
Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand november zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.
In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
Het gebeurt niet vaak dat Google zich zo expliciet uitlaat over een veelvoorkomend SEO vraagstuk. Dit doen ze wel over het vraagstuk: Hoe kan je het beste omgaan met productpagina’s van out-of-stock producten? De belangrijkste tips van Google zijn:
Hoewel we het niet oneens zijn met deze tips blijft het natuurlijk vaag wanneer een website klein, medium of groot is. Bepaal dan ook altijd een specifieke strategie voor je out-of-stock producten en kies niet blind voor een oplossing. Marijn gaf hier dit jaar een webinar over voor Thuiswinkel.org. Hier kijk de webinar terug.
Bron
Bij het bepalen van de rankings maakt Google Disavow Links Tool het mogelijk om aan te geven welke backlinks genegeerd moeten worden. Met deze tool kan je dus voorkomen dat spammerige backlinks, van lage kwaliteit, een negatief effect hebben op je posities.
Vanaf heden is de Disavow Links Tool te vinden in de vernieuwde Search Console van Google. Ook de interface van de tool is anders dan voorheen. Je kan nu ook een disavow-bestand downloaden als tekstbestand en de foutmelding van geüploade bestanden is niet langer beperkt tot 10 fouten. Bevinden er veel slechte verwijzende domeinen en backlinks in het linkprofiel van je website? Maak dan gebruik van de Disavow Tool en voorkom dat deze links de prestaties van je site negatief beïnvloeden.
Bron
Afgelopen mei kondigde Google al aan dat Page Experience onderdeel zal worden van de Google Search ranking. Dit betekent dat Google gaat meten hoe gebruikers de interactie met een website ervaren, om erachter te komen welke websites een goede Page Experience bieden.
Deze maand heeft Google laten weten dat deze ontwikkeling uitgerold wordt in mei 2021. Vanaf dit moment zal Page Experience dus officieel een ranking factor zijn. De pijlers voor een goede Page Experience zijn Google’s Core Web Vitals in combinatie met bestaande signalen als mobielvriendelijkheid, veilig internetten, HTTPS-security en richtlijnen omtrent opdringerige content.
Ook komen pagina’s zonder AMP content vanaf mei 2021 in aanmerking voor de Top Stories in Google op mobiele apparaten. Elke pagina die voldoet aan de richtlijnen voor Google News content komen in aanmerking. De pagina’s met goede Page Experience krijgen hierbij prioriteit, ongeacht of AMP is geïmplementeerd of niet.
Het onder de aandacht brengen van pagina’s met goede Page Experience in de zoekresultaten
Daarnaast gaat Google testen met het promoten van de pagina’s met een goede gebruikerservaring. De verwachting is dat er met een visuele indicator op de zoekresultatenpagina wordt aangetoond of een pagina voldoet aan alle criteria voor een goede Page Experience. Als deze testen succesvol zijn, zal ook dit in mei 2021 worden uitgerold. De komende maanden zal hier meer over bekend worden gemaakt.
Voorbereiden op deze ontwikkelingen
Bekijk deze link voor meer informatie over diverse tools.
Bron
Google heeft de Googlebot Developers Support Page ge-update en hierin aangegeven dat Google nu pagina's kan downloaden via het HTTP/2 protocol. Deze verandering is van kracht vanaf November 2020. Het kan dus zijn dat Googlebot besluit jouw site te crawlen via het HTTP/2 protocol. Hierover geeft Google het volgende aan: "Over het algemeen crawlt Googlebot via HTTP/1.1. Vanaf november 2020 kan Googlebot echter sites die er baat bij hebben over HTTP/2 te crawlen als deze door de site wordt ondersteund."
Google is bezig met het testen van een nieuwe functie binnen de featured snippet-resultaten. Dit vertaalt zich naar een overlay van data elementen afkomstig van andere websites dan de betreffende featured snippet. In de featured snippet zie je in dat geval een gestippelde onderstreping. Wanneer je met de muis over het element gaat, krijg je een overlay te zien van de andere site.
In Nederland is deze functie nog niet beschikbaar, maar in de Verenigde Staten al wel. Daarom gebruiken wij een voorbeeld uit de VS. De CSS rond dit element is gedefinieerd als "data-bubble-link". Hieronder een screenshot van een voorbeeld.
In het bovenstaande voorbeeld zijn er 3 gestippelde onderstrepingen zichtbaar, die alle 3 naar verschillende bronnen gaan. Daarnaast is de featured snippet zelf een Google AMP/Web Story, wat al ongewoon is. Allemaal automatisch gegenereerd door de Google AI. Dit is vorige week besproken door Brodie Clark op Twitter, zie onderstaande.
Een aantal interessante zaken kunnen wij uit dit voorbeeld halen.
Op 24 november heeft Google het nieuwe en verbeterde crawlstatistieken rapport gelanceerd binnen Google Search Console. Met behulp van deze vernieuwing hebben webmasters meer inzicht in de wijze waarop de Googlebot de website crawlt.
Het nieuwe rapport geeft de volgende inzichten:
Google’s John Mueller heeft tijdens de SEO office-hours video besproken wat het verschil is tussen het gebruiken van een korte en lange ankertekst. Tijdens de livestream werd de volgende vraag gesteld.
“Behandelt u ankertekst die veel woorden bevat anders dan ankertekst die slechts twee woorden bevat? Ik bedoel, wijs je meer waarde toe aan die twee woorden als je het vergelijkt met ankertekst die uit 7 of 8 woorden bestaat? Bijvoorbeeld: Ankertekst met twee woorden, zoals 'goedkope schoenen' en de ankertekst van zeven woorden is 'u kunt hier goedkope schoenen kopen'. Kun je daar wat meer over zeggen?”
Mueller heeft aangegeven dat niet per se de lengte van de ankertekst invloed heeft op je rankings, maar dat de context een belangrijke factor is. Door middel van langere ankerteksten is het mogelijk om meer context te geven over de bestemmingspagina. Des te meer context Google heeft over de bestemmingspagina, des te effectiever de zoekmachine de pagina kan rangschikken voor de gewenste zoekterm(en).
Bron
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24