Hulp nodig bij een advertising vraagstuk?
Ik ben Nick, head of advertising, en ik help je graag!
Vorige week hostte Google in Zürich zijn jaarlijkse Marketing Live conferentie. Tijdens dit event kondigde het bedrijf achter de zoekmachine tal van nieuwe Google Ads veranderingen en -toevoegingen aan. Namens Adwise zat onze head of advertising Nick eersterangs om alle updates mee te krijgen. In dit artikel vertelt hij over zijn bevindingen en neemt hij je mee langs alle belangrijke updates.
Tijdens het jaarlijkse Google Marketing Live event worden alle nieuwe productlanceringen aangekondigd die binnen Google Ads en het Google Marketing platform in het komende jaar uitgerold gaan worden. Een aantal producten is ook direct gelanceerd en op een aantal moet er nog gewacht worden. Dit jaar was het event zowel digitaal als fysiek bij te wonen. Voor EMEA partners en klanten was de fysieke editie in Halle 550 in Zürich. Tegelijkertijd gingen in het nieuwe (groene) Google hoofdkantoor in Mountain View de deuren open voor Noord-, Midden- en Zuid-Amerika om Google Marketing Live fysiek bij te wonen. Voorafgaand aan het officiële event werd er voor Nederlandse en Belgische agency partners een netwerkevent georganiseerd. In totaal waren er 500 agencies aanwezig op het hele event.
Dinsdag 24 mei - netwerken, keynote en een feestje
''GML begon dinsdagmiddag, na het voor Nederlandse en Belgische agency partners georganiseerde netwerkevent. Het belangrijkste onderdeel van de agenda was de Global Ads Innovation keynote, waar de belangrijkste productlanceringen werden gedeeld. Hierbij werd er steeds geschakeld tussen sprekers op het podium in Zwitserland en het hoofdkantoor in Mountain View via een live-verbinding. Na de keynote kon ik bijkomen van alle nieuwe indrukken en informatie op het afsluitende feestje. Met een disco-avond vol bekende hoofdacts als Nile Rodgers, Chic en Fatboy Slim, pakte Google flink uit met de dagafsluiter.''
Woensdag 25 mei - thought starters en roundtables
''De tweede dag stond in het teken van thought starters met industry leaders en roundtables waar productexperts van Google aanschoven. Als bezoeker kon je zelf je eigen programma samenstellen en de sessies bijwonen die jou het meest interessant leken. De sessies die ik heb gevolgd waren: “How Search trends can help advertisers understand changes in consumer behaviour” en “Decoding Decisions: Supercharging Search Ads in the 'messy middle' “. Verder heb ik ook twee roundtables bijgewoond, namelijk: “Solutions for omnichannel retailers” en “Measuring media effectiveness using Attribution, Experiments and MMM”. Een erg leerzame dag waar je veel opsteekt van echte advertising zwaargewichten!''
De focus van de nieuwe productlanceringen lag met name rondom thema’s als automatisering, privacy, performance max, youtube shorts, meetbaarheid, experimenten en visuele search ervaring. Google deelde zijn updates aan de hand van drie thema's in: reimagine what’s possible, drive results today en build resilience for tomorrow. In het overzicht hieronder staan de 6 meest opvallende updates. Scroll voor de volledige lijst met updates verder naar de volgende sectie van dit artikel.
1. Performance max updates
Performance max is een op doelen gebaseerd campagnetype waarmee je vanuit één campagne toegang hebt tot de hele Google Ads-voorraad. Dit is volledig geautomatiseerd en gaat smart shopping campagnes vervangen, waardoor de focus op dit campagnetype groot is. Deze updates zijn hier nu beschikbaar voor gekomen: o.a. sturen op in-store doelen, burst campagnes (kortlopende campagnes), experiment tools om potentiële lift te beoordelen, ondersteuning van de optimalisatiescore en steeds uitgebreidere inzichten. Momenteel wordt de transitietool voor smart shopping campagnes uitgerold in Nederlandse accounts, waarmee je eenvoudig zelf kunt upgraden. Doe je dit niet handmatig? Dan gebeurt dit later dit jaar automatisch.
2. YouTube updates
De TikTok variant van YouTube wordt inmiddels veel gepushed en genereert wereldwijd al 30 biljoen views per dag. Youtube Shorts advertising is daardoor een logische vervolgstap van Google. Adverteerders die momenteel video-actiecampagnes en app-campagnes uitvoeren, zullen automatisch op YouTube shorts worden weergegeven. Productfeeds zijn verder binnen YouTube niet alleen meer voor in-stream beschikbaar, maar straks ook voor YouTube Search & Shorts.
3. Search & Conversion lift tests
In verband met privacyregulaties en browser restricties is het steeds moeilijker om een volledig beeld te krijgen van de impact van je campagnes. Via experimenten probeert Google adverteerders tools te geven om de waarde toch beter in te schatten. Search & conversion lift tests (Incl. geo-experimenten) zijn direct in Google Ads en DV360 in te stellen. Hiermee kun je de incrementele lift in de performance van je belangrijkste campagne doelen meten.
4. Checkout on Merchants
Deze lancering geeft je binnen je shopping productvermelding, naast de mogelijkheid om naar de productpagina te gaan, ook de optie om direct naar de checkout van de adverteerder te gaan. Met het product al in je winkelwagen. Het voorbeeld dat Google gaf was op basis van een gratis productvermelding, maar dit zou in de toekomst ook binnen een advertentie uitgerold kunnen gaan worden. Dit zorgt energzijds voor een snellere checkout en (waarschijnlijk) een hoger conversiepercentage, maar het kan wel leiden tot een verlaging van de gemiddelde orderwaarde. Upsell of cross-selling kan je namelijk niet meer toepassen.
5. De AR/3D search modellen
Als je 3D modellen hebt van de producten die je verkoopt, kun je die binnen search direct naar voren laten komen of bij vergelijkbare producten en door middel van AR de producten in je omgeving plaatsen. Hierover zijn nog weinig details bekend, maar het biedt wel mogelijkheden voor bijvoorbeeld meubelbedrijven. Als dit ook binnen de Shopping Ads wordt doorgevoerd is dit een extra mogelijkheid om je te onderscheiden van concurrenten die alleen statische afbeeldingen gebruiken.
6. Google Business Messages
Direct een bericht sturen via Google Maps, Google Search of via de website of app was al mogelijk. Binnenkort wordt het ook mogelijk om via advertenties direct contact op te nemen via een bedrijf. Je staat daarmee in direct contact met je klant en kunt ze helpen om aankoopbeslissingen te maken. Google gaf hierbij een voorbeeld van een bedrijf dat 40k antwoorden heeft gegeven en 1300 nieuwe leads via deze methode heeft binnengehaald.
Reimagine | Gelanceerd |
|
|
Immersive shopping ads | |||
Visual product feed | |||
AR in search | |||
Performance max | |||
Ads on YouTube Shorts | |||
Video on Discovery | |||
Google audiences for connected TV | |||
Performance Max: experiment tools | |||
Performance Max: insights & explanations | |||
Search Lift tests | |||
Conversion lift tests | |||
Visual ad experiences in Search |
Results | Gelanceerd |
|
|
Asset Library | |||
New Home experience in Google Analytics | |||
Automatically-created assets | |||
Message a business in ads | |||
Insights page: attribution insight | |||
Insights page: budget insights | |||
Insights page: audience insights with first-party data | |||
Insights page: available for manager accounts | |||
Optimalization score for every campaign type | |||
Product feeds in YouTube Shorts & Search | |||
Store sales in Performance Max | |||
Checkout on merchant | |||
Loyalty Benefits on Google |
Resilience | Gelanceerd | Binnenkort beschikbaar |
Conversion modeling updates | ||
Data-driven attribution as default | ||
On-device conversion measurement | ||
My Ad Center | ||
Privacy-safe advertising | ||
MMM improvements | ||
Google tag | ||
More support for enhanced conversions | ||
Lead funnel |
Google heeft opnieuw duidelijk gemaakt dat het volledig inzet op automatisering en dat alle nieuwe productlanceringen wel een machine-learning component bevatten. Via een performance max campagne kun je op alle inventory inkopen binnen Google, wat het voor Google ook mogelijk maakt die inventory gemakkelijk verder uit te breiden binnen bijvoorbeeld display, YouTube en discover. Aan de ene kant biedt dit kansen voor adverteerders, maar is er wel een grote behoefte onder adverteerders om meer inzichten te krijgen in deze blackbox.
Een andere trend die we zien is dat search veel visueler wordt en steeds meer op een social feed begint te lijken, met name binnen shopping worden organische en betaalde productvermeldingen meer met elkaar gemixt. Tot slot is meetbaarheid een steeds groter onderwerp. Omdat cookies op lange termijn verdwijnen, komen er steeds meer oplossingen die niet afhankelijk zijn van cookies. Denk hierbij aan marketingmix modeling en geo-experiment oplossingen.
Ik ben Nick, head of advertising, en ik help je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24