Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Marijn, Head of SEO, helpt je graag!
Nieuwe maand, nieuwe ontwikkelingen! Ook de maand juli zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.
In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
Google schrijft voor het eerst sinds de lancering van de nieuwe link attributen rel=”sponsored”, rel=”ugc” (User Generated Content) over het belang van deze attributen. Het lijkt erop dat de adoptie voor het gebruik van deze attributen nog niet echt is toegenomen en dat contentmakers er nog weinig gebruik van maken. Waarschijnlijk omdat rel=”nofollow” ook nog steeds een prima manier is om links op te maken die geen ranking waarde moeten doorgeven.
Inmiddels gaan in de SEO-community steeds meer geluiden op dat nofollow wel degelijk ranking waarde doorgeeft en dat dat de reden is dat Google de nieuwe attributen heeft toegevoegd. Ze willen immers niet dat affiliate links (of andere commerciële links) ranking waarde doorgeven. Het feit dat Google nu een blog publiceert om contentmakers erop te wijzen dat de nieuwe attributen hiervoor bedoeld zijn, zou er wel eens op kunnen wijzen dat er volgens de zoekmachinegigant nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Hieronder zie je in een schema de werking van de verschillende link-attributen. Meer informatie hierover vind je op onze pagina over linkbuilding.
In hetzelfde blogartikel deelt Google ook informatie over hoe ze stappen maken in het bestrijden van linkspam. Zo is de in deze maand uitgerolde linkspam update erop gericht om linkspam nog breder, en vooral ook in meerdere talen, aan te pakken. Met name door spam link te negeren. Ze geven dan ook aan dat sites met dit type links in de maand juli verschuivingen in de rankings kunnen verwachten.
Overigens heeft Google al wel aangegeven dat contentmakers hun huidige nofollow links niet met terugwerkende kracht hoeven aan te passen naar sponsored.
Een Search Advocate bij Google, Daniel Waisberg, heeft geïllustreerd en beschreven hoe verschillende soorten dalingen in het organische zoekverkeer eruit zien binnen de prestatierapporten van Search Console. Daarnaast geeft hij aan hoe je dalingen in verkeer kunt aanpakken.
Soorten dalingen in verkeer
Google publiceerde onderstaande schetsen met voorbeelden van organische dalingen en welke verbeteringen er mogelijk voor zijn. Middels de afbeeldingen wil Google een visueel beeld geven hoe een technisch probleem voor de hele site of een handmatige actie eruit ziet in vergelijking met:
Met sitewide technische problemen en acties waarbij een medewerker van Google handmatig een penalty geeft, kan het organische zoekverkeer drastisch dalen, zoals te zien is in de afbeelding linksboven.
Technische problemen per pagina of een wijziging van het algoritme, zoals een Core Update, zou een langzamere afname van verkeer veroorzaken. Dit zal na verloop van tijd af vlakken, zoals te zien is in de afbeelding linksonder.
Daarnaast zijn er nog seizoensveranderingen die je per verandering van seizoen ziet herstellen. Tevens is het bekend dat Google glitches rapporteert in Search Console, waar je resultaten terug ziet schieten naar waar ze zijn.
Door bovenstaande grafieken te vergelijken met de trend van jouw website, kun je een indicatie krijgen wat de oorzaak is van de daling. De afbeeldingen zijn wel gegeneraliseerd, dus mocht je een daling zien in jouw website traffic, laat je dan altijd adviseren door een SEO Marketeer.
Google stopt met het tonen van het AMP label in mobiele zoekresultaten. Dit is ook in lijn met het feit dat Google steeds minder voordeel geeft aan Google AMP pagina’s.
Hieronder zie je een screenshot van een pagina die normaal een grijs AMP icoontje zou hebben maar dat nu niet meer heeft:
Hier is een GIF die de top verhalen carrousel toont die geen AMP pictogrammen meer toont:
Vorige maand zagen we hier niet-AMP pagina's verschijnen en nu zien we dat zelfs AMP pagina's (wanneer u klikt op de resultaten hierboven, wordt u naar de AMP versie gebracht) het AMP label niet tonen.
Google heeft aangekondigd dat zij vanaf nu verschillende factoren of redenen opsommen waarom het een specifiek zoekresultaat in zijn zoekresultaten heeft gerangschikt. Deze functie is een uitbreiding op het vak over dit resultaat dat in februari 2021 werd gelanceerd.
Google Zoeken kan de termen weergeven die overeenkomen op de webpagina en jouw zoekopdracht, inclusief de termen die gerelateerde maar geen directe overeenkomsten hadden. Google geeft ook aan of links van andere websites de rangschikking hebben beïnvloed, of de resultaten gerelateerde afbeeldingen hadden en of er geografische redenen waren voor de rangschikking van het resultaat en meer. Google zei zelfs dat er verschillende factoren zijn die deze sectie kan onthullen als het gaat om de reden waarom Google een specifieke pagina in de zoekresultaten heeft gerangschikt.
Google geeft ook zoektips op dit gebied om je te helpen jouw zoekopdracht te verfijnen als je merkt dat het resultaat niet aan het gewenste resultaat voldoet.
Hoe ziet het eruit?
In onderstaande afbeelding is weergegeven hoe het eruit ziet. Zoals je kunt zien geeft Google een aantal opsommingstekens weer waarom het dit specifieke fragment heeft gerangschikt bij het gedeelte 'Your search & this result'. Het gedeelte 'Source' is oud en werd in februari gelanceerd.
Welke factoren laat Google zien?
Ondanks dat Google niet alle factoren heeft gedeeld, zijn de volgende factoren gezien tijdens het testen:
Relevant resultaat voor zoekopdrachten in [regio]. Google kan de locatie van de zoeker, de locatie van de site en de zoekopdracht gebruiken om te bepalen of de zoeker een webpagina wil vinden die relevanter is voor een specifieke regio. In de bovenstaande afbeelding wil iemand die in Vermont zoekt om waarschijnlijk lokale vaccin websites ('get the shot') in Vermont zoeken. Soms kunnen zoekopdrachten tot op stadsniveau worden uitgevoerd en soms is de regio niet relevant. Google zal die details in dit gebied tonen.
Bron
Zoals reeds is aangekondigd op Google I/O is SeekToAction markup sinds 19 juli uit de bètafase. Google kondigde nieuwe manieren aan om de zoekmachine te laten begrijpen hoe je je video’s van tijdstempels kunt voorzien voor belangrijke momenten. Afgelopen 19 juli meldde Google dat SeekToAction-markup nu uit de bètafase is en voor elke website met video’s kan worden gebruikt.
Wat zijn Key Moments
Key Moments, of belangrijke momenten, worden weergegeven in Google Search voor video’s waar Google kan achterhalen wat de secties van tijdsstempels in de video zijn. Google geeft hiermee de optie voor de zoeker om direct vanuit de zoekresultaten naar delen van de video te springen. Die delen zijn de Key Moments. Voorbeeld:
SeekToAction-markup
Voorheen gebruikte Google de YouTube-beschrijving en tijdstempels in de beschrijving voor het maken van deze tijdstempels voor belangrijke momenten. Deze SeekToAction-markup vertelt Google hoe jouw URL-structuur werkt, zodat Google belangrijke momenten kan weergeven die automatisch worden geïdentificeerd voor uw video. Hoewel SeekToAction-eigenschappen niet vereist zijn, moet je de eigenschappen potentialAction, potentialAction.startOffset-input en potentialAction.target toevoegen als je wilt dat Google begrijpt hoe jouw URL-structuur werkt, zodat het gebruikers kan koppelen aan een punt in de video, zei Google.
"Het enige dat u hoeft te doen, is Google het URL-patroon melden om naar een specifieke tijdstempel in de video te springen. Google zal vervolgens AI gebruiken om belangrijke momenten in de video te identificeren en links naar die momenten rechtstreeks in zoekresultaten weer te geven, " geeft Google aan.
Google heeft onderstaande tips voor het gebruik van SeekToAction-markup voor je video's opgesomd:
Google legde uit dat SeekToAction-markup alleen van toepassing is op video's die zijn ingesloten op je eigen website.
De bug rondom de Google review snippets lijkt te zijn opgelost. Op 22 juli brak er paniek uit onder SEO-marketeers, toen de review snippets plotseling waren verdwenen uit de zoekresultaten. Een nieuwe update, een testfase of toch een bug? Die vraag zorgde voor de nodige discussie. Een dag later kwam Google zelf met het antwoord: een bug leidde ertoe dat de bekende goudgele sterren niet meer zichtbaar waren.
Volgens Google ontstond de bug al op 21 juli, maar waren de gevolgen een dag later pas echt zichtbaar. De reviews waren op dat moment erg lastig vindbaar in de zoekresultaten. Weer een dag later bevestigde Google het probleem. De zoekmachine werkte aan de oplossing, waarna vanaf 26 juli de bekende sterren hun comeback maakten.
Maar waarom zorgde de bug voor paniek bij marketeers en bedrijven? Doordat de beoordelingen niet zichtbaar waren, lag het gevaar van een lager klikpercentage op de loer. Minder clicks leidt immers tot minder verkeer naar de website, wat weer kan zorgen voor minder conversies. Een financiële dip lag dus op de loer. Wat natuurlijk wel scheelde is dat ook de concurrent tijdelijk de beoordeling kwijt was. Iedere website of webshop zat in hetzelfde schuitje.
Inmiddels stralen de review sterren weer als vanouds en is de rust bij de SEO-marketeers teruggekeerd.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Marijn, Head of SEO, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24