Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Marijn, Head of SEO, helpt je graag!
Nieuwe maand, nieuwe ontwikkelingen! Ook de maand juni zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.
In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
De update van het algoritme voor Page Experience van Google wordt nu uitgerold, de verwachting is dat de uitrol eind augustus is voltooid. De update wordt langzaam uitgerold naar alle gebruikers wereldwijd.
De verwachting is dat de update geen enorm drastische verschuivingen in de zoekresultaten teweeg gaat brengen.
Wat houdt de Page Experience update in?
De update van de Page Experience houdt rekening met verschillende signalen, die nodig zijn om een optimale browse-ervaring voor gebruikers te creëren. Google beoordeelt elk van de signalen en geeft een website een algehele Page Experience score. Site-eigenaren kunnen hun score bekijken in de nieuwe Page Experience rapportage in Search Console.
Dit is per signaal nodig om een "goede" Page Experience score te behalen:
Als onderdeel van deze update is AMP niet langer een vereiste voor pagina's die moeten worden opgenomen in de Top Stories-carrousel. Daarnaast breidt Google het gebruik van niet-AMP-inhoud uit naar Google Nieuws en verwijdert het AMP-badge pictogram uit de zoekresultaten.
De update van de Page Experience is momenteel alleen van toepassing op mobiele zoekresultaten, maar zal op een later tijdstip naar de desktop worden uitgerold.
Google heeft momenteel meer manieren voor bedrijven om de informatie, die voor zoekers wordt weergegeven, te bewerken zonder Zoeken of Maps te verlaten. Dit is een uitbreiding van de mogelijkheden die Google vorig jaar begon uit te rollen, waarmee bedrijven basisinformatie kunnen bewerken en klanten berichten kunnen sturen vanuit zoekresultaten.
Bedrijven kunnen nu meer details toevoegen of bewerken. Denk hierbij aan contactgegevens en openingstijden, en berichten maken om updates rechtstreeks vanuit Google Zoeken te delen.
Overzicht van alles wat bedrijven kunnen doen zonder zoekresultaten te verlaten:
Sinds april was het al mogelijk om gebruik te maken van de regex-filter in het performance rapport van Google Search Console. Echter, gaf deze nieuwe optie alleen de mogelijkheid om te filteren op positieve (matchende) overeenkomsten en niet op negatieve overeenkomsten (geen match). Op basis van de feedback van de gebruikers hebben ze op 2 juni ook de regex-filter optie voor negatieve overeenkomsten toegevoegd.
Wat is een reguliere expressie?
Een reguliere expressie is een reeks tekens die een zoekpatroon specificeert. Met behulp van regex is het bijvoorbeeld mogelijk om meer dan alleen één woord, zin of term op te nemen of uit te sluiten. Google geeft zelf een voorbeeld waarbij een bedrijf de naam ‘cats and dogs’ heeft. Wanneer mensen branded zoeken naar deze bedrijfsnaam, zoeken ze ook op termen als: ‘cats & dogs’ of zelfs de afkorting ‘c&d’. Met behulp van de volgende regex filter is het mogelijk om de reeds genoemde branded zoekopdrachten uit te filteren: cats and dogs|cats & dogs|c&d. Het | metateken vertegenwoordigt een of-constructie. Een ander veelgebruikt teken in de regex is .*. Wanneer je dit teken in een url-structuur gebruikt, kun je verschillende submappen doorzoeken. Als je URL-structuur bijvoorbeeld: voorbeeld-url.nl/[product]/[merk]/[maat]/[kleur] is en je wilt het verkeer zien dat leidt tot groene schoenen, maar het geeft niet om het merk of welke de maat het gaat, dan zou je de volgende regel kunnen gebruiken: schoenen/.*/groen.
Kortom, de regex functie is een waardevolle toevoeging aan het performance rapport, aangezien er m.b.v. deze functionaliteit beter kan worden gesegmenteerd. De functionaliteit is overigens ook beschikbaar in de vergelijking modus voor pagina filters en zoekopdrachten.
Google heeft op haar development richtlijnen omtrent redirects een extra manier aangeboden om content-verhuizingen aan te geven. Met de crypto redirect plaats je een hyperlink van de oude URL naar de nieuwe URL en geef je een stukje extra context aan Google(bot).
<a href="https://newsite.example.com/newpage.html">We moved! Find the content on our new site!</a>
Google geeft wel duidelijk aan dat deze manier van redirecten echt als “last resort” gezien moet worden. De letterlijke bewoordingen van Google daarbij: “Vertrouw alleen op crypto redirects, als manier om een verhuizing aan te geven, als je echt geen mogelijkheid hebt om een “echte” redirect op te nemen. Neem eerst contact op met je hosting provider voor een reguliere redirect, voordat je hier een crypto redirect voor gebruikt.”
Meer info op developers.google.com
Google heeft weer een update voor Search aangekondigd die ze de 'spam-update' noemen. De spam-update heeft op 23 en 28 juni plaatsgevonden. Deze updates zijn eendaagse updates en worden dus niet over meerdere dagen uitgerold, zoals de core updates van Google doorgaans wel doen.
"Als onderdeel van ons reguliere werk om de resultaten te verbeteren, hebben we een spam-update voor onze systemen uitgebracht", zei Google. De spam-updates hebben gevolgen voor wereldwijde zoekopdrachten in zowel web- als afbeeldingsresultaten. In de mededeling van Google op Twitter werd verwezen naar dit artikel op Google Search Central Blog waarin toegelicht wordt hoe ze Search Spam bestrijden.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Marijn, Head of SEO, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24