Heb je het al gehoord? Er staan alweer 50 Deep Dive afleveringen online op ons ‘Digital Brains’ podcastkanaal! Een podcast waarin onze vaste hosts iedere maand ingaan op een specifiek thema. De Digital Brains podcast hebben we in 2017 gelanceerd, samen met hosts Jeroen Roozendaal en Niels Hobert en geluidsman Wouter Nieuwerth. Na 23 afleveringen volgde Daan Loohuis Niels op als vaste host. En nu, vijf jaar en 19 vrienden van de show later, staan er alweer 50 Deep Dive afleveringen online. Daar zijn we onwijs trots op! Een geweldige mijlpaal die wij niet onopgemerkt voorbij laten gaan. In dit artikel blikken we samen terug op vijf mooie podcast jaren.
Wat doe je met zoveel slimme koppen (digital brains) binnen je organisatie, die iedere dag bovenop alle digital trends en ontwikkelingen zitten én hier niet over uitgepraat raken? Een eigen podcast beginnen natuurlijk! Die kennis en dagelijkse discussies konden we natuurlijk niet alleen voor onszelf houden. Dus, zo gezegd zo gedaan. In maart 2017 ging de allereerste Deep Dive podcast aflevering online op ons kanaal. Jeroen Roozendaal als vaste host, Niels Hobert als co-host en Wouter Nieuwerth als geluidsman. Er sloot ook gelijk een specialist aan als gast en samen gingen ze in gesprek over: ‘Nieuwe fase in strijd tussen Facebook en Snapchat’.
Zoekopdrachten op 'podcast' in Nederland.
De podcast in het algemeen maakte in deze tijd zijn come back. Een tweede hype. Als early adopters bestonden onze eerste afleveringen vooral uit discussies en sparringsmomenten over ontwikkelingen in het vakgebied. Ons doel was (en is nog steeds) om met onze passie gedreven marketeers te inspireren en helpen. Het scheelt de luisteraar aardig wat tijd. Wij zijn het filter en vertalen zo’n zes blogs naar een overzichtelijk en begrijpbaar verhaal met de belangrijkste highlights. Daarnaast moest de podcast bijdragen aan onze missien, namelijk voorop lopen in de digitale wereld en het inspireren van andere digital professionals. Ook sloten we een deal. Voor de lancering van de Digital Brains podcast werd professioneel geluidsapparatuur aangeschaft, maar daar stond tegenover dat er minimaal 10 afleveringen online moesten komen. Check!
"Dat ging uiteraard niet zonder slag of stoot. Zo kwam het regelmatig voor dat we tot in de late uurtjes bezig waren met het geluid en dat we rond een uurtje of tien ‘s avonds konden beginnen met opnemen." - Niels Hobert.
In 2017 begonnen we met een handjevol luisteraars iedere maand. Nu vijf jaar later is dit uitgegroeid naar honderden luisteraars per aflevering met een duidelijke winnaar. Onze best beluisterde podcast is #29 - Het einde van Instagram? Facebook lanceert Search Ads, SEO updates van Google en ontmoet onze digital office assistent!.
“Ik ben vooral trots op het feit dat we vijf jaar lang de continuïteit hebben vastgehouden. Het was niet altijd makkelijk, maar we deden het wel! Ook is het natuurlijk super leuk dat je soms herkend wordt als ‘de man van de podcast’ en dat zelfs grote partners als Google ons weten te vinden en te gast willen zijn.” - Jeroen Roozendaal.
Niet alleen het aantal luisteraars van de podcast groeide, maar ook de formats. Zo lanceerden we aan het begin van de pandemie onze Podcast Pulse. Waarin we iedere twee weken alle trends en ontwikkelingen bespreken van digital marketing en tech. Ook hebben we de Deep Dive uitgebreidt met SPECIAL’s, wat ons de mogelijkheid geeft om af te wijken van ons standaard format en ruimte te maken voor een aflevering met een opdrachtgever bijvoorbeeld. Ook zijn we onlangs begonnen met partner sessions, waarin we belangrijke onderwerpen bespreken met onze partners.
“Laatst vertelde een klant dat ze een heel specifiek onderdeel van de podcast direct hadden toegepast. Ik vind het vooral gaaf dat die podcast aflevering een trigger was en dat ze er gelijk wat mee gingen doen. Het inspireren van mensen en de impact die we daarmee maken vind ik het allermooist.” - Daan Loohuis.
We hopen de komende jaren onze podcast nog beter op de Nederlandse podcast kaart te zetten. Landelijke bekendheid dus. De eerste stappen zijn al gemaakt. Zo hebben we een professionaliseringsslag gemaakt met de opnames van de Deep Dive, denk aan drie verschillende camera punten, een vaste podcast ruimte en een uitgebreide voorbereiding.
Leuke weetjes: Wist je dat…
… we laatst een super interessante Podcast hebben opgenomen met een expert van onze grootste partner Google? Wat waren we trots op deze aflevering! Helaas gaat er na vijf jaar podcasts maken nog steeds wel eens iets mis met de techniek en hadden we te maken met corrupte audiobestanden… Oeps. In 2022 doen we een nieuwe poging.
… Niels nog altijd spijt heeft dat hij een jaartje ergens anders is gaan werken? Toen hij daarna weer terugkwam was zijn vaste podcastplek vergeven. Daar heeft hij nu nog steeds wel eens last van ;).
… er zelfs tijdens de podcastafleveringen spelletjes werden gespeeld. Zo spraken ze in de beginjaren af dat iemand een bijzonder of gek woord moest bedenken en deze onopvallend moest toevoegen aan de aflevering. De ander moest dan later raden om welk woord het ging.
… onze podcastluisteraars gemiddeld tussen de 23 en 34 jaar oud zijn, meer dan de helft via een iPhone luistert en Apple Podcast en Spotify voor de meeste streams zorgen.
Op kantoor vierden we deze mijlpaal in stijl. Zo kregen onze podcastmannen een heuse podcast trofee en lieten we verschillende soorten fotokoekjes bakken om iedereen op kantoor te laten meegenieten.
En nu, op naar de mijlpaal van 100 podcasts!
Hieronder alle 50 Deep Dive afleveringen voor je op een rijtje:
Beste Fullservice Digital Agency '24