Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Shari, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand juli zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze Roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
TikTok, en short form video in het algemeen, worden steeds belangrijker voor SEO. TikTok maakt een exponentiële groei door en ook varianten als Instagram Reels en YouTube Shorts groeien enorm. En nu blijkt uit data van Google dat onder Gen-Z bijna 40% de voorkeur geeft aan zoeken op TikTok en Instagram wanneer ze op zoek gaan naar een plek om te lunchen.
De groei van dit content type lijkt voor Google nu aanleiding om TikTok video’s rechtstreeks in de zoekresultaten te tonen. Dus ook voor zichtbaarheid in Google Search is TikTok nu een kanaal om rekening mee te houden.
- Bron over voorkeur voor TikTok en Instagram
- Bron over TikTok video’s rechtstreeks in Google
- Benieuwd hoe je met jouw bedrijf meelift op de enorme groei van TikTok en short-form video? Neem dan contact met ons
Op 27 juli start Google met het uitrollen van een algoritme update voor product reviews. Waarschijnlijk is deze update na twee of drie weken volledig uitgerold. De update is voornamelijk relevant voor websites waarop uitgebreide review articles geplaatst worden, zoals Tweakers.
Het originele algoritme, dat in maart 2021 uitgerold werd, beloonde product reviews die meer diepgang hadden ten opzichte van reviews die enkel een samenvatting waren. De update die nu wordt uitgerold, is een verfijning van dit algoritme.
Dit is wat er verandert
Google heeft geen volledig nieuwe richtlijnen gepubliceerd bij de algoritme update, maar er zijn wél details die nu extra aandacht vragen:
Google heeft de richtlijnen van Search Central geüpdatet om te bepalen hoe titeltags worden weergegeven in zoekresultaten. De update heeft de begeleiding zelf niet veranderd, maar het maakte het wel aanzienlijk eenvoudiger en verwijderde meerdere dubbelzinnigheden in de bewoording die het moeilijk te begrijpen maakten.
Titel Tags zijn meta-elementen die het doel hebben om te beschrijven waar een webpagina over gaat. Het zijn ook ranking factoren. Om die reden gebruiken veel uitgevers de title-tag om aan te geven voor welke trefwoord zinnen ze willen dat de webpagina relevant is.
Google toont titel tags in de zoekresultaten pagina's (SERPs), waardoor het gebruik van trefwoord zinnen in de titel tags nog belangrijker wordt.
Google herschreef titel tags jarenlang als de algoritmen meer beschrijvende tekst identificeren dan de uitgever had verstrekt. De functie voor het herschrijven van de title tag in de zoekresultaten nam in de zomer van 2021 dramatisch toe, wat leidde tot angst in de uitgevers- en zoekmarketing gemeenschappen. Velen meldden een afname van het zoekverkeer die wordt toegeschreven aan het feit dat Google hun title-tags heeft herschreven. Eén onderzoek meldde dat meer dan 61 procent van de zoekresultaten herschreven titeltags bevatte.
Wijzigingen in de richtlijnen voor titel tags
Op 8 oktober 2021 publiceerde Google unieke richtlijnen voor het beheren van titel tags, getiteld: Beheer uw titellinks in zoekresultaten. De bijgewerkte richtlijnen voor titel tags verduidelijken wat ze bedoelden bij het gebruik van het woord 'kop'.
Het woord "kop" is dubbelzinnig omdat het ofwel de titel bovenaan de webpagina kan betekenen of een verwijzing naar het HTML-kopelement (H1, H2, H3). Het blijkt dat de oorspronkelijke versie van de richtlijn het woord "kop" gebruikte om zowel de titel bovenaan de webpagina aan te duiden als een verwijzing naar het HTML-kopelement (H1, H2, H3, enz.). Hoewel de titel bovenaan de pagina meestal een kopelement is, is de nieuwe versie van de richtlijn nauwkeuriger, zoals hieronder wordt weergegeven:
Originele versie
"Maak duidelijk welke kop de belangrijkste kop voor de pagina is."
Bijgewerkte versie van de richtlijn
“Maak duidelijk welke tekst de hoofdtitel van de pagina is.”
Gedeelte uit de volgende zin van de originele versie
"... en het kan verwarrend zijn als meerdere koppen hetzelfde visuele gewicht en bekendheid hebben."
De nieuwe, verduidelijkte versie
"... en het kan verwarrend zijn als meerdere koppen hetzelfde visuele gewicht en prominentie hebben."
De originele versie van de derde bijgewerkte zin:
"Overweeg ervoor te zorgen dat uw hoofdkop onderscheidend is van andere tekst op een pagina en opvalt als de meest prominente op de pagina (bijvoorbeeld door een groter lettertype te gebruiken, de kop in het eerste zichtbare <h1>-element op de pagina te plaatsen, enz)."
De bijgewerkte versie van dezelfde zin:
"Overweeg ervoor te zorgen dat uw hoofdtitel onderscheidend is van andere tekst op een pagina en opvalt als de meest prominente op de pagina (bijvoorbeeld door een groter lettertype te gebruiken en de titeltekst in het eerste zichtbare <h1>-element op de pagina te plaatsen) , enz)."
Zoals je kunt zien, maakt de verduidelijking een groot verschil om de bedoeling van de begeleiding begrijpelijker te maken.
Google heeft bevestigd dat er problemen waren met het indexeren van nieuwe inhoud en het weergeven van inhoud in Google Search en op Google News. Het probleem begon op 15 juli in de morgen en Google bevestigde dit op Twitter door het volgende statement: "Er is een doorlopend probleem met het indexeren in Google Search dat een groot aantal sites beïnvloedt. Sites kunnen te maken krijgen met vertraagde indexering. We werken aan het identificeren van de hoofdoorzaak. De volgende update zal binnen 12 uur plaatsvinden."
We leven tegenwoordig in een tijdperk waar een groot deel van het internet bestaat uit bots, scrapers, verdacht menselijke gebruikers en andere mensen met kwade bedoelingen. Het lijkt wel alsof dagelijks een (groot) bedrijf slachtoffer is van een hack of datalek.
De laatste jaren beginnen deze factoren ook meer en meer invloed te krijgen op SEO. Nepverkeer richting de site kan de reputatie beschadigen en uiteindelijk de effectiviteit van marketingcampagnes, dus ook organisch, belemmeren. Dit komt hoofdzakelijk uit de volgende drie factoren:|
1. Page Rank wordt bestraft
De kwaadaardige websitebezoekers navigeren op een andere manier door de website dan normale bezoekers. Zo hebben bots de neiging snel heen en weer te springen op de diverse webpagina’s en de site snel te verlaten wanneer de gewenste informatie is gestolen. Dit heeft een negatieve invloed op de bouncerate, omdat ze vele malen korter op de site aanwezig zijn dan menselijke bezoekers.
2. De snelheid van de site neemt af
Een andere nadelig gevolg van een bezoek van bots is het feit dat ze de server overbelasten met een groot aantal verzoeken in relatief korte tijd. Dit zorgt ervoor dat de snelheid van een website afneemt, wat zorgt voor een verminderde pagina-ervaring. Dat zorgt er vervolgens voor dat Google een site een lagere beoordeling geeft en dus een lagere positie.
3. Beïnvloeding zoektermstrategie
Omdat het ongewenste verkeer veelal via allerlei organische en betaalde links op de site terechtkomen, kan het voorkomen dat er een onjuist beeld wordt geschetst van welke zoektermen van belang zijn. Hierdoor kunnen marketeers zich focussen op termen die voor de daadwerkelijke bezoekers een veel lagere relevantie hebben.
Bron
Shari, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24