Benieuwd hoe jij in je e-mailmarketing kunt sturen op de juiste KPI's?
Jasmijn Hemersma, Head of Email, helpt je graag!
In de Data Roundup van September werd er al even naar verwezen: IOS 15 is uitgerold en dit heeft impact op jouw e-mailmarketing. De twee features die het betreft zijn “Mail Privacy Protection” en “Hide My Email”. Beiden hebben een behoorlijke invloed op het meten van je open ratio. Wanneer je het succes van je e-mails op open ratio afrekende, is het tijd om verandering aan te brengen!
Leestijd: 3 minuten - Auteurs:
Wanneer je deze functionaliteit activeert zal Apple, voordat een commerciële e-mail jouw mailbox bereikt, enkele handelingen doen om je activiteit en locatie te verbergen. Apple kopieert namelijk alle afbeeldingen van (commerciële) e-mails en bewaard deze op een eigen locatie. Dit is inclusief de open pixel die een E-mail Service Provider (ESP) gebruikt om te zien of een e-mail is geopend door de ontvanger. Daarnaast kan de verzender het IP-adres en locatie van de ontvanger niet meer achterhalen.
Doordat alle afbeeldingen al zijn gedownload door Apple, lijkt het voor de verzender of de e-mail is geopend. De verzender kan niet meer achterhalen of de mail daadwerkelijk geopend is door de ontvanger.
Met deze betaalde feature kun je gebruik maken van een fake e-mailadres voor het inschrijven voor nieuwsbrieven. Commerciële e-mails worden dan niet meer direct naar jouw mailbox gestuurd, maar naar het fake e-mailadres. In de fake inbox wordt de e-mail geopend. Vanaf daar worden e-mails doorgestuurd naar je eigen e-mailadres en inbox. Ook met deze methode kun je als verzender niet meer terug zien of de uiteindelijke ontvanger de e-mail heeft geopend of niet. Ook de locatie en het IP-adres zijn niet meer te achterhalen.
Kort gezegd: Je open ratio’s gaan stijgen. Maar niet omdat je e-mails succesvoller zijn, maar doordat Apple je e-mails automatisch opent. Je kunt het succes van je e-mails dus niet meer afleiden aan de open ratio. Dit geldt natuurlijk niet voor alle ontvangers, maar alleen gebruikers van Apple Mail en Apple devices.
Daarnaast zal je database willekeurige @icloud.com e-mailadressen gaan vertonen. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk de mensen die “Hide My Email” gebruiken.
Gelukkig heeft bovenstaande geen invloed op de doorklikratio’s van je e-mails.
Het is verstandig om voorbereid te zijn op de ontwikkelingen vanuit Apple. Al is het goed te beseffen dat de features niet direct door iedereen gebruikt zullen worden. Voor zowel “Mail Privacy Protection” en “Hide My Email” zal de gebruiker een actieve handeling moeten doen om de feature in gebruik te nemen.
Ons advies is om je huidige e-mailmarketing campagnes en strategie onder de loep te nemen en te bepalen op welke zaken de IOS update invloed heeft. Maak vanuit hier een stappenplan om je tactiek en strategie aan te passen.
Jasmijn Hemersma, Head of Email, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24