Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?
De maand februari zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen wij je mee door interessante updates:
Hiermee breidt Google haar ondersteuning op schema mark-up uit. In dit rapport geeft Search Console nu inzichten over waar de schema mark-up voor reviews correct zijn opgemaakt en waar nog fouten en/of waarschuwingen zitten. Als je de fouten en/of waarschuwingen aan hebt gepast, kun je vervolgens een nieuwe validatie doen om te kijken of de mark-up correct is aangepast.
Als toevoeging op dit rapport in Search Console heeft Google ook ondersteuning toegevoegd voor review snippets in de Rich Result tester en kun je in het zoekprestatie rapport van Search Console nu ook precies zien op welke URL’s de review snippet vertoond wordt in Google.
Google heeft de mogelijkheden, met betrekking tot het exporteren van data uit Search Console, vergroot. De belangrijkste toevoegingen hierbij zijn volgens ons de volgende:
- Je kunt nu met een klik alle zoekprestatie data downloaden. Dat betekent dat je met een export data krijgt van zoekopdrachten, URL’s, landen, apparaten, datums en zoekopmaak;
- Toegepaste filters in het zoekprestatie rapport zie je bij het exporteren van de data in een extra tabblad terug.
Meer informatie zie Google Webmaster blog.
Het is erg belangrijk dat de content actueel is op je website als het gaat om grote evenementen. Het online landschap verandert namelijk continu. Google beschikt over verschillende tools die nieuwsuitgevers kunnen gebruiken om content te optimaliseren voor zoekmachines.
Wanneer je structured data toevoegt aan AMP-pagina’s kan de content in aanmerking komen voor een verbeterde weergave in de zoekresultaten van Google. Voorbeelden van content die je kunt verrijken met structured data zijn: nieuwsartikelen, blogartikelen en sportartikelen. Verbeterde weergaven kunnen plaatsingen zijn in de top verhalen carrousel of host carrousel en visuele verhalen zijn. Het is sinds kort mogelijk om de AMP-structured data markup te testen en valideren met behulp van de Rich Result Tool van Google. Er wordt door Google aanbevolen om een publicatiedatum op te geven, zodat ze deze informatie in de zoekresultaten kunnen weergeven.
Als je tijdens een evenement gebruik maakt van een video livestream, kun je in aanmerking komen voor een LIVE-badge. Hiervoor dien je je video te markeren met de property ‘BroadcastEvent’. Bij een live video is het belangrijk dat de video zo snel mogelijk wordt geïndexeerd. Dit is bij video’s met een ‘BroadcastEvent’ markup mogelijk met behulp van de indexering API. Dit zorgt ervoor dat livestream video-inhoud spoedig wordt gecrawld en geïndexeerd.
De volgende onderdelen zorgen ervoor dat de inhoud op AMP pagina’s wordt gepubliceerd en actueel is op het moment dat het nieuws uitbreekt.
Als er op een AMP-pagina wordt geklikt, gaat de Google AMP-cache automatisch updates opvragen. Dit wordt uitgevoerd om nieuwe inhoud in te laden voor de volgende persoon. Het inladen gebeurt zodra de inhoud in de cache is opgeslagen. Wanneer je een update naar de cache wilt forceren, als reactie op een wijziging in de inhoud van het oorspronkelijke domein, kunt je een update-verzoek naar de Google AMP-cache verzenden. Dit is praktisch als pagina's veranderen als reactie op een live nieuws evenement, denk bijvoorbeeld aan een tussenstand of een nieuws update.
<amp-live-list>
voeg live-inhoud toe aan artikelen en laat het bijwerken op basis van een bron document. Dit is een effectieve keuze als je gewoon wilt dat inhoud eenvoudig opnieuw kan worden geladen, zonder dat er extra services moeten worden ingesteld in de backend.
<amp-script>
Voer je eigen JavaScript in AMP-pagina's uit. Eigen JavaScript zorgt voor flexibiliteit. Dit betekent dat alles wat er op desktop of niet-AMP mobiele pagina’s wordt publiceerd, kan worden overgezet naar AMP.
Google Developers heeft op woensdag 26 februari een nieuwe extensie aangekondigd voor Firefox, namelijk de officiële Google Lighthouse Firefox extensie. Lighthouse is een open-source en geautomatiseerde tool van Google voor het verbeteren van de kwaliteit van websites. De tool gebruikt onder andere de Pagespeed Insights API om de snelheid te bepalen.
Firefox heeft de extensie nog niet beoordeeld, waardoor deze momenteel nog automatisch gecategoriseerd is als "niet aanbevolen extensie". Maar het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat Firefox de extensie van Google als “Aanbevolen” categoriseert.
Google update de zoekresultaten voor afbeeldingen met symbolen die aangeven naar welk type inhoud de afbeeldingen leiden. Als een afbeelding afkomstig is van een productpagina, een recept of een video, markeert Google deze voortaan met een speciaal symbool.
Ook is Google aan het testen met het markeren van licentie-informatie die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Image Search.
Een kleine badge geeft aan dat een licentie vereist is als je een bepaalde afbeelding wilt gebruiken. Nadat je op de afbeelding hebt geklikt om deze uit te vouwen, toont Google waar je de afbeelding kan vinden (2) en wat de licentie beschrijving is voor het gebruik van de afbeelding (1).
Google heeft aangekondigd dat alle sites binnen 6 tot 12 maanden worden overgezet naar Mobile-First Indexing en dat het binnenkort hier volledige prioriteit aan zal geven.
Google verstuurd inmiddels meldingen over mobiele indexering problemen die op een site gedetecteerd zijn. In deze melding geeft Google dus letterlijk aan te verwachten mobile-first indexing toe te gaan passen in de komende zes tot twaalf maanden.
Een screenshot van deze melding:
Mocht je als site-eigenaar of verantwoordelijke een bericht als bovenstaande ontvangen dan adviseren we dit serieus te nemen. Je hebt nu dus, als de site nog niet is omgezet nog minder dan een jaar om ervoor te zorgen dat alles klaar is voor Mobile-first indexing.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?
Beste Fullservice Digital Agency '24