Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Marijn, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Onze experts delen in deze roundup de meest boeiende veranderingen van afgelopen maand, aangezien November een tal van updates met zich mee bracht.
Google heeft een nieuw robots.txt-rapport uitgebracht binnen Google Search Console. Google heeft ook relevante informatie over robots.txt beschikbaar gesteld binnen het Pagina-indexering rapport. Daarnaast heeft Google besloten om de robots.txt-tester stop te zetten.
Het nieuwe robots.txt-rapport van Google geeft je enige informatie die Google heeft over je robots.txt-bestand, waaronder:
Je kunt dit rapport binnen Google Search Console onder instellingen bekijken, zo ziet het eruit:
Google heeft onlangs nieuwe gestructureerde gegevens aangekondigd voor discussieforums en profielpagina's in Google Search. Deze vernieuwing omvat niet alleen nieuwe opmaakmogelijkheden, maar ook verse rapporten in de Search Console. Deze update is een belangrijke stap voor Google, aangezien het ook de gestructureerde gegevens voor vraag- en antwoord forums heeft bijgewerkt.
Deze nieuwe markup is speciaal ontworpen om te werken met Google Search-functies die gericht zijn op het weergeven van eerstepersoonsperspectieven van sociale mediaplatforms, forums en andere online gemeenschappen. Door deze gestructureerde gegevens te implementeren, kan Google Search de getoonde informatie in deze functies zo nauwkeurig en volledig mogelijk maken. Dit lijkt een onderdeel te zijn van de nieuwe gepersonaliseerde ervaring binnen Google Search, waarbij verborgen juweeltjes, volgers aantallen en discussie- en forum functies een rol spelen.
Profielpagina (Profile Page) gestructureerde gegevens
De Profile Page-markup is bedoeld voor websites waar makers - individuen of organisaties - hun perspectieven delen. Deze opmaak stelt Google Search in staat om informatie over de maker beter te identificeren, zoals hun naam, sociale handgreep, profielfoto, aantal volgers of de populariteit van hun content. Deze gestructureerde gegevens kunnen ook worden gebruikt in combinatie met andere gegevens, zoals die van artikelen en recepten, waar vaak meerdere auteurs betrokken zijn.
Discussieforum (Discussion Forum Posting) gestructureerde gegevens
De Discussion Forum Posting-opmaak is bedoeld voor elke site met een forumstijl waar mensen hun perspectieven delen. Wanneer forums deze opmaak toepassen, kan Google Search online discussies beter identificeren en deze informatie gebruiken in functies zoals 'Discussies en Forums' en 'Perspectieven'. Het is echter belangrijk om te weten dat het gebruik van deze markup geen garantie biedt voor weergave in deze functies.
Wijzigingen in Q&A-markup
Google heeft ook wijzigingen aangebracht in de Q&A-markup. Als je al Q&A-markup gebruikt voor je vraag- en antwoordthema's op gebruikersforums, dan wordt de documentatie over gestructureerde gegevens voor Q&A bijgewerkt om deze meer in lijn te brengen met de nieuwe richtlijnen voor discussieforums. Google adviseert om niet beide soorten gestructureerde gegevens op dezelfde pagina te gebruiken en raadt aan het type te kiezen dat het beste past bij jouw specifieke situatie.
Google Search Console rapporten en tools
Naast de nieuwe gestructureerde gegevens, heeft Google ook de Search Console rapporten en de rich results test tool bijgewerkt om deze nieuwe gegevens te ondersteunen. Dit biedt webmasters en contentmakers meer inzicht en mogelijkheden om hun content te optimaliseren voor Google Search.
Deze updates van Google markeren een belangrijke ontwikkeling in hoe informatie van discussieforums en profielpagina's wordt gepresenteerd en gevonden in Google Search, wat een meer gestroomlijnde en nauwkeurige zoekervaring voor gebruikers belooft.
Google heeft een heldere definitie van 'keyword stuffing' in zijn spam beleid, maar Danny Sullivan, Google's Search Liaison, benadrukt dat het probleem dieper ligt dan alleen het herhalen van woorden. Het draait vooral om de manier waarop woorden op een pagina worden gebruikt en gelezen.
Sullivan verduidelijkt dit op platform X: "Het gaat niet alleen om herhaling. Ja, ik zie vaak dat mensen denken dat keyword stuffing simpelweg het herhalen van een term is. Maar het is meer dan dat; het is het herhalen van termen in een zinloos patroon, wat neerkomt op spam. Mensen moeten niet bang zijn dat ze per ongeluk aan keyword stuffing doen door een term meerdere keren te gebruiken. Zo werkt het niet."
Maar hoe moet het dan wel? Sullivan legt uit: "Het gaat erom dat je niet nuttig schrijft. Bijvoorbeeld: 'Welkom bij ons artikel over DIT DING. Vraag je je af of DIT DING het beste is? Wij leggen uit waarom DIT DING inderdaad het beste is.' Dit is niet hoe mensen normaal gesproken schrijven of dingen uitleggen. Het lijkt meer op herhaling omdat iemand denkt dat ze iets vaak moeten zeggen zodat Google het begrijpt. Maar zo werkt het niet. We hebben geavanceerde manieren om taal te analyseren en betekenis en concepten te begrijpen. De beste manier om met ons te communiceren is door te schrijven zoals je dat voor mensen zou doen."
Volgens de definitie van Google's spam beleid is keyword stuffing "het vullen van een webpagina met trefwoorden of getallen om de posities in zoekresultaten te manipuleren. Deze trefwoorden verschijnen vaak in een lijst of groep, op een onnatuurlijke manier of buiten de context." Voorbeelden hiervan zijn:
Lijsten met telefoonnummers zonder toegevoegde waarde.
Tekstblokken met steden en regio's waarvoor een pagina probeert te scoren.
Dezelfde woorden of zinnen zo vaak herhalen dat het onnatuurlijk klinkt.
Een voorbeeld van dit laatste: "Krijg onbeperkt app store krediet. Veel sites beweren app store credit voor $0 aan te bieden, maar falen. Hier krijg je echt onbeperkt app store krediet. Bezoek onze pagina voor onbeperkt app store krediet en ontvang het vandaag nog!"
Het komt erop neer dat het belangrijk is hoe lezers je content consumeren en ervaren. Keyword stuffing gaat niet alleen over het aantal keren dat een woord wordt herhaald, maar over de algehele leesbaarheid en waarde van de tekst.
Hier is de tweet:
John Mueller van Google legt uit wanneer het zinvol is om external broken links op te lossen en wanneer het niet genoeg rendement oplevert.
Er zijn verschillende manieren om te ontdekken waar external 404s vandaan komen, zoals het crawlen van je website, het checken van je server logs en het controleren van je 404-pagina.
Het is niet per se noodzakelijk om alle 404-errors op te lossen: de SEO-waarde van een opgeloste 404-error kan kleiner zijn dan de hoeveelheid tijd die je er aan kwijt bent. Je werk levert dan relatief weinig rendement op.
Wanneer is het fixen van een external 404 de moeite waard?
Hierbij is het een belangrijke vuistregel om het (potentiële) verkeer naar de desbetreffende pagina mee te nemen in de beoordeling. Een pagina met weinig verkeer heeft immers minder waarde dan een pagina met veel verkeer.
Wanneer is het fixen van een external 404 niet de moeite waard?
John Mueller zegt hierover: het is volkomen normaal dat pagina’s verwijderd worden en dit is een legitieme reden voor een 404. Het aanpassen van de link naar een andere, bestaande URL is alleen waardevol als deze URL relevant is. Ook het redirecten naar de homepage is om deze reden niet waardevol: Google ziet deze links als een soft-404.
Marijn, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24