Hoe ziet jouw volgende carrièrestap eruit?
Bij Adwise of een van onze opdrachtgevers.
Elke, Talent Acquisition Manager, kijkt graag met je mee!
Tien jaar bij hetzelfde bedrijf - en al helemaal bij een agency - is in deze tijd best uniek. Wij zijn daarom extra blij én trots dat we bij Adwise steeds meer collega’s mogen verwelkomen bij de Club van 10. Ook onze Head of Digital Advertising Nick werd een aantal weken geleden lid nadat hij alweer tien jaar bij ons werkte. We zijn benieuwd hoe die tien jaar Adwise er voor hem uit zagen. Hoe kwam hij tien jaar geleden bij Adwise binnen? Wat waren zijn absolute hoogtepunten? En heeft hij nog tips voor jonge talenten die een soortgelijk carrièrepad voor ogen hebben?
Zeg Nick, laten we bij het begin beginnen. Hoe ben je tien jaar geleden hier bij Adwise terecht gekomen?
“Poeh, ja dat is alweer een hele tijd geleden. Ik werkte destijds bij een online bloemist in Den Haag. Daar was ik blijven hangen na mijn afstuderen als SEA specialist. Toch wilde ik liever weer naar het Oosten; terug naar mijn roots. In mijn zoektocht kwam ik in contact met Gijs (CEO) via een partner van Adwise en zo is het balletje gaan rollen.”
En wat kan jij je nog herinneren van jouw eerste weken bij ons?
Ik zette mijn eerste handtekening bij Adwise onder een contract voor de functie ‘Vakspecialist Zoekmachine Marketing’. We waren toen nog maar met een handjevol mensen bij Adwise. En ik weet nog goed dat de communicatie in die tijd nog wat achter liep. Zo was nog niet iedereen op de hoogte van mijn komst de eerste dag, haha. Maar het ijs was wel direct gebroken!
Ik begon dus als vakspecialist SEO / SEA. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik na zo’n drie maanden een belletje van Gijs kreeg met de vraag of ik naar zijn kantoor wilde komen. Ik dacht even dat dit het einde van mijn carrière bij Adwise betekende. Gelukkig viel het mee. Ik had blijkbaar de naam van een grote klant in een SEO artikel verkeerd gespeld. Oeps! Niet veel later heb ik het SEO gedeelte helemaal achter mij gelaten en ben ik mij volledig gaat richten op SEA en advertising, wat ook meer mijn passie was.
Na drie maanden je eerste switch! Kan je ons meenemen door alle functies en stappen die jij de afgelopen tien jaar hebt doorlopen?
Ja, klopt. In 2012 ben ik dus gestart als SEO / SEA specialist. Na zo’n drie maanden ben ik mij 100% gaan focussen op advertising en kwam ik terecht in de rol van online advertising specialist. Daar lag mijn passie en ik kon iedere dag doen wat ik het allerleukste vond. Dat heb ik zo’n vier jaar met veel plezier gedaan. Daarna groeide ik door tot “Senior Digital Advertising Marketeer”. En eigenlijk al heel snel kwam daar nog een onderdeel bij, namelijk “Head of Advertising”. Ik werd verantwoordelijk voor het advertising team en samen met de andere specialisten werkten we aan de mooiste cases. Sinds 2021 is hier de rol van domein lead toegevoegd. Dat betekent dat ik momenteel verantwoordelijk ben voor het hele domein advertising en alle de vakgebieden die hieronder vallen zoals SEA, Social- & display advertising en marketplaces.
Mooie stappen Nick! Wat zijn naast deze stappen je absolute hoogtepunten van 10 jaar Adwise?
Hoogtepunten genoeg! Met Kees Smit hebben we in 2017 de Google Premier Partner EMEA en Global award gewonnen. In dat jaar ben ik zelf ook uitgeroepen tot consultant van het jaar bij de Dutch Search Awards door Geraldine Kemper. Daarnaast heb ik ook altijd erg genoten van de werkuitjes naar o.a. San Francisco, Dublin en Praag. Tot slot mag het Google Marketing Live event in San Francisco in 2019 ook niet ontbreken uit het lijstje. Een onvergetelijke beleving, met 5000 marketeers, grote zalen in een congresgebouw en genoeg tijd om de stad te ontdekken.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben het meest trots op mijn eigen ontwikkeling op het gebied van zowel privé als werk in die tien jaar. Privé ben ik gelukkiger dan ooit met mijn lieve vrouw en twee kinderen (Kate 3 jaar, Siem 1 jaar). Hier heb ik de laatste jaren een goede balans tussen werk en privé in gevonden. Ook ben ik trots op het feit dat ik als één van de eerste vakspecialisten bij Adwise ben gestart en dat we inmiddels een supermooi team van vijftien advertising specialisten hebben neergezet; en we blijven groeien. Het sentiment binnen het team is altijd goed en iedereen helpt elkaar om verder te komen.
Wat zijn jouw ambities voor de komende jaren?
Ik denk dat ik de komende jaren in mijn huidige rol als domein lead en Head of Advertising nog goed op mijn plek zit. Ik kan hier namelijk aan de ene kant nog met de inhoud aan de slag en aan de andere kant zorg ik ervoor dat het team verder groeit. Samen het domein advertising binnen Adwise verder uitbouwen is het mooiste wat er is. Ik heb in mijn huidige rol trouwens nog wel de ambitie om bijvoorbeeld mijn coachingsvaardigheden verder ontwikkelen en te zorgen dat ons team hierdoor steeds efficiënter en schaalbaarder wordt.
Ik ben de afgelopen tien jaar echt uitgegroeid tot een agency persoon. Ik zie mijzelf niet snel aan klantzijde werken, omdat ik het gevoel heb dat ik mij sneller kan blijven ontwikkelen bij een agency. Ik weet niet precies naar welke rol ik hierna door zou willen groeien, maar door de constante groei binnen Adwise weet ik zeker dat er genoeg doorgroeimogelijkheden blijven ontstaan.
Wat zou je jouw 10 jaar jongere zelf willen meegeven toen je aan de start van jouw Adwise carrière stond?
In het kort: pak zoveel mogelijk kansen, ga buiten je comfortzone en durf fouten te maken. Niet alles moet altijd perfect zijn en 80% is ook een prima uitgangspunt, zeker aan het begin van je carrière. Ga op zoek naar jouw ultieme werk privébalans en vergeet naast het harde werken niet net zo hard te genieten.
Wat zijn jouw ultieme tips voor iemand die een soortgelijk carrièrepad voor ogen heeft en bijvoorbeeld zou willen groeien tot ‘Head of’ bij een grote agency?
Ga vroeg je in carrière experimenteren met wat je leuk vindt. Oriënteer je in eerste instantie breed om vervolgens echt het specialisme te vinden waar je volledig in je kracht komt met alles wat je leuk vindt om te doen. Verdiep je daarna in alles wat met dat specialisme te maken heeft: blogs, congressen, linkedin artikelen, boeken etc. Bouw een netwerk op om zelf langzaam ook steeds meer een autoriteit intern en extern worden.
Vraag 10: Zijn we nog iets vergeten wat niet mag ontbreken in dit verhaal?
Zonder dieptepunten zijn er natuurlijk ook geen hoogtepunten. Je hoort het veel, maar ook ik heb in het begin van 2020 een klein dipje gehad. Ik vroeg teveel van mijzelf waardoor het zowel op het werk als privé te druk werd. Gelukkig was ik er op tijd bij en heb ik vanuit Adwise de benodigde hulp en vrijheid gekregen om voor mezelf wat zaakjes op een rij te zetten. Met wat aanpassingen tot gevolg, mijn rol werd iets aangepast en ik heb de keuze gemaakt om een dag minder te werken. De woensdag is nu mijn papadag. Ik zal Adwise altijd dankbaar zijn voor de hulp en vrijheid die ik in deze periode heb gekregen. Terugkijkend kan ik uiteindelijk zeggen dat ik hier een stuk sterker uit ben gekomen.
Tot slot ben ik Adwise dankbaar voor alle kansen van de afgelopen tien jaar, de open cultuur binnen het bedrijf en de vrijheid die je krijgt om bijvoorbeeld te werken waar en wanneer je wil. De autonomie en vrijheid vind ik echt uniek en dat geeft veel vertrouwen. Zeker aan de agency kant is een dienstverband van tien jaar een mijlpaal. In de markt komt het misschien minder vaak voor, maar voor mij in dit geval is het niet meer dan logisch en ben ik blij en trots dat ik al tien jaar onderdeel mag zijn van deze mooie, innoverende club met mensen. Op naar de volgende tien!
Elke, Talent Acquisition Manager, kijkt graag met je mee!
Beste Fullservice Digital Agency '24