Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Dennis, Performance Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Weer een maand vol met updates op het gebied van SEO. In deze Roundup nemen onze specialisten je mee door de meest interessante ontwikkelingen van de afgelopen maand.
In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:
Met de prestatierapporten van Search Console kunnen gebruikers begrijpen hoe mensen hun site op Google vinden. Begin april 2021 heeft Google twee verbeteringen gelanceerd die de rapporten nuttiger maken, namelijk filters voor reguliere expressies (regex) en een vernieuwde vergelijkingsmodus.
Filters ondersteunen nu reguliere impressies
In de prestatierapporten konden er al filters worden gebruikt om gegevens te segmenteren. Tot nu toe konden gebruikers zoekopdrachten en pagina-URL's filteren volgens drie patronen:
Voorheen ondersteunde Search Console geen complexere gevallen, zoals een zoekopdracht met een van de enkele optionele strings.
Begin april heeft Google een nieuwe manier gelanceerd om gegevens te filteren, namelijk reguliere expressies of regex. Dit zal gebruikers helpen om complexere query- en paginagebaseerde filters te maken en meer vragen te beantwoorden die hen interesseren.
Om het nieuwe regex-filter te gebruiken, maakt een gebruiker een query of paginafilter aan. Vervolgens selecteert de gebruiker het vervolgkeuzemenu en selecteert vervolgens 'Aangepast'.
Afgelopen november heeft Google aangekondigd dat de wijziging van het rangschikken van Pagina-ervaring, oftewel de 'update voor pagina ervaring' in 2021 nog live zal gaan op Google Zoeken. Om uitgevers en site eigenaren te helpen om de Pagina-ervaring te verbeteren en voor te bereiden, kondigt Google op 19 april een aantal belangrijke updates aan waarin zij aangeven dat Google Pagina-ervaring vanaf half juni 2021 wordt gebruikt als onderdeel van de classificatiesystemen. De volledige Page Experience zal echter vanaf eind augustus volledig zijn uitgerold.
Geleidelijke uitrol
Google heeft al eerder aangegeven dat, hoewel deze update is ontworpen om pagina's te markeren die geweldige gebruikerservaringen bieden, ook de Page Experience één van de vele factoren blijft waarmee de systemen van Google rekening houdt. Sites hoeven daarom geen rekening te houden met drastische veranderingen. Google rolt het systeem geleidelijk uit, daarom kunnen zij controleren op onverwachte of onbedoelde problemen.
Details over wat er in de update wordt opgenomen
Zoals eerder aangekondigd door Google, zal de update van de pagina-ervaring rekening houden met verschillende signalen van pagina-ervaring, waaronder de drie Core Web Vitals-statistieken: LCP, FID en CLS (evenals de recente oplossing van Chrome voor CLS).
Daar komt bij dat de carrousel functie voor voorpaginanieuws op Google Zoeken wordt bijgewerkt met alle nieuws inhoud, zolang deze voldoet aan het beleid van Google Nieuws. Dit betekent dat het gebruik van het AMP-formaat niet langer vereist is en dat elke pagina, ongeacht de Core Web Vitals-score of pagina-ervaringsstatus, in aanmerking komt voor weergave in de Top Stories-carrousel.
Google brengt ook vergelijkbare updates voor de Google Nieuws-app uit. Hierbij krijgen gebruikers over de hele wereld een uitgebreid overzicht in de belangrijkste bestemmingen van het belangrijke nieuws van de dag. Als onderdeel van de update van de pagina-ervaring breidt Google ook het gebruik van niet-AMP-inhoud uit om de kernervaring op news.google.com en in de Google Nieuws-app mogelijk te maken.
Ook geeft Google niet langer het AMP-badgepictogram weer om AMP-inhoud aan te duiden. Google heeft aangegeven dat er kan worden verwacht dat deze wijziging ook voor de producten van Google komt, aangezien de update van de pagina-ervaring half juni begint te rollen.
Google introduceert het rapport pagina-ervaring om meer bruikbare inzichten te geven aan gebruikers. Dit rapport zal het bestaande Core Web Vitals-rapport combineren met andere componenten van de pagina-ervaringssignalen, zoals HTTPS-beveiliging, afwezigheid van opdringerige interstitials, veilige browse status en mobielvriendelijkheid.
Het rapport pagina-ervaring biedt waardevolle statistieken, zoals percentage URL's met een goede pagina-ervaring en zoekvertoningen in de loop van de tijd. Hierdoor kunnen gebruikers de prestaties snel evalueren. Gebruikers kunnen ook in de componenten van het pagina-ervaringssignaal graven om meer inzicht te krijgen in verbetermogelijkheden.
Naast het lanceren van het rapport Pagina-ervaring heeft Google ook het rapport Zoekprestaties bijgewerkt, zodat pagina's met een goede pagina-ervaring kunnen worden gefilterd. Hierdoor kunnen gebruikers bijhouden hoe deze pagina's zich verhouden tot andere pagina's op dezelfde site.
Op 8 april 2021 heeft Google een nieuwe algoritme-update aangekondigd: de Product Reviews Update. Deze update is bedoeld om uitgebreide artikelen omtrent reviews te belonen ten opzichte van de summiere review-artikelen met weinig content.
De belangrijke punten om de lancering en de uitrol te begrijpen
Sinds de officiële lancering op 8 april 2021 heeft Google er twee weken over gedaan om de update volledig uit te rollen. De update is geen zogenaamde core algorithm update, maar echt alleen gericht op review-websites. Overigens betreft deze update voorlopig alleen Engelstalige beoordelingen.
Wat contentmakers moeten weten over de update van Google-productrecensies
Google Zoeken werkt er altijd aan om de meest bruikbare en nuttige informatie weer te geven door middel van tests, experimenten en beoordelingsprocessen. Hieruit weet Google dat mensen productrecensies waarderen die diepgaand onderzoek delen, in plaats van marginale inhoud die simpelweg een heleboel producten samenvat. Daarom deelt Google een verbetering van de classificatiesystemen, welke Google de update van productrecensies noemt, die is ontworpen om dergelijke inhoud beter te belonen.
Hoewel dit dus geen core algorithm update is van Google, is het advies dat zij geven over het produceren van content daarvoor ook hier relevant. De algemene focus is om gebruikers content te bieden die gebaseerd is op uitgebreid en betrouwbaar onderzoek, geschreven door experts of enthousiastelingen.
Bronnen:
Bron Google; Wat contentmakers moeten weten over de Product Review update
Aanvullende informatie omtrent deze update inclusief eerste effecten in de US
Nadat Google vorige maand de Hotel zoekfunctie bekend maakte, is het deze maand gaan testen met een zogenoemde Auto functie. Autodealers kunnen lokaal hun auto’s aanbieden bij de Google zoekfunctie. Dit werd opgemerkt door oplettende gebruikers die zagen dat Google de URL’s: /local/cars en /local/dealership aan hun robots.txt hadden toegevoegd. Deze URL’s gaven kort na de openbaring weer een error melding.
In de screenshots die gebruikers hebben genomen is te zien dat Google gebruik maakt van listings van auto’s en occasions. De advertenties bestaan uit een foto van de auto met een merknaam, het type en de bijbehorende staat (new/used). Daaronder staat de vraagprijs vermeld, gevolgd door de locatie van de dealer met de bijbehorende afstand van de gebruiker.
Google heeft in een statement aangegeven dat zij inderdaad bezig zijn met een pilot. Zij werken samen met een geselecteerd aantal autodealers en data providers om nieuwe manieren te testen waarop dealers hun auto’s rechtstreeks op Google My Business in de zoekfunctie kunnen presenteren. Google vernam van potentiële autokopers dat het direct weergeven van deze informatie op de zoekmachine hen helpt om snel beschikbare auto’s te bekijken én vergelijken. Dit moeten leiden tot meer gekwalificeerde leads voor autodealers.
Autodealers kunnen een formulier opvragen als zij meer willen weten of geïnteresseerd zijn in deze mogelijkheid. Google brengt hiervoor geen kosten in rekening.
Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Dennis, Performance Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24