Challenge us
menu

SEO Roundup mei 2023

SEO Roundup mei 2023

De maand mei zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

TikTok test AI-chatbot voor Search en Discovery

Ook TikTok is druk bezig met het ontwikkelen van een AI-chatbot. Dat heeft de social media-grootmacht bevestigd. De Taka-chatbot moet het makkelijker maken om leuke en inspirerende content op het platform te ontdekken. In eerste instantie draait de pilot onder geselecteerde gebruikers in de Filippijnen. 

Al langere tijd wordt TikTok gezien als een bedreiging voor Google, omdat steeds meer mensen het platform ook gebruiken als zoekmachine. Het is daarom bijzonder interessant om dergelijke ontwikkelingen goed in de gaten te houden en in te spelen op de mogelijke kansen die het met zich meebrengt. Vorig jaar werd al duidelijk dat 40% van de jongeren naar TikTok of Instagram gaat als zij op zoek zijn naar een restaurant in plaats van een bezoek aan Google Maps. Het lijkt erop dat deze trend zich ook meer en meer uitbreidt naar de oudere doelgroepen.

Bron

 

Google rolt filter voor gerelateerde onderwerpen uit in zoekresultaten op desktop

Google’s filter voor gerelateerde onderwerpen in de zoekresultaten is nu ook beschikbaar voor desktop. In december lanceerde de feature al uit voor de mobiele variant. Na langdurige testen heeft de zoekmachine het filter nu dus volledig uitgerold, voor in eerste instantie gebruikers in de Verenigde Staten.

Aan de hand van eerdere zoekopdrachten geeft Google de meest relevante filteropties, waarbij er ook gekozen kan worden voor ‘alle filters’. Wanneer de filters ook voor Nederlandse gebruikers worden uitgerold is op dit moment nog niet bekend.

Bron

 

Google onthult nieuwe informatie rondom topic authority

Google onthult nieuwe informatie over het 'Topic Authority'-classificatiesysteem. Google heeft onthuld voorkeur te geven aan relevante, deskundige, lokale en originele content. Hoe hoger de Topic Authority beoordeeld wordt, hoe beter de ranking op gespecialiseerde onderwerpen.

Waarom Topic Authority?
Topic Authority is een poging om een gemeenschappelijke uitdaging aan te gaan waar Google-gebruikers mee te maken hebben wanneer ze op zoek zijn naar gezaghebbende berichtgeving over specifieke onderwerpen.

  • Dankzij het Topic Authority-systeem kan Google meer lokale nieuwsresultaten weergeven. Het helpt Google prioriteit te geven aan inhoud van lokale en regionale publicaties, waardoor lezers een beter bereik krijgen.
  • Verder betekent een nadruk op onderwerpautoriteit dat de kans groter is dat originele berichtgeving van nieuwsteams die bekend zijn met de locatie en het onderwerp naar boven komt.

Google zegt dat lokale websites en websites met een specifieke expertise meer zichtbaarheid krijgen voor nieuws en content waar zij relevantie in hebben.

Nieuwe onthullingen samengevat

  • Google deelt nieuwe informatie over een classificatiesysteem genaamd 'Topic Authority'.
  • Het Topic Authority-systeem geeft prioriteit aan lokale en regionale publicaties en geeft de voorkeur aan originele berichtgeving van nieuwsteams die bekend zijn met de locatie en het onderwerp.

Uitgevers moeten een uitstekende dekking bieden in een specifiek expertisegebied om te slagen met Topic Authority.

Bron

 

Bing heeft een ‘more like this’ feature in video zoekresultaten

Bing heeft een nieuwe feature in de Bing-videozoekresultaten om vergelijkbare video’s te zien op video-overlays. 

Als je met de muis over één resultaat hovert, biedt het een link ("Meer zoals dit") naar een gespecialiseerde resultatenpagina. Op deze nieuwe pagina worden meer video's van dat kanaal getoond plus enkele basisfeiten en een knop om "Aanmelden om te volgen" . Zie onderstaande screenshot:


 

Google test nieuwe productdetails in de SERP

Google lijkt een bijgewerkte gebruikersinterface te testen voor de product- en winkelresultaten bij het zoeken op internet. Hiermee zie je de verschillen in prijzen en welke winkel het dichtst bij is of hoelang de verzending is.

Als je op een van de producten aanklikt krijg je een uitgebreidere versie aan de rechterkant. Hierin staan de reviews over het product, de kleuren waarin het product verkrijgbaar is. filterfuncties waaraan je kan aangeven welke functies je wilt dat het product heeft.


Ook geeft Google een lijst met locaties waar het product wordt verkocht en voor welke prijs het wordt verkocht. Hierin wordt dan ook gelijk aangegeven hoe dichtbij de winkel is, of er gratis bezorging is, hoeveel bezorgkosten het is en zelfs binnen hoeveel dagen je het product terug kunt sturen. 

Google geeft ook aan wat de specificaties zijn van het product met reviews van de klant om je ervan te overtuigen dat het een goed product is. Omdat het reviews van echte klanten zijn, krijg je een beter beeld over het product.

Google laat ook review video's zien zodat je alle informatie die je wilt weten over het product op 1 pagina kan vinden en niet verschillende sites aan te klikken. Google test of deze nieuwe interface goed werkt. Op dit moment is het nog niet in Nederland maar wordt dit getest in Amerika.



Bron

 

YouTube is het meest winstgevend voor creators

Inmiddels zijn er meerdere platforms om je producten te etaleren. Denk aan Instagram, Twitter, Facebook, TikTok en natuurlijk ook YouTube. Hoewel YouTube en Facebook inmiddels tot de senioren van de media kanalen behoren, is YouTube wel het meest winstgevend voor de producenten van content.

Van alle Youtube creators verdient ongeveer 6% meer dan 10 duizend dollar per maand. Bij Instagram en TikTok liggen de percentages op 3% en respectievelijk 2%. En 50% van alle Youtubers verdient 500 dollar per maand gemiddeld, bij Instagram is dit 40% en bij TikTok 36%.

YouTube video’s zijn duurder om te produceren dan TikTok en Instagram video’s. Toch zijn YouTube video’s de investering meer dan waard. De betrokkenheidspercentages zijn ook veel hoger dan die van TikTok en Instagram. Maar liefst 50% tegenover 3% (TikTok) en 2% (Instagram). Ook geven YouTube video’s creators meer de ruimte om producten dieper toe te lichten. Helemaal als je wat meer technische producten verkoopt is dit enorm handig. 

Hoewel dit een SEO roundup is, en dit nieuwtje voornamelijk sociale media betreft, waarom staat het dan hier? Nou, omdat social media een SEO booster is. Bovendien kan sociale media je SEO resultaten enorm verhogen. Denk aan bekendheid van je merk vergroten, backlinks verzamelen en natuurlijk lokale SEO. Bovendien zijn video’s inmiddels niet meer weg te denken uit de zoekresultatenpagina. Google maar eens op ‘Latte art.’ Bovenaan de zoekresultaten staat een groot video blok waar je bijna niet omheen kunt. Ook werd vorig jaar al bekend dat Google steeds vaker short-form video’s laat zien in de zoekresultaten. 

Bron;Bron;Bron

Marijn ten Bulte, SEO Marketeer

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Marijn, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24