Challenge us
menu

SEO Roundup november 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO roundup

Hoe zit het met de laatste SEO ontwikkelingen in de markt? We hebben de alle updates en trends weer voor jullie verzameld in deze SEO Roundup van november.

 

Google My Business voert rebranding door naar Google Business Profile

Google heeft de naam van het product voor lokaal bedrijfsbeheer opnieuw gewijzigd. De nieuwe naam staat nu bekend als Google Bedrijfsprofiel en zal niet langer meer Google Mijn Bedrijf heten.

Google heeft al vaker de naam voor lokaal bedrijfsbeheer gewijzigd. De afgelopen jaren (vanaf 2014) was het Google Mijn Bedrijf, daarvoor was dat Google+ Lokaal (2012), Google Places (2010) en Google Lokaal Bedrijvencentrum (2007 en eerder). Zoals je kunt zien, zijn er al meerdere namen gepasseerd en waarschijnlijk de naam Google-bedrijfsprofiel in de toekomst ook een keer gewijzigd worden. 

Google heeft aangegeven dat ze willen dat bedrijven met één vermelding hun vermelding in Google Zoeken en/of op Google Maps kunnen beheren. Google wil niet dat je de nieuwe Google Bedrijfsprofielmanager, ook wel Google Mijn Bedrijf op google.com/business genoemd, gebruikt. Ze willen dat je gewoon zoekt naar jouw bedrijf in Google Zoeken en Maps om het daar te bewerken. Je kunt jouw bedrijfsnaam op naam zoeken of gewoon zoeken op [mijn bedrijf]. Google is de laatste tijd deze richting opgegaan, maar we ondervonden hier sinds 2017 al signalen van. Voor degenen die meerdere vermeldingen beheren, zoals ketens of lokale SEO's, kunnen nog steeds de Google Business Profile-manager gebruiken.

Hiermee kun je jouw bedrijf nu direct in de zoekresultaten claimen en verifiëren zonder dat je dit hoeft te doen in de Google Bedrijfsprofielmanager. Google zal de mobiele Google Mijn Bedrijf-app uitschakelen. Je wordt dan verteld om deze rechtstreeks in de Google Zoeken- of Google Maps-app te beheren.

Google introduceert ook, althans nu officieel, belgeschiedenis en leesbevestigingen voor berichten. Wellicht heb je deze functies al een keer gezien tussen je account. 

Google My Business API wordt omgedoopt tot Business Profile API en behoudt de huidige functionaliteit volledig en blijft actief in ontwikkeling, aldus Google.

Bron

 

Google over de toekomst van SEO

Het is altijd interessant als je SEO advies uit de eerste hand krijgt. Google geeft niet zoveel prijs over SEO dus dat er nu een volledige video over de toekomst van SEO door Google wordt gedeeld, is behoorlijk uniek te noemen. Check de video hieronder. Wat vond jij de opmerkelijkste uitspraak?

Video bekijken

 

Google Search Console rolt nieuw ontwerp uit

Google heeft een nieuw uiterlijk uitgerold voor Google Search Console, gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid en gebruikerservaring. Als je inlogt op jouw Google Search Console-account op google.com/search-console ziet u het nieuwe ontwerp.

Hoe ziet het eruit. Hier is een screenshot van het nieuwe ontwerp:

Waarom een nieuw ontwerp: Google liet weten dat deze ontwerp upgrade gericht is op de inspanningen om de toegankelijkheid en gebruikerservaring te verbeteren. "We zijn begonnen om de look en feel van Search Console op te frissen," schreef Google op Twitter, "De komende maanden zul je kleine veranderingen zien in het Google Search Console met als doel de toegankelijkheid en gebruikerservaring in het algemeen te verbeteren. We hopen dat je het leuk vindt!"

Waarom is dit goed nieuws? Search Console is een tool die veel SEO's meerdere keren per dag gebruiken. Het nieuwe ontwerp lijkt fris en schoon, maar de functionaliteit is, voor zover wij kunnen nagaan, niet veranderd.

Speel wat met het nieuwe ontwerp - we hopen dat de vernieuwde interface je bevalt. En ook dat de toekomstige veranderingen aan Google Search Console positief zijn.

Bron

 

November spam update van Google

Google kondigde gisteravond aan dat ze zijn begonnen met het uitrollen van een nieuwe algoritme update gericht op Search spam. De nieuwe update heet 'de November spam update' en de uitrol zal ongeveer een week gaan duren.

Google zei op Twitter "als onderdeel van ons reguliere werk om resultaten te verbeteren, hebben we een spam update vrijgegeven. Deze november 2021 spam update zou binnen een week volledig uitgerold moeten zijn. We moedigen sites aan om onze best practices voor Search te volgen."

Google maakte van de gelegenheid gebruik om te linken naar de hoogstaande Google webmaster guidelines.

We weten dus niet of deze update gericht is op link spam, content spam, of andere vormen van Search spam. Google vertelt ons alleen dat we de algemene webmaster richtlijnen moeten volgen.

Google's Danny Sullivan zei dat spam-updates, zoals deze, specifiek gericht zijn op "content" die tegen de webmaster guidelines van Google ingaat. Hier is waar Danny dit zei:

We hebben gerapporteerd over vele onbevestigde updates sinds deze bevestigde update, maar de laatste bevestigde update was de link spam update 1 die tussen 26 juli 2021 en 24 augustus 1 uitgerold is - die vier weken duurde, terwijl Google zei dat het twee weken zou duren om uit te rollen. 

Het lijkt erop dat SEMrush Sensor deze uitrol al heeft opgepikt - of misschien was het iets anders? We zijn er alleen niet zeker van of er zoveel volatiliteit zou zijn van een spam update? Bij de laatste spam-updates zagen we niet echt veel signalen van de tools dat er een update was. Dus het is moeilijk te zeggen of SEMrush deze al heeft opgepikt of niet…

SEMrush Sensor geeft het volgende aan:

Bron

 

Google Page Experience Update in februari ook geldig op desktop

We hebben nu een officiële datum voor wanneer Google de page experience update factoren/signalen naar desktop zal brengen. Google zei dat het zal beginnen met het uitrollen in februari 2022 en die uitrol zal voltooid zijn tegen eind maart 2022. Dezelfde factoren, buiten mobielvriendelijkheid, zullen worden gebruikt voor de desktopversie.

Tijdens de Google I/O vertelde Google al dat het eraan zat te komen, maar nu is het officieel. 

Jeffrey Jose van Google zei het volgende: "We beginnen met het gebruik van page experience als onderdeel van onze desktop ranking systemen vanaf februari 2022. De uitrol zal eind maart 2022 voltooid zijn. Deze ranking wordt gebaseerd op dezelfde page experience signalen die eerder dit jaar zijn uitgerold voor mobiel."

Hier is een grafiek van de factoren die in deze update zijn opgenomen, naast elkaar vergeleken met desktop naar mobiel:

De desktop pagina ervaring update omvat het volgende:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)
  • First Input Delay (FID)
  • HTTPS-beveiliging
  • Afwezigheid van opdringerige interstitials

Ter herinnering, de page experience update houdt niet langer rekening met veilig browsen. Dus voor mobiel ziet het er zo uit:

Voor desktop, verwijder mobiel:

Google Search Console zal worden bijgewerkt met een herziend "Search Console-rapport" om desktop te ondersteunen. "Die zal worden gelanceerd voordat desktop een ranking signaal wordt," liet Google weten.

Ook wanneer een site aparte desktop en mobiele URL's heeft met een juiste configuratie, wordt het desktop signaal gebaseerd op de URL's die desktop gebruikers zien.

Ook Malte Ubl van Google zei dat dit "laptops, tablets en desktops" omvat.

Maak je geen zorgen, deze update zal niet veel invloed hebben op je rankings. Google zei eerder "zoals we al eerder hebben gezegd, terwijl deze update is ontworpen om pagina's te markeren die geweldige gebruikerservaringen bieden, blijft page experience een van de vele factoren waar onze systemen rekening mee houden. Gezien dit, moeten sites over het algemeen geen drastische veranderingen verwachten. Bovendien, omdat we dit doen als een geleidelijke uitrol, zullen we in staat zijn om te controleren op eventuele onverwachte of onbedoelde problemen."

Bron

 

Google Keywordplanner komt met YoY groei update

Google Ads heeft aan de keyword planner tool een nieuwe kolom toegevoegd voor YoY, year over year, verandering. Vorige maand, voegde Google procentuele verandering over 3 maanden en 3 maanden trend type 1 toe aan het rapport, en nu hebben we de YoY verandering kolom.

Dit werd voor het eerst gespot door Patrick Garde op Twitter die deze screenshot deelde met die toegevoegde kolom:

Dit geeft je veel meer seizoensgebonden data om naar te kijken bij het maken van keyword beslissingen.

Bron

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Marijn, Head of Organic Channels, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24