Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand november zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Google heeft een nieuw helpdocument gepubliceerd waarin wordt gesproken over de meer "opmerkelijke" classificatiesystemen die Google in de loop der jaren heeft geïmplementeerd en die zowel momenteel in gebruik als niet meer in gebruik zijn in Google Zoeken. Het document wordt een gids voor rangschikking systemen van Google Zoeken genoemd. Google vermeldt ook de algoritmen die niet langer worden gebruikt voor zoek rangschikkingen.
Ranking systemen in gebruik.
Het document specificeert dat dit de classificatiesystemen zijn die momenteel worden gebruikt bij Google Zoeken. Google geeft ook een korte uitleg van elk ranking systeem. Let op, sommige hiervan zijn meerdere systemen en sommige zijn enkele systemen:
Gepensioneerde classificatiesystemen
Hier zijn enkele van de oude classificatiesystemen die niet meer in gebruik zijn of in nieuwe systemen zijn opgenomen. Zoals het pagina-ervaringssysteem het oude paginasnelheidssysteem heeft vervangen:
Waarom is het nuttig om te weten?
Dit is superhandig om te zien welke grotere classificatiesystemen nog in gebruik zijn en wat niet meer in gebruik is. Deze lijst is ook handig om te zien hoe Google elk systeem definieert, hoe het wordt gebruikt en wat het betekent voor Google Zoeken.
Google heeft een hele reeks nieuwe zoekfuncties aangekondigd op Google Zoeken, Google Lens, Shopping en Maps, allemaal bedoeld om zoeken op meer gebruikers op meer behulpzame manieren mogelijk te maken. Deze verbeteringen kruisen Multisearch, Google Leons, Google Shopping en Google Maps. In eerste instantie zijn deze functies gelanceerd in het Engels in de Amerikaanse mobiele zoekresultaten.
Vind voedsel via Multisearch
Zie je een gerecht waarvan je denkt dat het er lekker uitziet en waar je honger van krijgt? Welnu, met Google Lens kun je een foto van dat gerecht maken en toevoegen en vervolgens "bij mij in de buurt" typen in Google Multisearch om Google je restaurants te laten zien waar je dat gerecht van hun menu kunt bestellen.
Zoek naar specifieke gerechten
Naast het zoeken op foto naar gerechten bij jou in de buurt, kun je ook je zoekopdracht typen om die specifieke gerechten te vinden. Google laat je restaurants in de buurt zien om dit gerecht te vinden en Google geeft je ook meer informatie over prijzen, ingrediënten en aanvullende menu-informatie.
Google Lens translate krijgt een upgrade
Google rolt een grote update uit voor de augmented-gerelateerde vertaalmogelijkheden van Google Lens. Met deze update kunnen zoekers tekst vertalen op complexere achtergronden. In plaats van de originele tekst te bedekken, zal Google de originele tekst wissen en de pixels eronder opnieuw creëren met een door AI gegenereerde achtergrond, waarna Google de vertaalde tekst bovenop de afbeelding zal leggen. Google gebruikt generatieve vijandige netwerken, ook wel GAN-modellen genoemd, om de vertaalde tekst beter te presenteren. Het is dezelfde technologie die Google gebruikt in de Pixel-apparaten als de "Magix Eraser"-functie op foto's.
Ben je benieuwd naar de andere nieuwe functies die Google heeft gelanceerd en hoe dit er precies uitziet? Je leest hier meer over in dit artikel.
Google Shopping, voor de fanatieke online koopjesjagers al een onmisbaar onderdeel van Google Search, krijgt een nieuwe feature.. In Google Shopping kun je uitstekend producten bekijken en vergelijken van van verschillende websites. Als E-commerce website kan het dus van grote waarde zijn om hier tussen te staan. Dit kun je doen door een Google Merchant account aan te maken (gratis) en product listing structured data toe te voegen aan je website.
Search Console
Nu heeft Google Merchant gekoppeld aan Search Console. Dat betekent dat je vanuit Search Console Merchant kan aansluiten. Zo heb je al je organische resultaten op een plek. Op de afbeelding hieronder zie je hoe dat eruit ziet in Search Console.
Een van de meest bekende e-commerce CMS-systemen voert testen uit met een zoekfunctie. Met deze zoekfunctie kun je producten zoeken in de Shopify app. Vervolgens geeft Shopify resultaten weer van Shopify-gebruikers die deze producten aanbieden. Daarmee wordt Shopify een zoekmachine en/of marketplace voor zijn eigen gebruikers.
Er wordt een ‘Search for anything’ box toegevoegd aan de Shopify app. Via die box kun je zoeken naar verschillende producten. Op de afbeelding onderaan de tekst kun je zien hoe dat werkt.
‘Shopify wordt geen marketplace’
In 2021 zei Shopify echter deze richting niet op te gaan. Harley Finkelstein, CEO van Shopify zei destijds: ‘No, we have no plans to be a marketplace.’ Maargoed, nieuw jaar, nieuwe ideeën.
Meer verkopen dankzij Shopify
Voor Shopify-gebruikers betekent dit een extra kanaal om je producten te verkopen. Vooralsnog moeten Shopify-gebruikers zelf hun kanalen kiezen. Dan kan het soms best lastig zijn om mensen je product te laten ontdekken. Voor Shopify-gebruikers is er ook werk aan de winkel. Want een nieuw kanaal betekent ook: een SEO strategie bedenken of betalen om hoog in de zoekresultaten te staan. Vooralsnog draait Shopify hiermee een test voor een beperkt aantal gebruikers. Het is nog niet duidelijk over hoe de functie er precies uit gaat zien en wanneer die beschikbaar wordt voor een breed publiek.
Afbeelding: Overzicht van hoe zoeken in Shopify eruit moet zien ‘Search for anything’
John Mueller van Google zei dat sommige oude links naar oude websites irrelevante links kunnen zijn, althans vanuit het oogpunt van Google Search en ranking.
John kreeg een vraag over een oude website die veel pagina's had die nu 404 pagina’s zijn en waar veel links naar waren. John zei op Twitter "Afhankelijk van hoe oud die website is, is de kans groot dat deze links irrelevant zijn en niet veel zouden veranderen."
John voegde eraan toe dat als je die links wel verkeer ziet sturen, je ze misschien wilt 301-en naar nieuwe URL's. Hij zei "als je veel verkeer ziet naar de 404-pagina's, zou ik een nieuwe URL op je site kiezen en daar 301-redirect naar maken".
Hier zijn die tweets in context:
En nee, 404's zijn niet slecht:
Waarom worden deze 404-links irrelevant? Nou, 404 links worden niet geteld en Google leert ze na verloop van tijd te negeren. Als het lang geleden is, zal Google ze negeren.
Waarom raadt John dan aan om de links die nog wel verkeer krijgen 301-redirect te maken? Nou, als de pagina's nog steeds verkeer krijgen, is het mogelijk dat Google ze opnieuw crawlt via nieuwe links en dan ontdekt dat de pagina niet langer 404's maar 301's zijn en dan kan de link weer tot leven komen.
John Mueller van Google werd gevraagd naar de impact van het veranderen van de auteursnaam op een artikel. John gaf drie adviezen in antwoord op de vraag: (1) gebruik auteurs annotaties, (2) herschreven inhoud kan een nieuwe auteursnaam gebruiken (3) verander niet willekeurig auteursnamen.
De vraag die was gesteld was "Als ik het auteursprofiel van mijn bestaande artikel verander, kan dat mijn SEO beïnvloeden? Ik wil de naam van de auteur en alle andere dingen veranderen."
John zei geen ja of nee, maar hij antwoordde: "Ik zou de auteurs annotaties gebruiken om de primaire auteur van de inhoud op een pagina te specificeren. Als iemand de inhoud herschrijft, gebruik dan die naam. Verander de namen niet willekeurig, dat helpt niemand."
Waarom verander je de naam van de auteur in iemand anders als die persoon dat stuk inhoud niet heeft geschreven? Verander het alleen als die nieuwe persoon de inhoud op een belangrijke manier heeft bijgewerkt.
Google is erin geslaagd om de nauwkeurigheid van het prestatierapport omtrent Google Discover te verbeteren. Hierdoor is het beter inzichtelijk hoeveel zichtbaarheid en klikken de Discover artikelen hebben ontvangen. Deze update is uitgerold op 28 november.
De komende periode kan de update ertoe leiden dat er verschillen zitten tussen de oude en nieuwe cijfers. Het zegt dus niet direct iets over de kwaliteit. Na verloop van tijd zullen de nieuwe cijfers een natuurgetrouwer beeld geven.
Google Discover is de nieuwe naam voor Google Feed en toont je onderwerpen en nieuwsitems rondom items die jou interesseren. Met Google Discover kun je informatie krijgen over jouw eigen interesses, zoals je favoriete sportteam of nieuwssite, zonder ernaar te zoeken. Dit wordt meestal weergegeven op de startpagina van Google in je Google-app of browser en kan ook naar jouw apparaat worden gepusht via de mobiele Google-app.
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24