Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Met onze SEO Roundup blijf je altijd op de hoogte van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In deze editie komen de belangrijkste SEO-updates van maart langs met onder meer nieuws over de Google Page Experience desktop update, URL-parameters, de impact van een websitemigratie op je websiteverkeer en de SEO-waarde van het omleiden van links die naar 404-pagina's leiden.
Google heeft aangekondigd dat de tool voor URL-parameters wordt opgeheven. Vanaf 26 april 2022 heb je geen toegang meer tot de tool.
De parametertool werd in 2009 gelanceerd voor het verwerken van parameters. Hierdoor kon er bij Google aangegeven worden dat specifieke URL's of combinaties van URL-parameters genereerd moesten worden.
Google geeft aan dat het "veel beter is geworden in het raden welke parameters nuttig zijn op een site en welke - duidelijk gezegd - nutteloos zijn." Google voegde toe dat "slechts ongeveer 1% van de parameter configuraties die momenteel zijn gespecificeerd in de tool URL-parameters nuttig zijn voor crawlen. Vanwege de lage waarde van de tool voor zowel Google- als Search Console-gebruikers, beëindigen we de tool voor URL-parameters over een maand", aldus Google.
Daarnaast maken ze het volgende bekend: "Voortaan hoeft u niets te doen om de functie van URL-parameters op uw site te specificeren, de crawlers van Google zullen automatisch leren omgaan met URL-parameters." Je kunt altijd robots.txt-regels gebruiken , zei Google "of gebruik hreflang om taalvariaties van inhoud te specificeren", voegde Google eraan toe. Bovendien zei Google dat uw CMS en platforms tegenwoordig omgaan met het bouwen van kwaliteits-URL's.
Wij raden aan om te de regels die in de property van jouw site zijn toegevoegd te checken en, indien relevant, deze toe te voegen aan de robots.txt. Daarnaast raden we aan om een annotatie in Analytics en Search Console te maken, zodat dit ook kan worden meegenomen in het analyseren van resultaten.
Afgelopen februari is Google begonnen met het uitrollen van de pagina-ervaringsupdate voor desktop webpagina's en desktopzoekopdrachten. Deze update wordt de komende weken langzaam uitgerold en zal eind maart 2022 voltooid zijn.
Bron
Na negen dagen is Google klaar met het uitrollen van de Page Experience update voor desktop. Deze update bevat alle huidige signalen van de mobiele versie van de Page Experience update, met uitzondering van de mobielvriendelijkheid. Alle factoren die de pagina ervaringen omvatten, zijn:
Google zei met de eerdere mobiele uitrol-update voor de page experience geen drastische veranderingen te verwachten. "Hoewel deze update is ontworpen om pagina's te markeren die geweldige gebruikerservaringen bieden, blijft de pagina-ervaring één van de vele factoren waarmee onze systemen rekening houden. Hierdoor zullen websites over het algemeen geen drastische veranderingen hoeven verwachten ", aldus Google. We verwachten dat hetzelfde geldt voor de uitrol van desktops.
Bron
Zoals velen weten, heeft Google een webmaster richtlijn tegen widget links (sinds 2016). Ondanks deze richtlijnen zal Google die links waarschijnlijk gewoon negeren en sites niet straffen voor die links.
In 2017 heeft John Mueller ook al eens aangegeven dat Google waarschijnlijk automatisch links in widgets negeert. Dus als Google de links negeert, geven ze hier in feite mee aan dat ze deze behandelen als nofollow links en zal ze dan niet op een goede of slechte manier tellen. Het kan voelen als een boete en het kan een verspilling van geld zijn om widgets te gebruiken voor een linkbuilding-strategie, maar je zult waarschijnlijk niet worden bestraft of een handmatige actie krijgen.
Je kunt een handmatige Google-actie krijgen als je verder gaat dan die widget-links. Hierbij moet Google dat een of andere manier communiceren. Maar meestal negeert Google de links in widgets.
John Mueller van Google zei dit deze maand opnieuw op Twitter:
“Widget links zijn in strijd met de webmaster richtlijnen. Het is triviaal voor onze systemen om deze links te herkennen. Het zijn links, je kunt ze tellen, maar dat betekent niet dat ze enige waarde hebben. Ze zijn in strijd met de richtlijnen voor webmasters en worden beschouwd als een vorm van onnatuurlijke links. We werken algoritmisch om onnatuurlijke links te negeren of op de juiste manier te behandelen. We kunnen ook handmatige actie ondernemen op onnatuurlijke links. Ik zou zo'n breder link-schema niet als ''ongevaarlijk" zien.'' - John Mueller
We weten dat links die verwijzen naar pagina's die niet bestaan, die 404 of een zachte 404, links zijn die niet worden meegeteld door Google - dat is niet nieuw. Maar John Mueller van Google sprak over het feit dat je soms oude 404-pagina's kunt omleiden en dat die link dan naar de nieuwe pagina kan gaan, zelfs als die link al jaren 404 is?
Voor de duidelijkheid: een link die naar een 404-pagina verwijst, telt niet mee. Als die pagina een aantal jaren 404 is geweest en daarna wordt er een redirect op geplaatst, is er een twijfel of Google die link opnieuw zal gaan tellen. John Mueller gaf aan dat in sommige gevallen, als de links naar de twee jaar oude 404-pagina supersterk zijn, dat Google die misschien wel weer zal tellen nadat je hem hebt omgeleid.
“Ik zou zeggen dat je voor een bepaalde tijd nog steeds terug kunt gaan en een redirect kunt toevoegen voor die individuele links die je zo ziet. Ik weet niet of het na twee jaar een groot verschil zou maken, tenzij er echt sterke links zijn die naar je site gaan en op die manier verloren gaan'' - John Mueller
SEO: “Een andere vraag gaat over de gebroken links op onze website. Onze website heeft ongeveer 40.000 pagina's en de links zijn verdubbeld. Dus we hebben ongeveer 20k kapotte links veroorzaakt door een migratie die slecht afliep van een platform naar een ander platform. Sindsdien merkten we een daling in organisch verkeer. We waren goed voor laten we zeggen 20k, 25k per dag in organisch verkeer nu krijgen we slechts 2k tot 3k of 4k op max. Dus denk je dat het een grote metric is voor SEO ranking om deze gebroken links en 404 pagina's te verwijderen?”
John Mueller: “Wanneer heb je die migratie gedaan? Is dat langer geleden?”
SEO: “Ja, het gebeurde in 2020, nu ongeveer twee jaar geleden.”
John Mueller: “Mijn gok is dat dat er voor het grootste deel niet meer toe doet. Dus het is iets waar ik op zou letten bij elke migratie. Het belangrijkste dat u wilt tegengaan is de situatie waarin iemand extern naar uw website linkt en die link naar uw website in wezen nergens heen gaat. Dus als je ziet dat iemand extern linkt naar een pagina die nu een 404 pagina is omdat je vergeten bent hem door te sturen, dan is die link zo'n beetje verloren gegaan. En als je dat ziet gebeuren op een grotere schaal dan zijn die links dingen die je zal verliezen en dat kan worden weerspiegeld in de zoekresultaten na verloop van tijd ook.”
Met deze kennis kunnen we stellen dat je voor een bepaalde tijd nog steeds terug kunt gaan en een redirect kunt toevoegen voor die individuele links die je zo ziet. Al weten we niet of het na twee jaar een groot verschil zou maken, tenzij er echt sterke links zijn die naar je site gaan en op die manier verloren gaan.
Google's John Mueller zei op Twitter dat de "nofollow geen dempende factor is." Dat betekent dat als je een nofollow attribuut op een link zet, het de waarde van de link niet dempt, het geeft totaal geen krediet of waarde aan die link.
Van oudsher zijn er SEO's die geloven dat een niet-gevolgde link op een populaire website op een bepaald niveau meetelt of meetelt. John zegt hier nogmaals dat het niet uitmaakt waar de link staat, als de link een nofollow attribuut heeft, zal Google het niet meetellen.
Dat betekent dat een nofollow link op Google.com of WhiteHouse.gov of wsj.com of een andere echt populaire site evenveel waard is als een nofollow link op deze site of eender welke spammerige website. De nofollow links zijn allemaal niets waard in termen van Google's link signalen, PageRank en al het andere dat uit de link vloeit in Google's algoritme.
Hieronder de desbetreffende tweet:
Bron
Google claimt dat het de afgelopen zeven jaar maar liefst 50% afname heeft gerealiseerd in irrelevante zoekresultaten. Tevens maakte de zoekmachine bekend de natuurlijke zoekopdrachten een groei hebben gemaakt van zo’n 60%.
Dat Google niet stilstaat in de ontwikkeling, is geen nieuws. In 2021 voerde Google liefst 5.000 verbeteringen door, gebaseerd op zo’n 800.000 experimenten. Bij al deze verbeterpunten lag de focus op de kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten. Puntje van aandacht bij dit onderzoek: alle data is afkomstig van de zoekmachine zelf. Er is dus geen onafhankelijk onderzoek gedaan.
Ook vertelde Google dat er een groei van 60% zit in de natuurlijke zoekopdrachten. Hierop is in te spelen als SEO-marketeer door termen te gebruiken die de zoeker ook in de gewone taal zou schrijven of spreken. Denk hierbij aan meer uitgeschreven vragen.
Bron
Uit een enquête onder SEO-professionals op Twitter blijkt dat zo’n 80% van de ondervraagden verwacht dat er bij een websitemigratie verkeer verloren gaat. Van de ruim 1.300 respondenten geeft 78,3% aan dat ze rekening houden met een daling in het organische websiteverkeer. Daartegenover is 21,7% positief gestemd. Zij verwachten geen dip in het organische verkeer na een website migratie.
Vooral de 20% die verwacht geen verlies te lijden is opvallend. Over het algemeen wordt aangenomen dat zelfs bij een perfect uitgevoerde migratie een tijdelijke daling is te zien. Vaak wordt deze gevolgd door een periode van groei, waarmee deze langzaamaan weer afvlakt.
Voor een groot deel van de SEO-professionals met ervaring in migraties geldt dat ze een migratie uitstekend kunnen beheren en op deze manier de dip in het organische verkeer zo ver mogelijk kunnen beperken en daarmee te voldoen aan de verwachting van de opdrachtgever. Heb je hulp nodig bij de migratie? Neem dan contact met ons op! Onze SEO Marketeers hebben veel ervaring op het gebied van websitemigraties en helpen je graag verder.
Bron
Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24