Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand januari zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
SERP features zijn de extra blokken binnen de zoekresultaten van Google. Ze spelen een steeds belangrijkere rol in het organische landschap. Door SERP features aan te bieden binnen de zoekresultaten, krijgt de gebruiker al informatie voordat hij een website bezocht heeft. SERP features helpen de gebruiker dus om zo snel mogelijk de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn.
Wat zijn de meest voorkomende SERP features?
Deze 5 SERP features verschijnen het vaakst in de zoekresultaten van Google:
1. Featured snippet
Deze feature verhoogt de CTR naar de website én de conversie op de website. De zichtbaarheid van een featured snippet is extreem hoog en geeft een boost aan de keyword ranking.
2. People also ask
Deze feature zorgt voor een toename in het organische verkeer naar je website. Daarnaast is het een handige manier om nieuwe zoekwoorden voor je website te vinden en je content te verbeteren.
3. Image pack
Deze feature wordt getoond wanneer afbeeldingen een meerwaarde zijn bij een bepaalde zoekvraag. De zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten wordt vergroot als je in het image pack staat.
4. Video carousel
Deze feature wordt getoond wanneer video’s een meerwaarde zijn bij een bepaalde zoekvraag, zoals bij how-to zoekvragen. De zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten wordt vergroot als je in de video carousel staat.
5. Local map pack
Deze feature is belangrijk voor bedrijven met lokale vestigingen. Zowel online als offline bezoek neemt toe met een goede weergave in het local pack.
SERP features vallen meer op dan reguliere verschijningen in de zoekresultaten. Hierdoor kunnen ze de CTR een flinke boost geven.
De Core Web Vitals van je website worden steeds belangrijker, omdat ze een goede indicatie zijn van de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid van je website. Je wilt ze dus zoveel mogelijk optimaliseren, maar wat als je niet onbeperkt de tijd hebt en prioriteiten moet stellen?
Welke Core Web Vitals optimalisaties zijn het belangrijkst?
Vanuit Google Search Console kun je een uitgebreid rapport met optimalisaties inzien, maar het is lastig om hier concreet een priorisering aan te hangen. Voor iedereen die niet onbeperkt de tijd heeft om te optimaliseren, heeft het Google Chrome team onderzoek gedaan naar het optimaliseren van Core Web Vitals en het stellen van prioriteiten:
Google zal dit jaar een versie van zijn zoekmachine met chatbot-functies demonstreren, volgens een rapport van de New York Times.
Waarom is het zorgelijk?
AI - en OpenAI's ChatGPT in het bijzonder - is de afgelopen twee maanden tot vervelens toe besproken. Naar verluidt werkt Microsoft al aan het toevoegen van ChatGPT-functies aan Microsoft Bing search. Dit kan SEO aanzienlijk veranderen. Wanneer je dacht dat featured snippets het verkeer stelen, wacht dan maar tot Google nog complexere vragen waarop bestaande inhoud is ontworpen nauwkeurig kan beantwoorden.
Code Rood bij Google
In december, na de lancering van en de reactie op ChatGPT, heeft Google CEO Sundar Pichai naar verluidt een "code rood" afgegeven, waarbij hij zich realiseerde dat de technologie een dringende en aanzienlijke bedreiging vormde voor de zoekactiviteiten van Google.
Oprichters keren terug
Google executives riepen naar verluidt Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin, die in december 2019 opstapten, op voor verschillende vergaderingen over de A.I.-productstrategie van het bedrijf. Daarvoor was geen van beiden betrokken geweest bij Google search sinds ze Google verlieten, aldus de Times.
Wat gaat er komen? Volgens de Times:
Google is nu van plan om dit jaar meer dan 20 nieuwe producten te onthullen en een versie van zijn zoekmachine met chatbot functies te demonstreren.
Drie prioriteiten werden besproken in die chatbot search presentatie:
Google kan bepaalde woorden blokkeren om haatzaaien te voorkomen en zal proberen andere potentiële problemen met betrekking tot haat en giftigheid, gevaar en desinformatie te minimaliseren, aldus het rapport.
Google heeft het video-indexering rapport in Google Search Console bijgewerkt om de nauwkeurigheid van de foutrapportage te verbeteren. Google heeft aangegeven dat je mogelijk "missing thumbnail" fouten heringedeeld ziet onder nieuwe fouttypes. Google voegde ook toe dat het totale aantal gerapporteerde fouten niet zou moeten veranderen, en dat dit slechts een herindeling van fouten is.
Verklaring van Google
Google schreef: "Search Console kan nu nauwkeuriger thumbnail-indexering problemen classificeren. Als gevolg hiervan zie je mogelijk een herschikking van "Missing thumbnail"-problemen naar meer specifieke probleemtypen. Het totale aantal getroffen video's zou hetzelfde moeten blijven."
Wat is het video-indexering rapport?
Het video-indexering rapport laat zien hoeveel geïndexeerde pagina's op uw site een of meer video's bevatten, en op hoeveel van die pagina's een video zou kunnen worden geïndexeerd. Volgens Google kan het rapport helpen de prestaties van video's op Google te begrijpen en mogelijke verbeterpunten te identificeren.
Hier is een screenshot van dit rapport van seoroundable.com in Google Search Console:
Afbeelding: Google Search Console
Op welk moment verschijnt het rapport?
Google heeft aangegeven dat als Google video's op een site detecteert, het Video-indexering rapport verschijnt op de linker navigatiebalk in het dekkings gedeelte. Als Google geen video op een website heeft gedetecteerd, zie je het rapport niet.
Wat vertelt het rapport?
Het rapport toont de status van de video-indexering op uw site, en helpt daarbij de volgende vragen te beantwoorden:
Bovendien kan het rapport worden gebruikt om de oplossing te valideren en bij te houden hoe verholpen videopagina's worden bijgewerkt in de Google-index wanneer een bestaand probleem is verholpen.
Google Search Console heeft het prestatierapport begin januari bijgewerkt om in de toekomst meer productresultaten te rapporteren, zelfs zonder structured data. Dat betekent dat u mogelijk meer vertoningen en klikken ziet wanneer u het prestatierapport filtert op 'productresultaten' in het zoekopmaak type.
Google plaatste hierover het volgende: “Sites zien mogelijk een toename in het aantal vertoningen en klikken voor het uiterlijk van het zoektype Productresultaten op hun site. Dit komt omdat Google nu producten opneemt die alleen in pagina-inhoud worden gevonden, zonder bijbehorende gestructureerde productgegevens.
Deze wijziging lijkt alleen een rapportage wijziging te zijn, Google Zoeken heeft al enige tijd productresultaten zonder product structured data in de zoekresultaten weergegeven. Maar nu laat het rapport in Search Console ook de prestaties van deze producten zien. Google schreef: "Dit komt omdat Google nu producten bevat die alleen in pagina-inhoud worden gevonden, zonder bijbehorende structured data.”
Hoe Google precies werkt weet niemand. Google vertelt er af en toe wat vaags over, maar echt concreet worden ze nooit. Verstandig ook, want als je weet hoe Google’s algoritme werkt kun je daar misbruik van maken. Dan kun je op nummer 1 staan zonder dat je daadwerkelijk goede content voor gebruikers geeft.
Bij Yandex, de Russische Google, zijn deze ranking factoren gelekt. Wat zijn de belangrijkste ranking factoren en hoe kun je er je voordeel mee doen?
Bijna 2 duizend ranking factoren
Op basis van het lek heeft Yandex bijna 2 duizend ranking factoren. Dat zijn er een stuk meer dan Google, dat zegt er iets meer dan 200 te gebruiken. De resultaten uit het lek zullen niet hetzelfde zijn als de ranking factoren van Google, maar je kunt zo wel meer leren over zoekmachines. Wat vinden ze belangrijk? Hoe moet je je content aanbieden?
Zoekresultaten Google en Yandex komen 70% overeen
In de praktijk komen de zoekresultaten van Yandex en Google ongeveer voor 70% overeen. Bovendien is Yandex gebouwd als Google clone. Bovendien maakt Yandex gebruik van Matrix Net wat de tegenhanger is van Google’s PageRank (tegenwoordig Hummingbird).
Ranking factoren van Yandex
Wat zijn nu precies de ranking factoren van Yandex? Dat is uiteindelijk waar we voor komen. Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste punten:
De leeftijden van links is een belangrijke ranking factor
Meer informatie of verdieping nodig?
De bovenstaande punten zijn slechts een aantal belangrijke punten uit de gelekte ranking factoren. Deze lijst is nog veel langer. Je kunt ze op deze website ook zelf ontdekken.
Ook het roemruchte Search Engine Land heeft er een uitgebreid artikel aan gewijd. Op deze pagina kun je het artikel vinden.
Bron; Bron; Bron; Bron
John Mueller van Google zei op Twitter dat "veelvuldige publicatie alleen niet maakt dat de website als spam wordt gezien." Het algoritme van Google kijkt niet alleen naar het volume van de publicaties als spam-signaal.
Dus als je één keer per maand publiceert of 100 stuks nieuwe inhoud per dag, betekent dat specifiek niet dat Google de site als spammy ziet of niet. Sommige sites publiceren dagelijks een ton nieuwe content, andere niet. John voegde eraan toe: "Elke dag posten is prima, als je elke dag nieuwe en relevante dingen te posten hebt." Maar als je niet dagelijks iets te schrijven hebt, forceer het dan niet.
Hier is de tweet:
Afbeelding: Tweet John Mueller
Gary Illyes van Google zegt dat de meest voorkomende reden waarom een site onverwachts de Googlebot blokkeert van crawling te wijten is aan een verkeerde configuratie van een firewall of CDN. Controleer welk verkeer uw firewalls en CDN blokkeren. Veruit het meest voorkomende probleem heeft te maken met firewalls of CDN's die Googlebot-verkeer blokkeren. Vaak is de blokkade in verreweg de meeste gevallen onbedoeld." Dus wat kun je doen? Gary zei: "Ik heb dit al eerder gezegd, maar wil het nogmaals benadrukken: maak er een gewoonte van om je blokkeer regels te controleren.
Kortom, doe wat u kunt om te testen of uw site toegankelijk is voor Googlebot. U kunt de URL-inspectietool in Google Search Console gebruiken, als één methode. Bevestig ook bij uw CDN- of firewall bedrijf dat zij Googlebot toestaan.
Google test de knop "online bestellen" van de onderkant van de snippet met zoekresultaten naar de bovenkant van die snippet. Ik zie hem onderaan, maar sommigen zien hem naar de bovenkant van de snippet, boven de sitelinks maar onder het beschrijvende gedeelte.
Ben Heligman zag deze verandering en plaatste een screenshot op Twitter. Hieronder zie je de oude en de nieuwe naast elkaar, zodat je het verschil beter kunt zien:
Afbeelding: Screenshot Taco Bell in Google Search
De knop zelf is niet nieuw, maar de plaatsing is nieuw.
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24