Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?
Patrik, SEA specialist bij Adwise, helpt je graag!
Met onze SEA Roundup blijf je altijd op de hoogte van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine advertising. In deze editie komen de belangrijkste SEA updates van maart langs, met onder meer nieuws over TikTok advertenties, Google Ads editor en Google voertuigadvertenties.
Veel merken maken op dit moment al gebruik van de mogelijkheid om op TikTok te adverteren. Zeker voor bepaalde doelgroepen kan TikTok enorm waardevol zijn. Om marketeers een mogelijkheid te bieden om potentiële leads of kopers sneller te bereiken, rolt TikTok zoekadvertenties uit. Deze advertenties worden bovenaan de zoekresultatenpagina in de app getoond.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om ook daadwerkelijk op keywords te targeten. Enkel targeting op ‘placement’ is tot dusver beschikbaar. Het is echter goed mogelijk dat deze optie in de toekomst wel beschikbaar wordt.
Bron
Om offline ads aan te maken of bulkacties door te voeren maken veel marketeers al gebruik van de Google Ads Editor. Maar door de vele updates die Google Ads uitbrengt, is de bestaande versie niet meer toereikend. Om die reden heeft Google de Google Ads Editor 2.0 beschikbaar gemaakt. Het grootste verschil is dat de nieuwste versie ook Performance max campagnes ondersteunt. Daarnaast zijn ook de volgende updates doorgevoerd:
Microsoft Advertising heeft service advertenties aangekondigd , een nieuwe advertentie-indeling die is ontworpen voor serviceproviders zoals verzekeringsagenten, makelaars enzovoort. Professionele serviceadvertenties zijn momenteel beschikbaar als proefversie in de VS en Canada.
Dit advertentietype biedt meer mogelijkheden voor serviceproviders. In eerste stadia van deze pilot waren adverteerders die professionele serviceadvertenties gebruikten in staat om hun conversieratio's met ongeveer 60% te verhogen in vergelijking met gewone tekstadvertenties, aldus Microsoft. De gemiddelde CPA-daling was 67% in vergelijking met de algehele prestaties in campagnes van adverteerders. Omdat prestaties kunnen variëren, is belangrijk om zelf te testen of dit het juiste middel is voor je campagnes. Het is nog niet duidelijk wanneer deze functie naar andere landen komt, maar het is zeker iets om in de gaten te houden.
Meer en meer mensen starten de zoektocht naar een nieuwe auto online. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat wel 89% van alle autokopers eerst online onderzoek doen. In 2021 heeft ook nog eens 16% van alle autokopers de aankoop online gedaan. Dit ten opzichte van slechts 1% in 2018. Precies om die reden komt Google nu met voertuigadvertenties.
Op dit moment wordt dit advertentietype in de Verenigde Staten uitgerold, maar Google geeft aan dat meer landen snel zullen volgen. Wanneer iemand op zo’n advertentie klikt, wordt hij of zij naar de productpagina geleid waar men vervolgens bijvoorbeeld een leadformulier kan invullen. Vervolgens kun je zelf de conversies instellen om leads te meten of zelfs een waarde te hechten aan fysieke store visits.
Om gebruik te kunnen maken van deze advertenties hoe je aleen maar een inventory feed met informatie zoals kilometerstand en prijs te verbinden aan Google Merchant Center. Deze data wordt, net zoals bij Shopping ads, gebruikt om zoekopdrachten te matchen. Adverteerders it de bètafase die dit advertentietype naast bestaande search campagnes draaiden, zagen een gemiddelde uplift van 25% in conversies.
Patrik, SEA specialist bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24