Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Marijn, Head of SEO, helpt je graag!
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van SEO met onze maandelijkse Roundup. Ook de zomermaand augustus zat weer vol met nieuwe updates. Onze specialisten vertellen je er hieronder alles over.
In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
Google heeft sinds 24 augustus een nieuw systeem gelanceerd die ervoor zorgt dat page titles in de zoekresultaten steeds vaker worden herschreven door Google. Dat betekent dat de page title die op webpagina zelf gebruikt wordt steeds vaker genegeerd wordt. Google geeft aan dat ze over zijn gegaan op dit systeem omdat de page title op de pagina de pagina lang niet altijd goed beschrijft. De belangrijkste redenen hiervoor zijn volgens Google:
Wel geeft Google aan dat het focussen op een goede page title nog steeds prioriteit zou moeten hebben. Voor SEO’s is deze update een goede manier om te zien wat Google van jouw page titles vindt. Zie je dat Google ze vaak herschrijft? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met je page titles en ze meer volgens de richtlijnen van Google te schrijven.
Er is enorm veel ophef ontstaan omtrent deze update. Veel webmasters vinden dat Google het recht niet heeft om jouw content te herschrijven. Op seroundtable.com vind je een handig overzicht van alle discussies omtrent dit onderwerp en reacties van Google daarbij.
Google heeft aangegeven dat het herschrijven van page titles geen invloed heeft op rankings.
Google's John Mueller heeft op Reddit aangegeven dat de Page Experience update meer is dan een tie-breaker ranking signaal. John Mueller; “het is een ranking factor, en het is meer dan een tie-breaker. Maar het vervangt relevantie-signalen niet.”
Dit is vooral opvallend omdat Gary Illyes van Google eerder zei dat Page Experience juist meer gezien moet worden als een tie-breaker signaal en dat het niet voor drastische veranderingen in rankings zou moeten zorgen.
Bij Adwise testen we veelvuldig met het optimaliseren van Page Experience en Core Web Vitals en zien daarbij vaak goede resultaten.
Het duurde 2 weken langer dan verwacht, maar Google heeft het uitrollen van de link spam update afgerond. Danny Sullivan gaf dit aan in de Google Search Liaison account. De reden van de vertraging gaf Google niet aan, maar waarschijnlijk zijn er wat technische strubbelingen geweest waardoor het totaal 4 weken heeft geduurd.
De originele aankondiging: “In onze voortdurende inspanningen om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren, lanceren we vandaag een nieuwe wijziging in de strijd tegen spam-links, die we de 'link-spam-update' noemen. Deze algoritme-update, die in de komende twee weken wordt uitgerold, is nog effectiever in het identificeren en vernietigen van links-spam in meerdere talen. Sites die deelnemen aan links-spam zullen wijzigingen in Search zien, aangezien die links opnieuw worden beoordeeld door onze algoritmen”, schreef Google.
Link spam vernietigen
Wat opvalt is dat Google in de woordkeuze “vernietigen” gebruikt en bijvoorbeeld niet “bestraffen”. Daarmee aangevend dat links die gezien worden als link spam vanaf heden niet meer mee zullen tellen voor het algoritme. Google’s inspanningen rond link spam zijn er dus vooral geweest om spam-achtige links te negeren sinds de Penguin 4.0 update werd uitgebracht in 2016.
Met deze update wordt het voor marketeers en website eigenaren nog belangrijker dat de linkbuilding activiteiten in overeenstemming zijn met de webmaster richtlijnen van Google. Zorg ervoor dat inkomende en uitgaande links natuurlijk zijn en werk aan het verbeteren van jouw website (content) waarmee in de loop van de tijd vanzelf nieuwe links zullen binnenkomen.
Google meldt dat er in de maand augustus gegevens verloren zijn gegaan in Search Console. Als gevolg hiervan zie je mogelijk een daling in je prestatierapporten.
Het probleem is van invloed op de zoek- en ontdek gegevens die op 23 en 24 augustus zijn verzameld.
SEO's moeten een annotatie toevoegen aan hun rapporten met betrekking tot het gegevensverlies, anders lijkt het alsof er op die datums een aanzienlijke prestatiedaling heeft plaatsgevonden.
Geruststellend is dat het probleem alleen van invloed is op Search Console-rapporten. Het had geen invloed op de daadwerkelijke prestaties van een website in Zoeken en ontdekken.Dit wordt bevestigd door Google op de pagina Anomalieën van gegevens van Search Console.
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost en Search Console is weer bezig met het verzamelen van gegevens zoals gewoonlijk. Maar als er nog aanhoudende problemen zijn, zal Google iedereen zeker op de hoogte houden.
Google kondigde aan dat alle Google Search Console gebruikers die naar het Engelse hulp formulier gaan, nu indexering bug meldingen kunnen indienen bij Google. Dit was een pilot voor een beperkt aantal gebruikers in april, maar is nu beschikbaar voor veel meer Search Console-gebruikers.
Om toegang te krijgen tot het formulier, moet je ingelogd zijn in je Search Console account en toegang hebben tot de Engelse versie van een van deze twee hulp documenten.
Google zei wel "voordat je een indexeringsprobleem rapporteert, raadpleeg altijd onze gemeenschapsforums en bekijk onze ondersteuningsdocumentatie, waarin enkele extra nuttige hulpmiddelen worden uitgelicht." "Ondersteuning is op dit moment beperkt tot het Engels, maar we zullen uitbreiding naar meer talen in de toekomst onderzoeken," voegde Google eraan toe.
Google vraagt de laatste tijd al om indexerings- en crawlrapporten en we hebben de afgelopen weken al vreemde indexeringsproblemen opgemerkt.
Het formulier neemt je mee door een reeks vragen voordat het je daadwerkelijk het probleem bij Google indient. Hier is een deel van het formulier:
Content achter een betaalmuur wordt door Google niet per definitie als thin content gezien. Dat maakte John Mueller van het bedrijf bekend op Twitter. De zoekmachine staat de welbekende betaalde content toe en toont deze net zo vaak als gratis content. De vraag of de betaalde informatie als thin content wordt gezien, komt voort uit het feit dat er vaak maar één of twee alinea’s zichtbaar zijn.
In een eerder stadium maakte Danny Sullivan van Google ook al bekend dat Google ook betaalde content zal aanbieden in de zoekresultaten, omdat ze ‘de beste informatie willen weergeven’.
Om het zoeken naar video's op YouTube gemakkelijker te maken binnen het populaire video platform, heeft YouTube deze maand twee nieuwe updates aangekondigd voor functionaliteiten van de zoekfunctie.
Tijdsaanduiding voorbeelden en automatisch afgespeelde fragmenten toegevoegd aan mobiel
Deze afbeeldingen met tijdsaanduiding geven details over de verschillende onderwerpen die in video's worden behandeld en laten je de video die je wilt bekijken beter beoordelen, door dit voorafgaand al te laten zien. Je kunt ook direct naar de sectie springen die het meest aansluit bij jouw specifieke interesse.
YouTube introduceerde al eerder een korte autoplay met bijschriften voor desktop gebruikers. Dit verscheen wanneer desktop gebruikers hun muis over een video bewegen, zodat ze al een beeld kregen wat ze gaan bekijken. Met deze optie kun je precies vinden wat je zoekt (of een video vinden die het onderwerp behandelt waarover je meer wilt weten). De snelle autoplay zal nu tevens beschikbaar zijn op mobiel na scrollen. In de video hieronder laten we een voorbeeld zien:
Automatisch vertaalde bijschriften in verschillende talen
Youtube kondigde tevens aan dat ze beginnen met het weergeven van een automatische vertaling van de bijschriften, titels en beschrijvingen wanneer relevante inhoud in de lokale taal niet beschikbaar is. Dit betekent dat taal geen barrière meer kan zijn, vooral niet voor educatieve of praktische inhoud op YouTube. Door de automatische vertaling feature voor ondertitels kunnen publishers een nog groter publiek te bereiken. Het plan om ondertitels aan te passen naar de taal van de gebruiker begint met Engelstalige video's en zal vervolgens worden uitgerold naar andere talen.
Kortom, het toevoegen van tijdsaanduidingen en het toevoegen van een transcript wordt nog belangrijker voor de vindbaarheid in de zoekmachine.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Marijn, Head of SEO, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24