Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.
Juli 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor SEO round-up nummero 7 van 2019!
Een dag na de 25ste verjaardag van het Robots.txt protocol, heeft Google aangegeven officieel te stoppen met het ondersteunen van noindex, nofollow en crawl-delay regels in de Robots.txt. Google heeft altijd gezegd dat het de regels niet officieel ondersteunde en dat je er niet op kon vertrouwen. Het verschil is dat Google nu expliciet aangeeft dat ze de regels niet meer ondersteunen en gebruiken. Tegelijkertijd geeft Big G in deze update ook gelijk een aantal manieren waarmee je URL's wel uit de index kunt verwijderen:
Op basis hiervan is Google ook begonnen met het sturen van berichten in Search Console waarin ze aangeven dat de niet-ondersteunde regels uit de robots.txt verwijderd dienen te worden. Zie screenshot hieronder. Belangrijk om te vermelden dat John Mueller van Google ook al heeft aangegeven dat het geen kwaad kan als je de regels er nog wel in hebt staan. Ze doen simpelweg niets (meer).
Bekijk hier het artikel met deze aankondiging.
Ten opzichte van vorig jaar is het organisch verkeer vanuit Google gedaald met 8%, blijkt uit het digital marketing rapport voor Q2 2019 van Merkle. Ook het organisch verkeer vanuit Bing (-26%) en Yahoo (-11%) zijn gedaald. Alleen zoekmachine DuckDuckGo wist een groei van het organisch verkeer te realiseren. Een groei van maar liefst 49% totaal.
Ondanks het gebrek aan groei van het organische zoekverkeer, wist Google toch een 1% groei van het organisch bezoekersaandeel te behalen. Deze groei lijkt ten koste te zijn gegaan van Bing, dat 1% van zijn aandeel verliest.
In Q2 2019 zorgden organische zoekopdrachten voor 23% van alle websitebezoeken. Dit is een daling van 6% ten opzichte van vorig jaar en een daling van 2% ten opzichte van Q1. De twee grootste aandeelstijgers in Q2 2019 waren betaalde zoekopdrachten en directe website bezoeken.
Google heeft een nieuw developer document toegevoegd over de basis van Javascript SEO. Eén van de makers, Martin Splitt, introduceerde onlangs ook al een video serie over dit onderwerp.
In deze guide kun je o.a. vinden:
De volledige guide is hier te vinden.
Google komt met een nieuwe functie in Google Images waarbij afbeeldingen van AMP (Accelerated Mobile Pages) een swipe up to visit functie krijgen. Dit houdt in dat wanneer je een afbeelding van een AMP pagina opent in Google Images, de webpagina waar deze afbeelding op staat al meteen ingeladen wordt. Onderin je scherm krijg je vervolgens de mogelijkheid om deze pagina naar boven te swipen om het artikel instant te kunnen openen.
Hiervoor gebruikt Google de AMP prerender functionaliteit waardoor de gebruiker geen vertraging ervaart en alles (gevoelsmatig) instant inlaadt. Wanneer de gebruiker de swipe up to visit functie gebruikt, wordt dit ook meteen als pageview geteld in Google Analytics. Hiermee probeert Google de adoptie van Google AMP natuurlijk te vergroten. Ben je benieuwd of AMP toegevoegde waarde voor jouw website kan bieden? Neem dan contact met ons op.
Zie hieronder hoe dit er in de praktijk uitziet.
Google is continu bezig met het optimaliseren van de zoekresultaten. In juli werden er door verschillende mensen screenshots gedeeld op twitter waar een nieuwe functionaliteit op te zien is, namelijk de ‘share functionaliteit’.
De vernieuwing wordt onder diverse zoekmachinegebruikers getest. In de beta versie zijn nu drie iconen te zien in de zoekresultaten; een share icoon, een open cache icoon en een icoon om de pagina te openen in een nieuw venster.
Google is bezig met het uitrollen van een nieuw uiterlijk voor Google Nieuws desktop. Hierbij wordt niet alleen het design veranderd, maar ook de structuur en inhoud. Een grote verandering is dat het nieuwe design geen alternatieve bronnen meer laat zien van andere schrijvers of platformen. Daarnaast wijkt het design in de nieuwe vorm nog meer af van de originele zoekresultaten, omdat er in de nieuwe versie gebruik wordt gemaakt van een kaartenstructuur (zie onderstaande afbeelding).
De nieuwe opzet heeft een grote impact op een aantal nieuws publishers, aangezien er in de nieuwe situatie geen alternatieven meer worden getoond per onderwerp.
Helpen Outbounds links SEO of kan het juist een negatief effect hebben? In John Muellers #AskGoogleWebmasters sessie werd deze vraag behandeld. Of het direct effect heeft op SEO (rankings) wordt niet gezegd maar indirect spelen outbounds links een belangrijke rol. Denk hier bijvoorbeeld aan het geven van meer context rondom een artikel of verwijzingen naar externe bronnen. Het moet echter niet gebruikt worden voor linkuitwisselingen, advertenties of spammy reviews. Mocht je dit toch doen, gebruik dan een rel nofollow.
Conclusie; indien goed toegepast kunnen outbound links de relevantie en de user experience verhogen en zijn zo indirect belangrijk voor SEO. Maar wees er alert op waar je naar linked en hoe je linked.
Bron
Onlangs heeft John Mueller van Google tijdens een discussie in een Google Webmaster Central hangout dit advies gegeven. Een aantal jaren geleden deed hij al een vergelijkbare uitspraak. Op welk punt heeft de lengte van een URL een negatief effect op de prestaties van de pagina? Dit blijkt dus rond de 1000 characters te liggen, aldus John. Nu lijkt het onwaarschijnlijk dat een URL in de buurt komt van deze lengte maar toch is het door sub-folders en parameters etc. niet ondenkbaar.
Voor de meeste sites is de lengte van URL's geen probleem en biedt de grens van 1000 characters voldoende ruimte. Toch is het goed om er rekening mee te houden en in algemene zin geldt het advies om URL's niet langer te maken dan noodzakelijk.
Bron
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24