geeft een overzicht van belangrijke wijzigingen en hoe gebruikers je site vinden. Individuele pagina rapporten laten zien hoe specifieke pagina’s presteren. Ook kun je Pagespeed Insights en Google Analytics combineren om bijvoorbeeld aan te tonen of de laadtijd van een bepaalde pagina van invloed is op het bouncepercentage.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24