Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Hoe zit het met de laatste SEO ontwikkelingen van 2021? We hebben de laatste updates en trends weer voor jullie verzameld in deze SEO Roundup van december.
Google’s John Mueller heeft via Twitter laten weten dat er geen verschil zit in het doorgeven van linkwaarde wanneer de link-attributen rel=”nofollow”, rel=”sponsored” of rel=”ugc” worden gebruikt. Mueller bevestigt dat ze alledrie geen SEO (link)waarde doorgeven naar de gelinkte pagina.
In de VS heeft Google bevestigd dat het een update heeft doorgevoerd waarbij het local pack naar boven wordt verplaatst en het Google Maps kaartje naar de rechterkant van de zoekresultaten. Voorlopig lijkt deze update nog niet doorgevoerd in Nederland, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Uiteraard houden we dit in de gaten.
Deze update maakt de lokale zoekresultaten, die voornamelijk op het Google Bedrijfsprofiel zijn gebaseerd, nog prominenter. Het belang van local SEO en een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel wordt daarmee dus ook belangrijker.
Hieronder zie je de nieuwe weergave
En hieronder de oude weergave
Google’s John Mueller heeft op Twitter bevestigt dat inkomende links naar pagina’s met een 404-code niet worden geteld. De achterliggende gedachte van Google is als volgt: ‘Wanneer je iets aanbeveelt dat niet meer bestaat, is het dan echt een nuttige aanbeveling? Nee, daarom tellen we deze links dan ook niet mee.’ Links naar 404 hebben dan ook geen nut, maar leveren ook geen schade op.
John Mueller gaf zijn zegen aan de links op of van nieuwe en kleine sites. John zei dat het verkrijgen van links van kleine of nieuwe sites prima is en geen SEO problemen veroorzaakt. Hij zei ook dat linken naar kleine of nieuwe sites prima is.
Hij zei dat niet elke site oud begint of groot begint - in feite begint bijna elke nieuwe site klein en dat is normaal. Dus links krijgen van deze sites of linken naar deze sites is prima en normaal. Wees niet verlegen om naar deze sites te linken en wees niet bezorgd als nieuwe of kleine sites naar jou linken.
Hier is de tweet van John over dit onderwerp:
Midden december heeft Google officieel de nieuwe, verbeterde zoeksuggesties voor automatisch aanvullen gelanceerd. De nieuwe versie bevat een tweede kolom met voorspellingen, waardoor de zoekmachine gemakkelijker toegang biedt tot inhoud die gerelateerd is aan de zoekopdracht. Google heeft tevens bevestigd dat het ook een nieuwe edge-to-edge autocomplete-interface en andere volledige breedte-elementen in de desktop-zoekinterface test.
De nieuwe, verbeterde interface voor automatisch aanvullen kan aanvullende zoek voorspellingen weergeven, waaronder ‘mensen vragen ook’, ‘mensen zoeken ook naar’ en andere inhoud die verband houdt met de zoekopdracht. Hieronder wordt een voorbeeld weergegeven van de nieuwe functionaliteit:
Het is mogelijk om deze functionaliteit te activeren door via de zoekresultaten nogmaals op de zoekbalk te klikken:
Edge to Edge automatisch aanvullen variant
Google test daarnaast ook met de zogenoemde ‘Edge to edge’ variant. Dit is een variant waarbij de omranding van het zoekvak is verwijderd en het vak daardoor direct opgaat in andere elementen van de pagina. Google verwijdert als het ware de rand rondom de zoekfunctie op de zoekresultatenpagina, zoals te zien is in onderstaande afbeelding:
Google heeft al eens eerder bekend gemaakt dat er regelmatig wordt getest met verschillende visuele elementen voor de zoekmachine. Stap voor stap zijn ze bezig met het uitrollen van verschillende nieuwe functies.
Twee jaar na de laatste herinrichting rolt Google het nieuwe ontwerp uit voor de ‘Top Stories’ op desktop. Het nieuwe ontwerp voor desktop is gebaseerd op het ontwerp van de mobiele Top Stories sectie. Google heeft reeds bevestigd dat dit ontwerp op dit moment wereldwijd wordt uitgerold, middels het volgende statement:
"We werken er altijd aan om het voor mensen gemakkelijker te maken om in de meest bruikbare, actuele artikelen te duiken die beschikbaar zijn via Zoeken, zodat ze een beter begrip krijgen van de wereld en de onderwerpen die ze het belangrijkst vinden"
Hieronder vind je enkele voorbeelden van het nieuwe ontwerp:
Houd er rekening mee dat deze lancering van invloed kan zijn op je resultaten. Een aantal uitvoeringen nemen namelijk meer ruimte in beslag, waardoor de ‘standaard tekstlinks’ naar beneden worden gedrukt in de SERP.
John Mueller van Google zei op Twitter dat het aantal links voor SEO-doeleinden geen bruikbare maatstaf is. Dit komt volgens hem door het feit dat aantal links snel veranderen. Tegen de tijd dat je het aantal links hebt geteld, het aantal niet meer actueel is.
John schreef dat "er geen manier is om het absolute aantal externe links van een site te meten." Hij voegde eraan toe dat het tellen van die externe links "theoretisch onmogelijk is als een site meer dan een handvol links heeft". Het aantal links voor grote sites verandert voortdurend.
Wanneer we kijken naar links, moet de aandacht liggen bij de kwaliteit boven kwantiteit. Was het voorheen nog belangrijk om zoveel mogelijk links te hebben, tegenwoordig draait het om kwaliteit.
Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24