Challenge us
menu

SEO Roundup maart 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO roundup

De maand maart zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:

 

Microsoft komt met nieuwe methode om automatische URL’s naar zoekmachines te verzenden

De Principal Program Manager van Microsoft Bing heeft voorgesteld om in de basis van WordPress een mogelijkheid te integreren waarbij alle deelnemende zoekmachines op de hoogte worden gesteld van wijzigingen in WordPress-URl’s of andere inhouds veranderingen. In samenwerking met Wordpress ontwikkelt en onderhoudt Microsoft de open-source code. Aan Wordpress de taak om deze code goed te keuren, te valideren en op te nemen. 

In ruil voor verse inhoud in de zoekmachines zullen zoekmachines het crawlen beperken of WordPress-sites niet crawlen. Website-eigenaren kunnen de inhoud selecteren die ze niét bij de zoekmachines willen indienen. Helemaal afmelden is ook een optie. 

Wat is nieuw?
Afgelopen juli bracht Bing een WordPress plug-in uit om het proces voor een WordPress-site te vereenvoudigen en om API voor het indienen van URL’s te gebruiken. Microsoft wil alles in de kern hebben en werken met de Bing URL-submission-API om zo ook andere zoekmachines te laten deelnemen. Op deze manier hoeft een website-eigenaar hiervoor geen plug-in meer te downloaden of de integratie in de API te bouwen. 

Waarom is deze update belangrijk?
Microsoft wil de complexiteit omlaag brengen voor WordPress-gebruikers om gevonden en geïndexeerd te worden door belangrijke zoekmachines. Als nieuwe website-eigenaar wil je het liefst dat de site direct wordt gevonden en geïndexeerd met de nieuwste inhoud. De laatste typfout- en opmaak wijziging moet zichtbaar zijn binnen enkele seconden in plaats van dagen. 

Voor nu is het afwachten of deze update wordt geaccepteerd voordat deze pas ingevoerd kan worden.

Bron

 

Semrush openbaar op de beurs

Semrush maakte afgelopen maand bekend de beurs op te gaan na de publicatie van grote groeicijfers van 2020. Semrush wordt genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool ‘SEMR’.

De groei van Semrush in de afgelopen jaren
Wel geeft Semrush aan dat veranderingen in toegang tot gegevens van derden en cookies de activiteit op de beurs kan verstoren. Ongeveer de helft van Semrush’ omzet is afkomstig van Amerikaanse klanten. De omzet bedroeg vorig jaar iets minder dan 95 miljoen dollar.

Semrush is een snel groeiend bedrijf. Waar het in 2019 iets meer dan 54.000 klanten had, kende Semrush afgelopen jaar 67.000 betalende klanten. Naast de SEO-software dienstverlening heeft Semrush ook een online leerplatform: Semrush Academy. Hiermee zijn er wereldwijd al 130.000 certificaten uitgedeeld. Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de groeicijfers van Semrush.
Enkele risicofactoren

Semrush geeft zelf aan enkele risicofactoren te kennen op dit moment. Hieronder geven we er drie weer. 

  1. De bedrijfsresultaten zullen worden geschaad als Semrush niet in staat is nieuwe klanten te werven via marketinginspanningen, hen te registreren voor proeven en ze uiteindelijk betalende klanten te maken. 
  2. Effectief concurreren staat centraal. De markt waarin Semrush werkt is zeer concurrerend. Het vermogen om gratis én betaalde klanten aan te trekken kan hierdoor worden geschaad, wat slechte invloed kan hebben op de bedrijfsresultaten.
  3. Bij het verliezen van toegang tot gegevens van derden kan het bedrijf hier onder lijden. Semrush’ diensten zijn afhankelijk van de openbaarstelling van gegevensbronnen. 

Het gebruik van Semrush bij Adwise
Adwise maakt dagelijks gebruik van de software en diensten van Semrush. Deze inzichten geven ons dus een kijkje onder de motorkap van het bedrijf. Hiermee krijgen we een beeld van toekomstige risico’s en groei van het bedrijf. 

Bron

 

Google wordt verrijkt met Hotel search

De nieuwe Hotel zoekfunctie in Google toont gratis vermeldingen in de resultaten. Dit staat los van de betaalde resultaten. Net als bij Google Shopping en Google Flights, kondigde Google onlangs aan deze gratis vermelding op te nemen. Google maakt het hiermee voor hotels en reisorganisaties mogelijk om gratis te verschijnen in hotelboeking links. 

Gemak voor de gebruiker
Voor de gebruiker heeft deze nieuwe functionaliteit een groot voordeel. Tijdens het uitzoeken van een reis heeft de gebruiker nu toegang tot een breder scala aan opties om uit te kiezen. In de loop van de tijd zal Google verder werken aan deze functie zodat alle partners meer mogelijkheden hebben om hun informatie bij de gebruiker te brengen. 

Extra verticale zoekservices
Google heeft in de afgelopen tijd steeds meer verticale zoek services toegevoegd aan de zoekmachine. Dit biedt kansen voor bedrijven met een kleiner budget om ook aanwezig te zijn op Google en hiermee meer bekendheid en leads te genereren. 

Ben je eigenaar van een hotel, appartementencomplex, B&B, camping of ander reis- of accommodatiebedrijf? Dan is het zeker de moeite waard om je hier verder in te verdiepen.

Bron

 

Microsoft Bing komt met ‘visueel meeslepende’ zoekervaring

Recept resultaten, vergelijkbare items, uitbreidbare carrousels, infopanelen en lokale antwoorden. Aan deze zoekresultaten gaat Microsoft Bing Search de komende tijd werken om een meer grafische en meeslepende zoek ervaring te creëren voor de gebruiker.
Alle 5 updates op een rijtje 

  1.  Zoekpaneelervaring met infographics
    Om kennispanelen (search panels) visueel aantrekkelijker te maken, lanceerde Microsoft Bing deze update. Het doel is om deze nieuwe look stijl en inhoud te geven. Opvallend is hoe aantrekkelijk het rechterpaneel is. Bekijk en oordeel zelf via onderstaande afbeelding.

  2. Lokale antwoorden tonen meer informatie
    Wanneer er in Microsoft Bing wordt gezocht naar meer informatie, krijg je via deze update meer informatie zoals Bing Maps, topafbeeldingen, bezoekersrecensies en meer. 

  3. Uitbreidbare zoekcarrousels
    Informatie lezen van hoog niveau; dit is iets waar we allemaal naar streven. Met de nieuwe update zorgt Microsoft Bing ervoor dat er een uitvouwbare carrousel wordt getoond die alleen informatie van hoog niveau weergeeft. Wanneer de gebruiker meer wil lezen over een specifiek resultaat, kan hij de muisaanwijzer erop plaatsen waarna Bing uitgebreide informatie toont. 

  4. Items-afbeelding zoekfunctie
    In Microsoft Bing Image Search kan een gebruiker op een afbeelding klikken en de functie voor een vergelijkbaar item gebruiken. Hiermee kan een deel van die afbeelding worden gemarkeerd waarna er meer afbeeldingen worden getoond die lijken op het gemarkeerde deel van de afbeelding. Met slechts één klik worden er zo afbeeldingen getoond van vergelijkbare items en wordt doorklikken naar sites van winkels om een ​​bepaald winkelmandje te kopen erg makkelijk.

  5. Recept Resultaten
    Recepten zijn nog zelden zo uitgebreid online vertoond. Wanneer iemand naar een recept zoekt, laat Microsoft straks een lijst met recepten zien. De gebruiker kan er dan met de muiscursor voor kiezen om meer informatie te zien. Het recept resultaat laat vervolgens aanvullende informatie zien zoals calorieën per portie, gebruikersrecensies, ingrediëntenlijsten en mogelijke vervangingen bij allergieën of gewoon voorkeuren. Deze uitbreiding zorgt ervoor dat alle informatie bij de hand is in één overzicht. 

Voor bijvoorbeeld website-eigenaren, marketeers en webbouwers is het belangrijk om dit soort updates in de gaten te houden omdat het invloed kan hebben op vindbaarheid en verkeer naar de website.

Bron 

 

Dit wil je weten over het optimaliseren van de inhoud van zoekintenties

Naast dat de SEO specialisten van Adwise jou graag meenemen door de meest interessante updates van de maand willen wij jou ook graag tips, strategieën of info meegeven over handige tools op het gebied van SEO. Deze maand vertellen wij jou meer over het optimaliseren van de inhoud van zoekintenties. 

Wat is een zoekintentie? 
De zoekintentie heeft een centrale plaats ingenomen in SEO, aangezien zoekmachines hun algoritmische verfijning hebben vergroot. Om een ​​plek bovenaan de resultaten pagina's van zoekmachines te verdienen, moet jouw inhoud niet alleen betrekking hebben op wat gebruikers in zoekmachines typen, maar ook waarom ze het typen. 

Waarom is de zoekintentie belangrijk voor SEO? 
De intentie van de gebruiker is meer dan alleen de (betere) SERP-resultaten. Wanneer je begrijpt waar gebruikers naar op zoek zijn, kunnen je pagina's gerichter inrichten en inhoud toevoegen die meer waarde oplevert. Door aandacht te schenken aan de intentie van de gebruiker, kun je meer potentiële klanten aantrekken en directer aan hun behoeften voldoen. 

Samengevat houdt dit dus in dat een consistente, weloverwogen focus op de intentie van de gebruiker jou kan helpen om content te produceren die precies aansluit op de behoeften van je klant. Denk hierbij aan posts op sociale media en bestemmingspagina's, maar ook aan blogposts en e-mailcampagnes. 

Door zorgvuldig te werk te gaan, kan de intentie van de gebruiker je helpen om al jouw communicatie met klanten en prospects efficiënter te maken.

Aanbevolen tools voor optimalisatie op basis van zoekintentie
SEO-tools ondersteunen bij het benutten van zoekintenties. Ook de SEO specialisten van Adwise maken gebruik van tools voor optimalisatie op basis van zoekintentie zoals Ahrefs, SEMrush en Google Keyword Planner.

  1. Ahrefs
    Ahrefs is een handige tool die goede suggesties geeft op het gebied van onder andere trefwoorden die het beste aansluiten bij verschillende gebruikers intenties. Ahrefs kan dus worden gebruikt om te ontdekken waar gebruikers van zoekmachines over willen lezen.  

  2. SEMrush 
    SEMrush is een veelzijdige tool waarbij bijvoorbeeld gekozen trefwoorden kunnen worden gecontroleerd op concurrerende pagina's om te achterhalen welke aanvullende trefwoorden de concurrent gebruikt en waarop ze rangschikken. Ook kunnen lijsten met trefwoorden worden aangemaakt die door SEMrush kunnen worden gehaald om zo de zoekintenties in termen van maandelijks volume te achterhalen.

  3. Google Keyword Planner
    Google Keyword Planner kan worden ingezet als aanvulling op bovenstaande tools. Deze keyword planner biedt alle informatie die nodig is om inhoud in kaart te brengen die overeenkomt met de zoekintentie. De keyword planner geeft tevens aan wat het zoekvolume is van elk zoekwoord en suggereert daarnaast gerelateerde zoekwoorden met bijbehorende zoekvolumes. 

 

Bron

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24