Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?
De maand mei zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.
In deze roundup nemen wij je mee in de volgende updates:
Vanaf 2021 gaat Google zogenaamde page experience signalen meewegen in het rangschikken van de zoekresultaten. Wat zijn dan page experience signalen?
De page experience signalen schatten in hoe gebruikers het interacteren met webpagina’s beoordelen. Deze signalen zijn onderverdeeld in vier groepen:
Een voorbeeld van een nieuw element dat vanaf 2021 wordt meegewogen bij de rangschikking van de zoekresultaten is de stabiliteit van content terwijl de pagina laadt. Dus stel je hebt de perceptie dat de pagina is ingeladen en wil al interacteren met de content en dan toch wordt er met javascript nog een element ingeladen waardoor de volgorde van de pagina wijzigt. Het gevolg? Je klikt per ongeluk op het verkeerde element. Dit is een voorbeeld wat Google zelf concreet geeft dus je mag er vanuit gaan dat dit soort praktijken straks echt negatieve impact gaat hebben op je zichtbaarheid in Google
Hieronder zie je een overzicht van de Page Experience signalen.
Meer info op Webmaster blog van Google en Google search for developers.
Google heeft op 5 mei SpecialAnnouncements toegevoegd aan de optimalisatie rapporten van de Search Console tool. Hierdoor is het mogelijk om de implementatie te checken en resultaten te meten van deze pagina’s. In het rapport worden waarschuwingen, fouten en geldige pagina’s met deze opmaak getoond. Daarnaast is er in het prestatierapport te zien hoeveel klikken en vertoningen er zijn geweest voor deze pagina en wat de CTR-resultaten zijn. Naast Search Console ondersteunt tevens de Rich Result Test Tool dit markup type, waardoor het nu mogelijk is om de code eerst te testen op fouten en waarschuwingen voor publicatie.
Google heeft op 5 mei aangekondigd dat de gratis weergave in Google Shopping worden uitgerold in alle landen waar ze Google Merchant Center hebben gelanceerd. Dit is een mooie kans voor webshops om hun productaanbod te promoten via Google. Vorige maand was het al beschikbaar in de VS en India en lieten ze weten dat ze voor het nieuwe jaar het voor alle landen hebben uitgerold. De gratis weergaven in Google Shopping worden ‘Platforms van Google’ genoemd. Als je een productfeed hebt ingediend in Merchant Center dan kun je automatisch in aanmerking komen voor weergave op Platforms voor Google. Via het menu item ‘Groei’ in Merchant Center kun je checken of het onderdeel al actief is. Mocht dit niet het geval zijn dan is het mogelijk dat je nog een pagina met verzendkosten en termijn dient in te voeren. Mocht je al een productfeed in Merchant Center hebben staan dan is het opzetten van Google Shopping Organisch dus zo gebeurd.
De nieuwe Google suggesties worden getoond bij gebruikers die ingelogd zijn met hun Google account. Google is sinds kort begonnen met het voorstellen van zoekopdrachten op basis van recente gebruikte zoekwoorden. De suggesties worden getoond onder de zoekbalk waarbij de toegevoegde termen zijn vetgedrukt, zoals hieronder is weergegeven.
Hoe werkt het?
Voordat er gezocht werd naar bijvoorbeeld een noise cancelling koptelefoon is er in een eerdere al eens zoekopdracht geweest naar een Google home. Op basis van de geschiedenis stelt Google vervolgens een zoekopdracht die bestaat uit een eerdere zoekopdracht en de huidige zoekopdracht. Door op de suggestie te klikken onder de zoekbalk worden gebruikers doorverwezen naar de zoekresultaten van die zoekopdracht. Als je gebruik wilt maken van deze functionaliteit moet je als gebruiker ingelogd zijn bij Google. Sommige suggesties zijn nuttiger dan de andere, maar het is een mooie toevoeging en kan je zeker helpen. Gepersonaliseerde zoeksuggesties kunnen gebruikers van Google helpen te vinden waar ze naar op zoek zijn. Ook kan het gedrag van de gebruikers worden beïnvloed omdat er relevante suggesties worden getoond waar de gebruikers zelf nog niet aan gedacht hebben. Soortgelijke functies bestonden al een langere tijd, maar door de plaatsing, direct onder de zoekbalk, is het een stuk prominenter te zien dan bij andere functies. Doordat deze suggesties direct onder de zoekbalk geplaatst worden, lijkt Google het te beschouwen als een betere suggestie. Toch is het onduidelijk hoe lang Google teruggaat in je recente zoekopdrachten en hebben zij zelf nog niet laten weten tot wanneer deze teruggaan.
Bron
Zoekmachine Bing kondigde dinsdag 19 mei aan dat er nu vragen beantwoord kunnen worden met ‘ja’ of ‘nee’. Deze nieuwe zoekfunctie zorgt ervoor dat er een antwoord wordt gegeven in één woord, namelijk ja of nee. Onder de ‘ja’ of ‘nee’ wordt nog wel een verdere uitleg gegeven op de vraag zoals eerder. Een voorbeeld van de nieuwe functie zie je hier:
Bij bepaalde zoekopdrachten is er ook een optie om de zoekopdrachten te verfijnen voor een specifieker antwoord, zoals hierboven ook al getoond is. Op het moment dat je op de verfijnde zoekoptie klikt wordt u doorverwezen naar de resultaten voor die zoekopdracht. Die ook zowel een ‘ja’ of ‘nee’ antwoord kunnen geven met daaronder een korte samenvatting. Deze functie is momenteel alleen nog maar te gebruiken in de VS en zal later worden uitgebreid naar zowel Nederland als andere Europese landen.
Hoe werkt de nieuwe functie?
In het bovenstaande voorbeeld concludeert Bing dat het antwoord op de vraag ‘Nee’ moet zijn. Dit antwoord wordt gegenereerd door Bing door het analyseren van verschillende pagina’s voor de zoekterm “Chocolade is giftig voor honden”. Vanuit deze gegevens maakt Bing op dat het niet verstandig is om een hond chocolade te geven. Om deze functionaliteit in te zetten, is Bing begonnen met een getrainde taal die werd ingesteld om 2 afzonderlijke taken uit te voeren. Eerst wordt er gekeken naar hoe relevant een artikel is ten opzichte van de zoekopdracht. Vervolgens wordt er gekeken naar een definitie om de vraag te beantwoorden met een ‘ja’ of ‘nee’ dit antwoord wordt gegenereerd door naar meerdere bronnen te kijken. Deze functie zorgt ervoor dat gebruikers van Bing een snel en beknopt antwoord kunnen krijgen op hun vraag. Daarnaast staat er duidelijk een bron onder waaruit het antwoord is opgemaakt. Voor SEO-marketeers is het een handige tool om bij te houden welke zoekwoorden er op het moment gerangschikt worden voor deze functie.
Bron
In de maand mei is ook een nieuwe core update uitgerold. Het duurde totaal ongeveer 2 weken voor de update om volledig te ontvouwen. De core update van mei was één van de grootste core updates van de afgelopen tijd en de kans is dan ook groot dat je hiervan gevolgen in posities of bezoekers terugziet. Analyseer daarom goed wat de volledige impact van de core update op je site is geweest.
Bron
Het snelheid rapport in Search Console heet niet langer hetzelfde. Het is namelijk vervangen door “Core Web Vitals”, of in het nederlands “Site-vitaliteit”.
Google heeft niet aangekondigd wat er precies is veranderd met dit rapport, maar het laat verschillende statistieken zien. Google definieert de nieuwe statistieken als de vitale website eigenschappen die van toepassing zijn op alle webpagina’s en die gemeten zouden moeten worden door alle site-eigenaren en worden weergegeven in alle Google-tools. Elke Core Web Vital vertegenwoordigt een afzonderlijk facet van de gebruikservaring, is meetbaar en weerspiegelt de real-world ervaring van een kritische gebruikersgerichte uitkomst.
De huidige reeks webvitalen voor 2020 richt zich op drie aspecten: laden, interactiviteit en visuele stabiliteit. Ze bevatten de volgende statistieken en respectabele drempels:
Dit rapport zou u moeten helpen de algehele snelheid en prestaties van uw website te verbeteren. Google blijft deze statistieken toevoegen en wijzigen en geeft je geautomatiseerde feedback over de prestaties van je site. Gebruik deze rapporten als tips om prestatieverbeteringen aan je website te brengen.
Bron
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?
Beste Fullservice Digital Agency '24