Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Shari, SEO Marketeer, helpt je graag!
Ook de maand mei zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze Roundup nemen onze SEO specialisten je mee door de meest interessante ontwikkelingen van de afgelopen maand.
In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
Google heeft een nieuwe technologie geïntroduceerd genaamd Multitask Unified Model (MUM). Net als bij BERT is dit model gebouwd op een transformator architectuur, maar is tot wel 1000 keer krachtiger. Het model kan multitasken om informatie voor gebruikers op nieuwe manieren te verbinden. Google voert momenteel interne proefprogramma's uit met MUM, maar er is nog geen publicatiedatum aangekondigd.
Een van de onderscheidende kenmerken van MUM is dat het taken tegelijkertijd kan uitvoeren. In feite is het model getraind in 75 talen en talrijke taken tegelijk. Dit stelt MUM in staat om een vollediger begrip te krijgen van informatie en de wereld in het algemeen, heeft Google aangegeven in een blogpost.
Enkele voorbeelden van de taken die MUM tegelijkertijd kan uitvoeren:
Google heeft aangekondigd dat het de generieke filter met rijke resultaten verwijdert in het gedeelte voor zoekweergave in het prestatierapport van Search Console. Dit betekent dat je niet langer in zijn totaliteit kunt zien hoe de uitgebreide resultaten presteren.
Wanneer wordt het verwijderd?
Google heeft aangekondigd dat dit filter op 1 augustus 2021 verdwijnt, zowel in de Google Search Console-interface als in de API. Google heeft aangegeven dat het wordt verwijderd omdat Google al rapporteert in de individuele uitgebreide resultaten. Daardoor realiseert Google zich dat het groeperen van gegevens voor uitgebreide resultaten niet ideaal is, omdat elk type een significant ander gedrag kan hebben. Volgens Google heeft dit geen echt verlies in de rapportage van Google.
Na 1 augustus zie je niet langer een zoekfilter voor 'uitgebreide resultaten' en kan je over dat generieke type rapporteren. In plaats daarvan zie je alleen specifieke typen uitgebreide resultaten waarvoor jouw site in aanmerking komt onder het zoekfilter.
Geen wijzigingen in de rangschikking
Google heeft duidelijk aangegeven dat deze rapportage verandering geen invloed zal hebben op de rankings of het verkeer.
Daarnaast heeft Google aangegeven dat ze meer uitgebreide resultaattypen blijven toevoegen en over die typen rapporteren in Search Console.
Jeffrey Jose van Google heeft aangekondigd dat de Google Page Experience Update uiteindelijk naar desktop pagina's zal komen en niet alleen naar mobiele pagina's. Hierbij zullen er zoals altijd bijgewerkte richtlijnen, documentatie en tools worden aangeboden.
Half juni wordt dus de Google Page Experience update gelanceerd voor mobiele pagina’s en in de toekomst zal Google dit toevoegen aan desktop pagina's.
Enkele maanden nadat Google heeft aangegeven dat het de Google-tool voor het testen van gestructureerde gegevens zou afschaffen, heeft Schema.org afgelopen mei zijn tool voor het valideren van schema marketingen gelanceerd op validator.schema.org.
De markering validator op schema.org helpt bij het valideren van gestructureerde gegevens op sites die voor algemene doeleinden worden gebruikt, buiten de Google-tool voor het testen van uitgebreide resultaten.
Verschillen tussen Google en Schema.org
De tool voor het testen van uitgebreide resultaten van Google is ontworpen om alleen het door Google ondersteunde gestructureerde gegevensschema te laten zien. Maar de Schema.org-markupvalidator is meer voor "algemene doeleinden" en bedoelt om te helpen bij het debuggen van veel meer gestructureerde gegevenstypen, veel verder dan die door Google worden ondersteund.
Tool voor Rich results
De tool voor uitgebreide resultaten staat op de eigen site van Google en is ontworpen en onderhouden met als doel om uitgebreide resultaten van Google Zoeken te laten zien. Google heeft aangegeven dat als gebruikers de opmaak willen testen voor uitgebreide resultaattypen van Google Zoeken, zij het beste de Rich Results-test kunnen blijven gebruiken.
Tool voor het testen van gestructureerde gegevens
Google zal de testtool voor gestructureerde gegevens echter migreren van het eigen domein van Google naar schema.org. Om open standaarden en ontwikkelervaring beter te ondersteunen richt Google de tool voor het testen van gestructureerde gegevens opnieuw in en migreerde deze in april naar een nieuw domein voor het schema.org-community.
Er is door Google nooit veel openbaar gepubliceerd over crawl budget. Daar is nu verandering in gekomen met een uitgebreid artikel over crawl budget op het Google Search Central blog.
Hoewel crawl budget al lange tijd een belangrijk aspect van SEO is bij Adwise, waren exacte richtlijnen of uitleg vanuit Google eigenlijk al die tijd afwezig. Het feit dat Google hier nu zelf mee komt, benadrukt het belang van crawl budget optimalisatie eens te meer.
Google laat weten dat het Crawl budget wordt gebaseerd op twee elementen:
Wat bepaalt de crawl capacity?
Met de crawl capaciteit wordt het maximale aantal URL’s, dat googlebot tegelijkertijd en parallel aan elkaar, kan crawlen. Deze crawl capaciteit limiet kan omhoog en omlaag gaan op basis van:
Hoe wordt crawl demand van een website bepaald?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Shari, SEO Marketeer, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24