Challenge us
menu

SEO Roundup juni 2023

SEO Roundup juni 2023

De maand juni zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Generative AI inzichten van Google Search Central live in Tokio

Het Google Search team heeft in Japan een event georganiseerd: Google Search Central Live. Deze vond plaats op 15 en 16 juni. Op dit event ging het over SEO en website-optimalisatie. Best-practices werden besproken en experts deelden hun kennis.

Aanwezigen kregen de kans om vragen te stellen aan experts, en hierbij gingen natuurlijk heel veel vragen over de meest populaire ontwikkeling op dit moment: generative AI. Meerdere tweets kwamen van een analist van Google: Gary Illyes.

  • Bard zal meer functies vrijgeven tijdens de experimentele fase
  • Google werkt aan manieren om massaal geproduceerde content tegen te gaan
  • Google-algoritmen worden getraind om content te herkennen dat geschreven is door mensen en voor mensen. Schrijf dus niet voor robots.

Een aanwezige deelde een link naar een document van Google waarin veelgestelde vragen over generative AI worden beantwoord. Google gaf een toelichting:

  • Generative AI verwijst naar machine learning waarbij bestaande data wordt gebruikt om nieuwe inhoud te creëren, zoals tekst en afbeeldingen. 
  • Large Language Models (LLMs) zijn generative AI modellen die volgende woorden in teksten kunnen voorspellen op basis van patronen die ze hebben geleerd.
  • LLMs zijn geen databases of informatiezoeksystemen. Ze genereren antwoorden op basis van hun aangeleerde patronen. Er kunnen dus fouten in staan.
  • LLMs worden getraind op grote hoeveelheden gegevens om patronen te leren. Hoe gevarieerder de gegevens, hoe beter de prestaties van het model.

Bron

 

Content van lage kwaliteit melden bij Google met een nieuw feedbackformulier

In oktober 2022 zijn de Search Essentials geïntroduceerd, waarbij duidelijk werd wat het beleid is rondom pagina’s in Google van hoge kwaliteit. Sites die dit beleid schenden, zullen merken dat hun pagina’s minder website bezoekers krijgen. Wanneer je een webpagina in Google tegenkomt die in strijd is met het spambeleid, dan kun je Google hiervan op de hoogte stellen middels het verbeterde Search Quality User Report.

Meer dan alleen spam
Er zijn veel sites die verschillende technieken gebruiken om hoger te ranken in Google. Sites van slechte kwaliteit, met slechte content. Dit verslechtert de zoekervaring en dit wil Google natuurlijk altijd voorkomen. Met het verbeterde feedback formulier kan alles worden aangegeven: spam, betaalde links, lage kwaliteit, foutieve informatie en andere problemen. Er is ook een bulkfunctie aanwezig, waarmee je meerdere pagina’s in 1x kunt rapporteren wanneer deze hetzelfde beleid schenden.

Met behulp van dit verbeterde formulier hoopt Google nog meer te kunnen doen aan het verbeteren van de resultaten in Google. Het formulier kun je hier vinden.

Bron
 

Google Search Console Verbeterde rapportage over video-indexering

Google heeft een Search Console-update uitgebracht om de rapportage over video-indexering te verbeteren. Google zegt dat je hierdoor meer specifieke problemen krijgt met duidelijke acties om je video's prominenter te maken in Google Search.

In plaats van alleen de fout "Google kon de prominente video op de pagina niet bepalen" weer te geven, zal Google de fout opsplitsen in meer specifieke details. Deze omvatten:

Video buiten de viewport: Verplaats de video op de pagina zodat de hele video binnen het renderbare gebied van de pagina valt en zichtbaar is wanneer de pagina wordt geladen.

Video te klein: Verhoog de hoogte van de video zodat deze groter is dan 140px of de breedte van de video zodat deze groter is dan 140px en minstens een derde van de breedte van de pagina beslaat.

Video te hoog: Verlaag de hoogte van de video zodat deze kleiner is dan 1080px.

Er kunnen de komende drie maanden nog wat oude berichten verschijnen, maar uiteindelijk worden deze uitgefaseerd voor de nieuwe berichten.

Zo zien ze eruit:

Bron

 

Video hoeft niet het eerste element te zijn, maar moet wel in je gezicht zitten

Een paar maanden geleden heeft Google de weergave van thumbnails van video's in de zoekresultaten veranderd: de thumbnails van video's worden alleen weergegeven als de video deel uitmaakt van de hoofdinhoud van de pagina. Google zei dat dit niet betekent dat de video het eerste element op de pagina moet zijn, maar dat de video wel in je gezicht moet staan om Google te laten bepalen of een video thumbnails moet worden weergegeven in de zoekresultaten.

Ter herinnering zei Google dat de "video thumbnails alleen naast de zoekresultaten van Google worden weergegeven als de video de hoofdinhoud van een pagina is". "Dit maakt het makkelijker voor gebruikers om te begrijpen wat ze kunnen verwachten als ze een pagina bezoeken," voegde Google eraan toe.

Hier was de visuele verandering in de Google-zoekresultaten voor video's die geen deel uitmaakten van de hoofdinhoud:

Betekent dit dat de video het absolute eerste element op de pagina moet zijn? Google antwoordde, "nee" het hoeft niet het absolute eerste element op de pagina te zijn. Maar Google zei wel dat de video "meteen in hun gezicht" moest zijn. Kijk naar wat YouTube en Vimeo doen, doe het zoals zij het doen.

Google zei: Denk aan het perspectief van de gebruiker. Ze komen op je pagina terecht en dan moeten ze actief op zoek naar de video in plaats van dat ze hem meteen te zien krijgen. Het eerste is behoorlijk verwarrend en daarom zijn we op zoek naar video's die de hoofdinhoud vormen, in principe in je gezicht. Als je kijkt naar de grote videosites zoals Vimeo of YouTube, dan kun je een idee krijgen van waar onze algoritmes naar op zoek zijn.

Bron

Marijn ten Bulte, SEO Marketeer

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Marijn, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24