Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.
Juni 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor de zesde SEO round-up van 2019!
De tool van Google laat sinds eind juni zien of jouw website al wordt geïndexeerd op basis van het mobile first principe. Daarnaast is het tevens mogelijk om te achterhalen wanneer de indexering van websites is overgegaan van desktop naar mobile first indexering. Door het vrijgeven van deze data is het nu mogelijk om te analyseren welke impact deze indexeringsswitch heeft gehad op de website(s) die jij beheert.
Benieuwd of jouw website al is opgenomen in de mobile first indexering? Check het dan bij ‘Indexerende crawler’. Dit kun je vinden onder de instellingen voor een property. Als er wordt aangegeven dat de Googlebot Smartphone de crawler is dan is je website al opgenomen in de mobile first indexering.
Naast de vertoning bij instellingen wordt de indexerende crawler ook getoond in het dekkingsrapport. Zo is het ook mogelijk om te analyseren of de overgang voor een stijging in het aantal foutmeldingen heeft gezorgd.
Meer informatie over de vermelding van de Googlebot in Search Console vind je hier.
Op 6 juni maakte Google bekend dat er weer een update was uitgevoerd. Deze update was gericht op domein diversiteit in de zoekresultaten.
De update houdt in dat er niet meer dan twee resultaten van hetzelfde domein te zien zijn in de topposities van de zoekresultaten voor een specifiek zoekterm. Hierbij worden subdomeinen gewoon meegeteld als ‘normale’ domeinen. Met het doorvoeren van deze update speelt Google in op de klachten die zij telkens ontvingen over de slechte diversiteit in de topposities van de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden.
Echter, geldt de nieuwe update niet voor alle soorten zoektermen. Google geeft aan dat het systeem nog steeds de resultaten vaststelt op relevantie. Dit betekent vooral voor branded termen dat het kan zijn dat er meer dan twee resultaten in de topposities blijven staan.
Meer informatie over deze update kun je hier vinden.
Na een lange periode van testen heeft Google in juni een nieuw ontwerp gelanceerd van het menu mét iconen (zie onderstaande afbeelding). Dit is niet de eerste keer dat Google gebruik maakt van ondersteunende iconen in het menu. In 2010 had Google namelijk ook een desktop menu met iconen, die in 2011 werd uitgerold op mobiel. Echter, verwijderde Google de iconen tevens weer in 2011. Nu, na een periode van acht jaar, zijn de iconen weer terug van weggeweest.
Bron: https://searchengineland.com/google-launches-new-search-menu-with-icons-318248
In Google MyBusiness kun je nu je korte naam claimen met de functie "Short Names". Jouw Google MyBusiness pagina is vanaf dan bereikbaar op g.page/short-name/. Handig voor als je de link van je Google My Business pagina wil delen. Het kan zijn dat deze functie nog niet beschikbaar is voor jouw profiel, Google rolt deze update op dit moment uit voor alle profielen. In het screenshot hieronder zie je waar in de GoogleMyBusiness editor je een korte naam kunt toevoegen.
In 2017 gaf Google aan dat je SEO aanpassingen via Tag Manager beter kunt vermijden, maar dat lijkt nu te zijn veranderd!
SEMRush publiceerde onlangs een artikel die je stap voor stap uitlegt hoe je FAQ structured data aan je pagina’s toevoegt met Google Tag Manager. Google’s John Mueller bevestigde vervolgens via Twitter dat dit kan. Let op: test wel altijd zelf of je rich markup ook daadwerkelijk in Google verschijnt als je dit soort aanpassingen via Tag Manager gaat doen. Tag Manager scripts worden dynamisch ingeladen en je loopt daarom de kans dat Googlebot niet altijd toe komt aan het renderen van deze scripts.
Bron: https://www.seroundtable.com/google-tag-manager-seo-27725.html
Met de Wayback Machine heb je nu ook inzichten in eventuele wijzigingen aan wegpagina's met de functie "changes". Wanneer je een URL invoert krijg je onderstaand overzicht te zien. De kleur van het vakje geeft aan in welke mate er wijzigingen zijn ontdekt. Waarbij een blauw vakje betekent dat er veel gewijzigd is en grijs weinig. Vervolgens klik je twee vakjes aan om met elkaar te vergelijken en dan zie je een vergelijking van beide meetmomenten. Geel gemarkeerde tekst geeft aan dat content verwijderd is ten opzichte van een eerder meetmoment en blauw gemarkeerde tekst geeft aan welke content toegevoegd is.
Een nieuwe analyse door Jumpshot laat zien dat in het eerste kwartaal van 2019 49% van de zoekopdrachten in Google geresulteerd hebben in een no-click (in the United States). Dit is een toename van 12% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2016.De data laat ook zien dat in het eerste kwartaal van 2019 er 41,5% van de zoekopdrachten geresulteerd hebben in een organische klik naar een non-Google website en 5,9% juist naar een Google-owned website.Tot slot resulteert een zoekopdracht in 3,7% van de gevallen tot een klik op een advertentie. Organische is dus nog 12x groter dan advertising.
Meer informatie over dit onderzoek is hier te vinden.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24