Challenge us
menu

SEO Roundup maart 2020

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO roundup maart 2020

De maand maart zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen wij je mee door interessante updates:

 

Google gaat voor september 2020 volledig over op mobile-first indexering

Google geeft aan dat al 70% van de website’s al is overgeschakeld naar mobile-first indexering. De kans is dus al groot dat je site wordt geïndexeerd volgens de mobile-first richtlijnen. 

Als de crawl en index wijze van je site nog niet is overgeschakeld naar mobile-first indexering heb je onlangs een mail ontvangen van Google met een mededeling dat er voor September 2020 een overschakeling plaatsvindt. Google is in 2016 al begonnen met de mobile-first indexing. Er is dus al genoeg tijd geweest om ervoor te zorgen dat je site voldoet aan de richtlijnen van mobile-first. 

Doordat er nu een exacte einddatum wordt gecommuniceerd, kunnen websitebeheerders nog inspelen op de richtlijnen om ervoor te zorgen dat je website goed is voor mobile-first indexering. Als je onlangs een mail hebt ontvangen van Google om je website aan te passen heb je dus tot September de tijd om je website er klaar voor te maken. 

Bron

Google toont de functie 'key moments' op meerdere video's in de zoekresultaten

De ‘key moments’ functie, ook wel sleutelmomenten functie, wordt nu weergegeven op meerdere video’s in de mobiele zoekresultaten. Deze functie wordt aangeduid in de zoekresultaten door ‘in deze video’. Het is vanaf heden mogelijk om de functie te verbergen of uit te breiden. Eerder was de functie alleen bij de eerste video in de zoekresultaten lijst beschikbaar. Hierdoor wordt het voor zoekmachine gebruikers tevens aantrekkelijker om video’s die niet op de eerste positie staan aan te klikken.

Met de key moments functionaliteit is het mogelijk om verschillende secties binnen een video te onderscheiden in sleutelmomenten. Denk bijvoorbeeld aan een how-to video met verschillende stappen. M.b.v. deze functie kunnen gebruikers direct naar de sectie die zij zoeken. 

Deze functionaliteit is op dit moment alleen nog mogelijk voor Engelse video’s die worden gehost op YouTube en een tijdsplanning in de video beschrijving hebben staan. Google is op dit moment wel aan het meten of er naast YouTube nog meer platformen dienen te worden ondersteund voor deze feature. Mochten je video’s niet op YouTube worden gehost dan kun je dit formulier invullen om aan te geven dat je geïnteresseerd bent in de key moments functionaliteit voor jouw video’s.

Google haalt featured snippets aan de rechterzijde weg

Google heeft featured snippets aan de rechterzijde in de zoekresultaten nu voor 95% geëlimineerd. Verwachting is dat dit zich verder doorzet.

Onderstaande foto laat zien hoe vaak de featured snippet aan de rechterzijde wordt getoond. Dit staat inmiddels op 0% van de zoekresultaten.

roundup image

Bron

Google stuurt Google My Business eigenaren mails over COVID-19

Google heeft eigenaren van GOogle My Business e-mails gestuurd over dat ze adviseren om klanten te informeren over hoe je als bedrijf omgaat met COVID-19. Hierin adviseren ze in ieder geval om de volgende elementen toe te voegen of te updaten:

  • Openingstijden
  • Beschrijving
  • Google posts
  • Telefoonnummer

roundup image 2

Eenmaal ingelogd in Google My Business krijg je een soortgelijke melding te zien.

roundup image 3

Heb jij jouw klanten al met behulp van Google My Business geïnformeerd over eventuele COVID-19 maatregelen?

Haal je website niet offline bij een tijdelijke sluiting

Veel bedrijven voelen inmiddels de gevolgen van het coronavirus en een deel wordt gedwongen tijdelijk te sluiten. Google adviseert in deze gevallen (indien mogelijk) de website online en dus bereikbaar te houden, eventueel wel met aangepaste functionaliteiten en / of meldingen. Zie ook het bericht hierboven over het aanpassen van je Google My Business account.

Waarom is dit belangrijk?
Google geeft als voornaamste reden aan dat het offline halen van een site, ook al is het maar voor een paar dagen, grote impact kan hebben op de zichtbaarheid in Google.

Daarnaast is het belangrijk dat mensen, ondanks de tijdelijke sluiting je bedrijf kunnen vinden en meer te weten kunnen komen over de producten of diensten. Ook kan je de website gebruiken om je klanten te informeren en op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.

Om bedrijfseigenaren te helpen in deze situatie en om de zichtbaarheid in Google Zoeken te behouden, heeft Google een reeks aanbevelingen opgesteld. Dit is te lezen op Google's Webmaster Central Blog. Hier geeft Google ook antwoorden op veelgestelde vragen.

Bron

Google Search Console voegt prestatierapport en e-mailvoorkeur toe

Google heeft aangekondigd dat het een aantal nieuwe functies in Google Search Console heeft gelanceerd, waaronder een nieuwe manier om te kiezen of prestatiegegevens rechtstreeks in zoekresultaten moeten worden weergegeven. Tot nu toe werden deze gegevens altijd automatisch getoond bij een zoekopdracht:

roundup image 4

Vanaf nu kun je dus zelf bepalen of je deze wil zien in je zoekresultaten of niet. Daarnaast laat Google je nu ook kiezen welke e-mails je wilt ontvangen. Dit is een functie waar veel websitebeheerders blij mee zullen zijn, omdat ze vinden dat ze momenteel te veel e-mails van Google krijgen.

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24