Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Marijn, Head of SEO bij Adwise, helpt je graag!
De maand augustus zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Google is begonnen met het uitrollen van de nieuwe 'helpful content update' die het vorige week vooraf aan heeft gekondigd. Het uitrollen van de update kan wel een paar weken duren, dus houd de komende tijd je Google zichtbaarheid in de gaten.
Ter herinnering, de helpful content update van Google is een site breed signaal. Het richt zich op websites die relatief veel onbevredigende of niet-behulpzame content hebben en waarbij de content in de eerste plaats is geschreven voor zoekmachines. Kortom, heb je dat stuk content geschreven om in Google te scoren of heb je het geschreven om gebruikers te helpen?
De aankondiging
Google heeft aangegeven op de update pagina op 25 augustus: "de augustus 2022 nuttige inhoud update is vrijgegeven. De uitrol kan tot twee weken duren." Google zal ons updaten wanneer deze update klaar is met uitrollen. De update zou over een week of twee klaar moeten zijn met uitrollen. Google zegt dat we ook de zoek updates pagina kunnen checken voor updates over wanneer deze update klaar is met uitrollen.
Wat te doen als je getroffen bent
Google heeft een lijst met vragen opgesteld die je jezelf kunt stellen over je content. Deze lijst met vragen kun je onder andere hier terugvinden. Vraag jezelf hierbij op een onbevooroordeelde manier af of je content in overeenstemming is met deze update. Let op, als je getroffen bent door deze update, kan het enkele maanden duren om te herstellen, mits je alles goed doet en in de loop van de tijd wijzigingen aanbrengt in je content.
Meer over de nuttige inhoud update
De nieuwe update voor nuttige inhoud richt zich specifiek op "inhoud die voornamelijk lijkt te zijn gemaakt om goed te scoren in zoekmachines in plaats van om mensen te helpen of te informeren", aldus Google. Deze update is bedoeld om zoekers te helpen bij het vinden van "hoogwaardige content". Google wil betere en meer nuttige inhoud belonen die geschreven is voor mensen en om gebruikers te helpen.
Inhoud geschreven met het doel om te scoren in zoekmachines, misschien wel search engine first content genoemd, is een onderwerp dat steeds vaker opduikt in sociale media en andere gebieden. Kortom, zoekers raken gefrustreerd van het landen op webpagina's die hen niet helpen, maar goed scoren in zoekmachines omdat ze werden ontworpen om goed te scoren. Dit algoritme is erop gericht om dat soort websites te degraderen en meer behulpzame websites, ontworpen voor mensen, te promoten boven zoekmachines.
Google zei dat dit een "voortdurende inspanning is om inhoud van lage kwaliteit te verminderen en het gemakkelijker te maken om inhoud te vinden die authentiek en nuttig aanvoelt in Search." Dit richt zich op inhoud die is geschreven voor zoekmachines boven human-first inhoud.
Google heeft een toevoeging gedaan aan de Core Web Vitals (CWV) rapportage in de vorm van CWV data op URL-niveau. Voorheen werd er per URL-type slechts 1 URL getoond en nu zijn dat er dus meerdere. Hierdoor heb je nog meer inzicht in CWV optimalisatiemogelijkheden voor je website(s).
Google heeft aangekondigd dat de (verouderde) rapportage voor internationale targeting in Seach Console komt te vervallen. De rapportage is vanaf 22 september niet meer bereikbaar.
Google geeft daar wel duidelijk bij aan dat de richtlijnen omtrent hreflang en internationale targetting niet veranderen. Deze richtlijnen vind je hier.
Het video-indexering rapport van Google Search Console nu live voor iedereen. Je kunt dit alleen zien wanneer je video's op je site hebt die Google kan detecteren.
Wat is het video-indexering rapport?
Het video-indexering rapport laat zien hoeveel geïndexeerde pagina's op een site één of meerdere video's bevatten en hoeveel van die pagina's een video kan worden geïndexeerd. Google heeft aangegeven dat het rapport je kan helpen de prestaties van je video's op Google te begrijpen en mogelijke verbeterpunten te identificeren.
Hoe ziet het eruit?
Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van dit rapport uit Google Search Console van seoroundable.com
Wat zegt dit rapport?
Het rapport toont de status van video-indexering op een site. Het helpt je bij het beantwoorden van de volgende vragen:
Als een bestaand probleem wordt opgelost kan het rapport bovendien gebruikt worden om de oplossing te valideren en bij te houden hoe vaste videopagina's worden bijgewerkt in de Google-index, legde Google uit.
URL-inspectietool voor videopagina's
Google heeft ook de URL-inspectietool verbeterd, zodat de video-indexeringsstatus van een specifieke pagina gecontroleerd kan worden. Als Google bij het inspecteren van een pagina een video heeft gedetecteerd, zie je het volgende in de resultaten:
Waarom is het belangrijk?
Wanneer je video's host op je site of video's insluit op je site, kun je dit rapport bekijken om te zien of er manieren zijn om die video's te verbeteren of om andere video's te laten verschijnen in Google Zoeken. Video's zijn een belangrijk aspect van zoekverkeer en zichtbaarheid in Google Zoeken.
Neem ook eens een kijkje in dit Google-helpdocument voor meer gedetailleerde informatie over dit nieuwe rapport.
Google’s John Müller herhaalde op Twitter dat er geen objectieve manier is om het aantal backlinks te tellen. In een eerdere stadium vertelde hij al dat het tellen van backlinks technisch onmogelijk is en dat er daardoor verschillende benaderingen worden gebruikt, wat weer zorgt voor verschillende aannames.
Later voegde hij eraan toe dat je je niet blind moet staren op de diverse tools, omdat de interpretaties flink variëren. “Zie links als een manier waarop mensen uw site kunnen bereiken, niet als een eigen statistiek. Het aantal links dat een tool laat zien, is geen rankingfactor", voegde hij eraan toe.
Google heeft bekend gemaakt dat het een drietal content richtlijnen heeft toegevoegd om op educatieve zoektermen zichtbaar te worden en blijven in de Q&A snippets. Allereerst moet je als site voldoen aan dezelfde eisen als voor overige Q&A snippets. Daarnaast moet de betreffende webpagina minimaal één onderwijsgerelateerde vraag en antwoord segment hebben. Ten derde zijn websites zelf verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid en kwaliteit van de pagina’s. Als er voor een deel van de content twijfel bestaat zul je voor de gehele pagina niet meer worden weergegeven.
Wanneer je alles goed hebt ingericht vergroot je de kans dat je zichtbaarheid significant verbeterd en dus meer verkeer naar de site genereert.
Google test een nieuw label in de zoekresultaten om zoekers te vertellen wat een snel te lezen pagina is of een pagina die minder dan vijf minuten kost om te lezen. Google laat een zoeker zien dat ze snel door een stuk content kunnen scannen.
Er zijn twee variaties hiervan gespot van verschillende bronnen.
Hardik Oza deelde het Quick Read label en postte dit screenshot op Twitter:
Lily Ray merkte het < 5 Min Read label op en plaatste dit screenshot op Twitter:
Google's John Mueller zei dat het toevoegen van video structured data aan pagina's met video's erop die video niet prominenter op die pagina zal maken. Dit komt door een video-indexering probleemmelding in Google Search Console.
John werd gevraagd "waarom kan Google de prominente video op de pagina niet bepalen?". structured data wordt niet genoemd als een potentiële oplossing. Zou het toevoegen van structured data Google helpen met betrekking tot dit?"
John antwoordde op Twitter "Als het niet prominent op de pagina staat, dan zou het toevoegen van structured data het niet prominenter maken."
Hier zijn die tweets:
De specifieke fout is een indexeringsstatus probleem met de naam "Google kon de prominente video op de pagina niet bepalen." Google legde uit dat het niet in staat was om een video te vinden die als prominent genoeg kan worden beschouwd om te kwalificeren als de video voor deze pagina.
Google raadt aan eerst andere problemen op te lossen en pas daarna dit probleem. In sommige gevallen kan dit probleem worden veroorzaakt door render problemen in Googlebot, dus u kunt het misschien niet oplossen, maar u moet ervoor zorgen dat de video redelijk prominent op uw pagina staat.
Marijn, Head of SEO bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24