Meer weten over conversieoptimalisatie?
Wij helpen je graag
Hoe je je conversie verbetert met A/B-testing, daar is voldoende over geschreven. Maar wat niet bij iedereen bekend is, is dat A/B-testen pas zin heeft onder een aantal voorwaarden. Zoals dat je veel data nodig hebt om met voldoende zekerheid te zeggen of je variant een verbetering is. Globaal kun je zeggen dat je minimaal 1.000 conversies per maand nodig hebt om A/B-testen in te zetten als middel. Ga je testen met minder data? Pas goed op met je conclusies. De kans op een toevalstreffer en daardoor verkeerde conclusies, is dan namelijk groot.
Dus hoe kun je aan conversie optimalisatie doen zonder A/B-testing? We lichten 5 methoden uit waar je snel mee aan de slag kunt. Verbeter het fundament van je website, kijk hoe men je website gebruikt door middel van mousetracking, kijk in Google Analytics welke zoektermen bezoekers gebruikten, onderzoek met welke vragen je klantenservice te maken krijgt, en tot slot: start met (mini) gebruikerstests.
Ondanks dat het 2020 is, komen wij zelden een website tegen die alle ‘basis’ zaken oftewel het fundament op orde heeft. Wat wij zien als het fundament: de functionaliteit, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de website.
Functionaliteit houdt in dat de website technisch doet wat deze moet doen. Dat wil zeggen geen foutmeldingen, geen gebroken links, et cetera.
Voorbeeld van een functioneel probleem: een 404 pagina
Dit is iets wat je handmatig kunt nagaan, maar er zijn ook tools die dit voor je doen. Een aantal voorbeelden zijn Ghost Inspector of SauceLabs.
Toegankelijkheid houdt in dat je website voor alle doelgroepen en op alle apparaten goed te gebruiken is. Denk bijvoorbeeld aan websites die niet goed werken op een mobiele telefoon of niet goed leesbaar zijn voor mensen met verminderd zicht omdat de letters te klein weergegeven zijn of er te weinig contrast is tussen letters en achtergrond.
Voorbeeld van een toegankelijkheidsprobleem: in contrastmodus vallen iconen en links weg (dit is inmiddels hersteld op de betreffende website)
Gebruiksvriendelijkheid houdt in dat de website voldoet aan simpele usability richtlijnen. Zo moet je als websitebezoeker te allen tijde weten waar in de website je je bevindt, hoe je terug kunt naar de vorige pagina, en op welke manier je snel naar de volgende pagina kunt waar je naartoe wilt.
Voorbeeld van een gebruiksvriendelijkheidsprobleem: via het menu is niet te zien waar in de site je je bevindt en er ontbreekt een kruimelpad
Kortom: komt je website door de onderste drie lagen van de CRO-piramide?
Zorg ervoor dat je website door de onderste 3 lagen van de CRO-piramide komt
Mousetracking geeft inzicht in hoe bezoekers je website gebruiken. Een (gratis) tool die wij hier vaak voor gebruiken is Hotjar. Hier onder drie interessante inzichten die je uit Hotjar haalt en waarmee je je website kunt optimaliseren.
Muisbewegingen vs. kliks
Een teken dat bezoekers het niet helemaal weten, is vaak als er met de muiscursor wordt bewogen over een klikbaar gebied maar er vervolgens niet geklikt wordt. In een menu zien we dit regelmatig: men beweegt over een aantal menu-opties, maar klikt er niet op. Een reden hier voor kan zijn dat de menu-optie niet duidelijk beschreven is in taal die de doelgroep begrijpt.
Heatmaps
Met een heatmap zie je hoe ver er in het algemeen wordt gescrolld op je pagina. Daarmee weet je ook welk deel van je bezoekers de belangrijkste elementen op je pagina zien. Als het goed is staan belangrijke elementen hoog op je pagina, maar staan ze lager dan zie je het gelijk als men niet zo ver scrollt. Op de meeste pagina’s wordt het al snel ‘koud’ namelijk.
User recordings
Hotjar neemt ook individuele websitebezoeken op, user recordings. Hiermee heb je mini-gebruikerstests die je interessante informatie kunnen geven. Je ziet waar iemand de cursor beweegt op een pagina, hoever er wordt gescrolld en waar op geklikt wordt. In een user recording heb je vaak een obstakel gevonden als iemand haastig begint te scrollen, of een stukje tekst leest en dan de site verlaat. Vermoedelijk is dan de content onvoldoende informatief, maar het is altijd verstandig om signalen uit mousetracking te valideren met gebruikerstesten (punt 5).
Zoektermen geven een indicatie van waar interesse in is en wat niet goed vindbaar is op je website. Ze geven bijvoorbeeld aan wat men verwacht qua product of dienst en je nog niet aanbiedt. In Google Analytics vind je een overzicht van zoekopdrachten via Gedrag > Zoekopdrachten op site > Overzicht.
Zoekopdrachten van gebruikers op de website
In bovenstaand voorbeeld zie je dat er, door mensen die site search gebruiken, veel gezocht wordt naar informatie die betrekking heeft op kosten. Dit is vaak een aanwijzing dat deze informatie niet goed te vinden is via het menu. Door de informatie beter vindbaar te maken kun je dus beter voorzien in een informatiebehoefte die er is.
Heb je een e-commerce website, dan vind je in dit rapport ook een evt. productbehoefte waar nog niet in voorzien wordt. Zo ontdekten we voor een tuincentrum dat er veel werd gezocht op ‘partytenten’ die destijds nog niet verkocht werden en waarmee het assortiment toen aangevuld is.
De vragen die klanten stellen zijn vaak een goudmijn aan verbeterpunten voor je website. Het is directe feedback over waar de informatie nog onvoldoende is.
Analyse van klantenservice vragen
Zo zie je in bovenstaand voorbeeld duidelijk dat bezoekers twijfelen: is de cursus wel geschikt voor mijn specifieke situatie? Bezoekers denken vaak dat hun situatie heel specifiek is. Ze snappen dan wel wat het betreffende product of dienst voor ze kan doen, maar omdat hun situatie zo wezenlijk anders is twijfelen ze of het wel geschikt is. Hier kun je op inspelen door klanten uit eenlopende branches te benoemen op je website, of aan te geven dat er altijd maatwerk mogelijk is (alleen als dat natuurlijk echt kan).
Als je een professionele gebruikerstest wil doen kost dat veel tijd en daarmee ook geld. Het zou alleen jammer zijn als het je weerhoudt van testen. Je kunt beter op een laagdrempelige manier testen dan helemaal niet. Hier zijn een paar manieren waarop je dat kunt doen.
Je zult verbaasd zijn over welke punten je dan in een paar minuten al tegenkomt. Dit zijn maar een paar voorbeelden, natuurlijk zijn er vele andere manieren waarop je je website kunt laten testen. Het belangrijkste is dat je het regelmatig doet, en dat je voortdurend ‘door de ogen van iemand anders’ naar je website kijkt.
Elke website kan beter. Anders geformuleerd: elke website lekt omzet. Elke dag opnieuw. Het belangrijkste is om te weten wáár de omzetlekken oftewel obstakels zitten. Bovenstaande methodes helpen je daar al goed mee op weg. Het zijn prima methodes om toe te passen als niet kunt A/B-testen. Bovendien is A/B-testen maar slechts één van de vele middelen die er zijn.
Hoe staat jouw website ervoor? Laat je website reviewen door onze experts!
Wij helpen je graag
Beste Fullservice Digital Agency '24